THE IMPACT OF ACCOMPANIMENT IN THE INSTRUMENT (VIOLIN) EDUCATION COURSE ON THE MUSICAL DEVELOPMENT OF THE STUDENT AND THEIR PERSPECTIVE ON THE COURSE
Yıl 2024,
, 183 - 209, 31.12.2024
Duygu Sökezoğlu Atılgan
,
Gülşah Tazegül
Öz
The aim of this research was to investigate the impact of piano-accompanied practice on the musical development of the students who are taking violin courses in fine arts high schools, as well as their perspectives on the violin courses. In line with this goal, studying with accompaniment and studying with a metronome were compared. The study group of the research; comprised of 8 students who were selected for the experimental and control groups from 9th to 12th grade violin students studying at Afyonkarahisar Fine Arts High School during the 2021-2022 academic year. In the research, the 'Post-test Control Group Model' was used. Various evaluation criteria were examined. "Interim Observation Form", "Post-test Experimental/Control Groups Scoring Schelude" and "Post-Study Questionary Form on Perspectives towards Violin Courses" for the participating students were created. During the 8-week experimental, the experimental group practiced with recorded accompaniments of the pieces, while the control group practiced with predetermined metronome speeds. Week 1 (deciphering phase) and Week 10 (post-test recordings) were not included in the 8-week training phase. In week 5, interim observation records were taken and in week 10, post-test records were taken. The 'Interim Observation Form' and 'Post-test Experimental/Control Groups Scoring Schedule' were evaluated by five experts. Based on the statistical analyses and the answers provided by the students in the question form, it was concluded that piano-accompanied violin education had a positive impact on the musical development of the students and their perspective on violin courses.
Etik Beyan
Çalışma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan 15.10.2021 tarihli 2021/353 nolu kararıyla onaylanmıştır.
Kaynakça
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. (3. baskı). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Angı, Ç. E. (2005). Keman öğretiminde karşılaşılan entonasyon problemleri ve çözüm önerileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Bağcı, H. (2009). Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Büyükköse, A. (2023). Viyolonsel öğretiminde piyano eşlikli halk türkülerine dayalı örnek bir materyal tasarımı ve uygulamadaki görünümü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (34. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Coşkuner, S. (2007). Türkiye’de anadolu güzel sanatlar liseleri (yaylı çalgılar) bireysel çalgı eğitimi dersinde piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Çikot, K. (2019). Cubase müzik yazılım programı destekli piyano eşlik stillerinin keman öğretimi üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Erzurum.
- Çilden. Ş. ve Şendurur, Y. (2003). Keman için piyano eşlikli albüm-1. Ankara: Evrensel Yayınevi.
- Deniz, Ü. (2009). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin müziksel işitme okuma ve yazma dersinin öğretim programında yer alan kazanımlara ulaşma durumlarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Bilim Dalı, Malatya.
- Durmaz, Y. (2020). Vakıf üniversitelerinde okuyan öğrencilerin kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışları üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Nöropazarlama Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Ergen, D. (2010). İlköğretim düzeyinde eşlikli çalmaya dayalı keman eğitiminin entonasyon, özgüven ve tutum üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Fenmen, M. (1997). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Pearson Publishing.
- Hocaoğlu, N. ve Akkaş Baysal, E. (2019). Nicel araştırma modelleri-desenleri. G. Ocak (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (66-119 ss.). Ankara: Pegem Akademi.
- Kaleli, N. (2017). Müzik eğitimi anabilim dalı bireysel çalgı keman öğrencilerinin piyano eşlikli çalışma durumlarının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
- Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. (33. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Milli Eğitim Bakanlığı orta öğretim kurumları yönetmeliği. Erişim adresi http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_05/07092423_ogmokultanitim.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü güzel sanatlar liseleri yönetmeliği. Erişim adresi http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/19185304_Güzel_Sanatlar_Liseleri.pdf
- Okan, H. ve Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine ilişkin metaforik yaklaşımlarının farklı değişkenlere açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1415-1443. https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445
- Özcan, A. T. (2017). Keman eğitiminde çoksesli aranje tekniklerinin kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 290-302. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305980
- Özder, Z. (2010). Anadolu güzel sanatlar liseleri viyolonsel eğitiminde motivasyonun yeri ve önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Piji, D. (2006). Dizgeli öğretime göre geliştirilen eşlik dersi programının akademik başarıya, tutuma, yeterlilik algısına ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Resmi Gazete, (1990). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu güzel sanatlar liseleri yönetmeliği. Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/20642.pdf.
