Today, the most important factor in becoming a beneficial individual for
people in the population they live is education, especially education in the
field of fine arts which is one of the most important sub-titles of education.
Music education, given at primary and secondary schools to students who will
not choose music as a profession will provide very important contributions for
educating them as individuals who have caught up the present time in the music
field of fine arts. Therefore the music teachers should have the professional
knowledge to serve this aim. One of the most important elements of this
knowledge is that, the music teachers should be able to accompany the songs and
anthems they teach in schools by piano at a sufficient level for the education
they give. In Turkey however, the studies until now have revealed that this
goal can not be reached at the desired level as a result of the current
education given in Music Education Faculties. With this article, more efficient
and result oriented solutions have been aimed about the piano accompaniment
training taken by music teachers during the undergraduate education in Turkey
and especially Chord Symbols System, which used practically and successfully
abroad in the field of accompaniment, has been proposed to be added to the
existing curriculum. The article contains the problems of music teachers in the
field of accompaniment in today’s Turkey and survey, interview and experimental
techniques are not used in the article which is created by descriptive research
method.
music teacher accompaniment music education chord symbols Education Faculty
Günümüzde, kişilerin içinde yaşadıkları topluma
faydalı bireyler haline gelebilmesindeki en önemli unsur, hiç kuşkusuz genel
olarak eğitim ve bunun en önemli alt başlıklarından olan güzel sanatlar
alanındaki eğitimdir. Genel eğitim sistemi içinde, meslek olarak müziği
seçmeyecek öğrencilere ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde verilen müzik
eğitimi de onların, güzel sanatların müzik alanı konusunda çağımızı yakalamış
bireyler olarak yetişmesine çok önemli katkılar sağlayacaktır. Dolayısıyla,
bahsedilen müzik eğitimini verecek müzik öğretmenlerinin de, bu amaca hizmet
edebilecek mesleki bilgi donanımına sahip olmaları gerekmektedir. Bu donanımın
en önemli unsurlarından birisi, müzik öğretmenlerinin okullarda öğrettikleri
şarkı ve marşları piyanoyla, verdikleri eğitim için yeterli düzeyde
eşlikleyebilmeleridir. Ancak Türkiye’de, bugüne kadar Müzik Eğitim Fakülteleri’nde
verilen Lisans eğitimi sonucu bu hedefe istenilen düzeyde ulaşılamadığı,
yapılan çalışmalar ve araştırmalarla ortaya çıkmıştır. Bu çalışmayla,
Türkiye’de müzik öğretmenlerinin Lisans eğitimleri sırasında aldıkları
piyanoyla eşlik eğitiminin daha verimli ve sonuca yönelik olabilmesi için
çözümler amaçlanmıştır. Özgün olarak da yurt dışında eşlik alanında pratik
olarak, başarıyla kullanılan Akor Sembolleri Sistemi’nin de mevcut müfredata
eklenmesi önerilmiştir. Çalışma günümüz Türkiye’sinde müzik öğretmenlerinin
eşlik sorunlarını kapsamaktadır ve anket, görüşme, deney teknikleri
kullanılmamıştır. Betimsel araştırma yöntemiyle oluşturulmuştur.
müzik öğretmeni eşlik müzik eğitimi akor sembolleri Eğitim Fakültesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik, Dans ve Koreografi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |
Eurasian Journal of Music and Dance