Bu makale, Mahmut Ekrem Karadeniz'in Türk Musîkisinin Nazariye ve Esasları adlı kuram kitabında karş ımıza
çıkan Uşş ak makamı çeş itlerinin basit ve birleş ik makam baş lıkları altına dağ ıtılmasının sebebine
odaklanmaktadır. Karadeniz, söz konusu kitabında, birleş ik makamı, “iki ve daha fazla makamın birlikte
kullanılması ile meydana gelen makam (Karadeniz, 2013, s. 116)” olarak tanımlamış ve “Dügah perdesinde
karar veren birleş ik makamlar” baş lığ ı altında Uşş ak makamı çeş itlerini Muhalif Uşş ak, Dertli Uşş ak, Dalpare
Uşş ak, Araban Uşş ak, Uşş ak Renk Gerdaniye, Uşş ak Renk Hicaz isimleriyle tarif ederek, bu makamlara örnek
verdiğ i eserlerin notalarını da kitabına eklemiş tir (Karadeniz, 2013, s. 142-143). Bu makalenin sınırları,
Karadeniz’in söz konusu kitabındaki Uşş ak makam çeş itlerinin tarifleri ile bu makamlara örnek verilen eserlerin
bu tariflere uygunluğ u bağ lamındadır.
“Eser İ ncelemeleri” baş lığ ı altında, Karadeniz'in söz konusu birleş ik Uşş ak makamı çeş itlerine örnek verilen
eserlerin incelemeleri yapılmış , makam tanımları ve eserlerin bu tanımlara uygunluğ u karş ılaş tırılmış tır.
Sonuç b.lümünde, Karadeniz'in bahsi geçen Uşş ak makamı çeş itlerini “birleş ik makam” olarak tanımlama
ihtiyacına cevaplar verilmeye çalış ılmış tır.
Notalama Sistemi Kuram Birleşik Makam Basit Makam Makam Tanımı
This article focuses on the reason why Uşşak makam types we see in Ekrem Karadeniz’s book titled Türk
Musîkisinin Nazariye ve Esasları, are handled under the basic and combined makams. Karadeniz, in his book,
referred to the combined makam as “a makam that occured with the use of two and more makams together
(Karadeniz, 2013, p. 116)” and described “combined makams that finish on Dügah” under the titles as Muhalif
Uşşak, Dertli Uşşak, Dalpare Uşşak, Araban Uşşak, Uşşak Renk Gerdaniye, Uşşak Renk Hicaz (Karadeniz,
2013,s. 142). He added the notes of the works that he gave examples to these makams. This article is written in
the context of the descriptions of the Uşşak makam types in the book of Karadeniz and the conformity of the
works which are examplary to these makams.
Under the title of Eser İncelemeleri (Work Analysis), the sample works of Karadeniz in combined Uşşak makam
types were examined, the definitions of makam and the suitability of the works to these definitions were
compared.
In the conclusion section, the answers to the need of Karadeniz to define Uşşak makam types as under combined
makams category were tried to be given.
Notation System Theory Combined Makam Basic Makam Definition of Makam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |
Eurasian Journal of Music and Dance