- Resmi Gazete, (2009). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 27260 sayılı yönetmelik. Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090616-7.htm
- Sonsel, Ö. B. (2018). Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin ritim duygusu gelişimi ve entonasyon hâkimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şendurur, Y. (2001). Keman eğitimi dersine etkili hazırlanma süreci. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 161-168. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6768/91081
- Taş, F. (2020). Yaylı çalgılar eğitiminde entonastonu geliştirmeye yönelik kullanılan üç yöntemin
karşılaştırılması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(76), 1802-1820. Erişim adresi https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=965293
- Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, İzmir.
- Topoğlu, O. (2010). Viyolonsel çalışma sürecinde eşlikli parmak açma çalışmalarının viyolonsel öğrencilerinin entonasyon, özdüzenleme ve derse ilişkin görüşleri üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Türk Dil Kurumu. Erişim Tarihi: 22 Şubat, 2024, https://sozluk.gov.tr/
- Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11. Erişim adresi
https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/1/4/arastrmx_116393_1_pp_1-11.pdf
- Yazıcı, D. (2016). Güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin alan dışı ders başarılarının incelenmesi (Nevit Kodallı güzel sanatlar lisesi örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
- Yağışan, N. ve Aydın, N. (2013). Kemanın tarihsel gelişim süreci ve eğitimci yorumcular. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 213-221. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61808/924744
Çalgı Eğitimi (Keman) Dersinde Eşlikli Çalışmanın Öğrencinin Müziksel Gelişimine ve Derse Bakış Açısına Etkisi
Yıl 2024,
, 183 - 209, 31.12.2024
Duygu Sökezoğlu Atılgan
,
Gülşah Tazegül
Öz
Bu araştırma; güzel sanatlar liselerinde çalgı eğitimi (keman) dersi alan öğrencilerin piyano eşlikli çalışmanın müziksel gelişimlerine ve keman dersine bakış açılarına etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda eşlikli çalışma ile metronomla çalışma karşılaştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar Güzel Sanatlar Lisesinde öğrenim gören 9, 10, 11 ve 12. sınıf keman öğrencileri arasından deney ve kontrol grupları için seçilen 8 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, “Son Test Kontrol Gruplu Model" kullanılmıştır. Araştırmada, çeşitli değerlendirme kriterleri incelenmiş ve “Ara Gözlem Formu”, “Deney/ Kontrol Grupları Puanlama Çizelgesi” ve çalışmaya katılan öğrenciler için de “Çalışma Sonrası Keman Dersine Bakış Açılarına Yönelik Soru Formu” oluşturulmuştur. 8 hafta olarak belirlenen deney sürecinde deney grubu öğrencileri eserlerin kayıtlı eşlikleri ile çalışmış, kontrol grubu öğrencileri ise belirlenen metronom hızları ile çalışmalarını gerçekleştirmişlerdir. 1. hafta (deşifre aşaması) ve 10. hafta (son test kayıtları) 8 haftalık eğitim aşamasına dâhil edilmemiştir. 5. haftada ara gözlem kayıtları, 10. haftada son test kayıtları alınmıştır. Kayıt altına alınan performanslar; “Ara Gözlem Formu” ve “Son Test Puanlama Çizelgesi” 5 uzman tarafından değerlendirilmiştir. Yapılan istatistiki analizler ve öğrencilerin soru formunda verdikleri cevaplar doğrultusunda; piyano eşlikli keman eğitiminin öğrencilerin müziksel gelişimini ve keman dersine bakış açısını pozitif yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. (3. baskı). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Angı, Ç. E. (2005). Keman öğretiminde karşılaşılan entonasyon problemleri ve çözüm önerileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Bağcı, H. (2009). Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Büyükköse, A. (2023). Viyolonsel öğretiminde piyano eşlikli halk türkülerine dayalı örnek bir materyal tasarımı ve uygulamadaki görünümü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (34. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Coşkuner, S. (2007). Türkiye’de anadolu güzel sanatlar liseleri (yaylı çalgılar) bireysel çalgı eğitimi dersinde piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Çikot, K. (2019). Cubase müzik yazılım programı destekli piyano eşlik stillerinin keman öğretimi üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Erzurum.
- Çilden. Ş. ve Şendurur, Y. (2003). Keman için piyano eşlikli albüm-1. Ankara: Evrensel Yayınevi.
- Deniz, Ü. (2009). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin müziksel işitme okuma ve yazma dersinin öğretim programında yer alan kazanımlara ulaşma durumlarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Bilim Dalı, Malatya.
- Durmaz, Y. (2020). Vakıf üniversitelerinde okuyan öğrencilerin kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışları üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Nöropazarlama Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Ergen, D. (2010). İlköğretim düzeyinde eşlikli çalmaya dayalı keman eğitiminin entonasyon, özgüven ve tutum üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Fenmen, M. (1997). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Pearson Publishing.
- Hocaoğlu, N. ve Akkaş Baysal, E. (2019). Nicel araştırma modelleri-desenleri. G. Ocak (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (66-119 ss.). Ankara: Pegem Akademi.
- Kaleli, N. (2017). Müzik eğitimi anabilim dalı bireysel çalgı keman öğrencilerinin piyano eşlikli çalışma durumlarının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
- Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. (33. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Milli Eğitim Bakanlığı orta öğretim kurumları yönetmeliği. Erişim adresi http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_05/07092423_ogmokultanitim.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü güzel sanatlar liseleri yönetmeliği. Erişim adresi http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/19185304_Güzel_Sanatlar_Liseleri.pdf
- Okan, H. ve Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine ilişkin metaforik yaklaşımlarının farklı değişkenlere açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1415-1443. https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445
- Özcan, A. T. (2017). Keman eğitiminde çoksesli aranje tekniklerinin kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 290-302. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305980
- Özder, Z. (2010). Anadolu güzel sanatlar liseleri viyolonsel eğitiminde motivasyonun yeri ve önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Piji, D. (2006). Dizgeli öğretime göre geliştirilen eşlik dersi programının akademik başarıya, tutuma, yeterlilik algısına ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Resmi Gazete, (1990). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu güzel sanatlar liseleri yönetmeliği. Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/20642.pdf.
- Resmi Gazete, (2009). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 27260 sayılı yönetmelik. Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090616-7.htm
- Sonsel, Ö. B. (2018). Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin ritim duygusu gelişimi ve entonasyon hâkimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şendurur, Y. (2001). Keman eğitimi dersine etkili hazırlanma süreci. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 161-168. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6768/91081
- Taş, F. (2020). Yaylı çalgılar eğitiminde entonastonu geliştirmeye yönelik kullanılan üç yöntemin
karşılaştırılması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(76), 1802-1820. Erişim adresi https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=965293
- Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, İzmir.
- Topoğlu, O. (2010). Viyolonsel çalışma sürecinde eşlikli parmak açma çalışmalarının viyolonsel öğrencilerinin entonasyon, özdüzenleme ve derse ilişkin görüşleri üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Türk Dil Kurumu. Erişim Tarihi: 22 Şubat, 2024, https://sozluk.gov.tr/
- Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11. Erişim adresi
https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/1/4/arastrmx_116393_1_pp_1-11.pdf
- Yazıcı, D. (2016). Güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin alan dışı ders başarılarının incelenmesi (Nevit Kodallı güzel sanatlar lisesi örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
- Yağışan, N. ve Aydın, N. (2013). Kemanın tarihsel gelişim süreci ve eğitimci yorumcular. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 213-221. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61808/924744