Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 20, 143 - 162, 30.06.2022
https://doi.org/10.31722/ejmd.1003125

Öz

Bir müzik eserini icra ederken eserin yazıldığı coğrafya, bestecinin yaşadığı çevre, dönemin sanat akımları, doğduğu yerin ve dönemin siyasi özellikleri gibi bestecinin müzik stilini etkileyecek faktörler de göz önünde bulundurulmalıdır. Ek olarak eserin form ve enstrüman tekniği açısından neler içerdiğini de iyi analiz etmek iyi bir icra için oldukça önemlidir. Bu gibi sebeplerden eseri çalışmaya başlamadan önce bu adımları uygulamak oldukça faydalı olacaktır. Yapılan ön hazırlık sayesinde icracı tarafından bestecinin eseri yazarken neler istediği, dinleyiciye neler aktarmak istediği, eserin neyi tasvir ettiği daha iyi anlaşılacaktır.
Fransız besteci Gabriel Faure’nin (1845-1924) 1880’de yazdığı Elegy adlı eserinin inceleneceği araştırmanın amacı da bu noktalarda tavsiyeler sunabilmektir. Orijinalinde Gabriel Faure’nin viyolonsel-piyano sonatının ikinci bölümü olarak bestelediği eser, bestecinin sonatı tamamlamak istememesi üzerine tek bölümlük bir eser olarak Elegy adını almıştır. Buna ek olarak orkestra eşliği de yazılarak orkestra ve solist için uyarlanmış hali de mevcuttur.
Melodik yapısının güzelliği ile bir çok farklı enstrümanın repertuarına da transkript edilen eser romantik dönem ile 20. y.y. geçişine denk gelerek empresyonist akımın ilk örneklerinden olmuştur.
Bu çalışmada bu eseri çalmak isteyeceklere form ve viyolonsel tekniği açısından önerilerde bulunulup, eseri çalışırken nelere dikkat edileceği gibi kolaylaştırıcı tavsiyelerde bulunulacaktır.

Kaynakça

  • Bentley, J. A. (1950). Gabriel Faure: Musician Of Modern France. https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/63730/dalrev_vol29_iss4_pp359_365.pdf?sequence=1&isAllowed=y, https://dalspace.library.dal.ca/handle/10222/63730
  • Burger, P. (2017). Avangard Kuramı, (Çev. Erol Üzbek, Şeyda Öztürk), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Chantraine, P. (2009). Dictionnaire étymologique de la langue grecque: histoire des mots (ed. J. Taillardat, O. Ancient Greek Elegy article. Harvard Library. Digital Access to Scholarship at Harvard. Masson, and J.-L. Perpillou), with a supplement “Chroniques d’étymologie grecque” 1–10 (ed. A. Blanc, Ch. de Lamberterie, and J.-L. Perpillou). Paris. https://chs.harvard.edu/curated-article/gregory-nagy-ancient-greek-elegy/
  • Counts, J. https://utahsymphony.org/explore/2012/01/faure-elegie/ 29.08.2021.
  • Finkelstein, S. (2000). Müzik Neyi Anlatır. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Fischer, E. (1968). Sanatın Gerekliliği, 1. Baskı (Çev. Cevat Çapan). İstanbul: De Yayınevi.
  • Johnson, G. (2009). Gabriel Faure: The Songs and Their Poets. London: Ashgate Publishing Limited.
  • Nectoux, Jean-Michel. Gabriel Faure- A Musical Life. (Çev. Roger Nichols) (1991).
  • Phillips, E. R.(2000). Gabriel Faure- A Guide to Research. New York: Garland Publishing, Inc.
  • Turani, A. (1999). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Usmanbaş, İ. (1974). Müzikte Biçimler. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.

Analysis of Gabriel Faure’s Elegy in Terms of Form and Violoncello Technique

Yıl 2022, Sayı: 20, 143 - 162, 30.06.2022
https://doi.org/10.31722/ejmd.1003125

Öz

While performing a musical work; Factors that will affect the composer's musical style, such as the geography in which the piece was written, the environment in which the composer lived, the art movements of the period, the political characteristics of the place where he was born and the period should also be taken into consideration. In addition, it is very important for a good performance to analyze what the piece contains in terms of form and instrument technique. For such reasons, it will be very useful to apply these steps before starting the work. Thanks to the preliminary preparation, what is told while writing from the works composed by the performer will be better understood as the work is depicted. The aim of the research, in which the French composer Gabriel Faure's (1845-1924) Elegy, written in 1880, will be examined, is to offer recommendations on these points. Originally composed as the second movement of Gabriel Faure's cello-piano sonata, As the composer did not want to complete the sonata, it was named Elegy as a one-part work. In addition, it is also available in an adapted version for orchestra and soloist by writing the orchestral accompaniment.
The work, which was transcribed into the repertoire of many different instruments with the beauty of its melodic structure, dates back to the 20th century with the romantic period. It became one of the first examples of the Impressionist movement by coinciding with the transition. In this study, suggestions will be made in terms of form and cello technique to those who want to play this piece, and facilitating recommendations will be made such as what to pay attention to while working on the piece.

Kaynakça

  • Bentley, J. A. (1950). Gabriel Faure: Musician Of Modern France. https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/63730/dalrev_vol29_iss4_pp359_365.pdf?sequence=1&isAllowed=y, https://dalspace.library.dal.ca/handle/10222/63730
  • Burger, P. (2017). Avangard Kuramı, (Çev. Erol Üzbek, Şeyda Öztürk), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Chantraine, P. (2009). Dictionnaire étymologique de la langue grecque: histoire des mots (ed. J. Taillardat, O. Ancient Greek Elegy article. Harvard Library. Digital Access to Scholarship at Harvard. Masson, and J.-L. Perpillou), with a supplement “Chroniques d’étymologie grecque” 1–10 (ed. A. Blanc, Ch. de Lamberterie, and J.-L. Perpillou). Paris. https://chs.harvard.edu/curated-article/gregory-nagy-ancient-greek-elegy/
  • Counts, J. https://utahsymphony.org/explore/2012/01/faure-elegie/ 29.08.2021.
  • Finkelstein, S. (2000). Müzik Neyi Anlatır. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Fischer, E. (1968). Sanatın Gerekliliği, 1. Baskı (Çev. Cevat Çapan). İstanbul: De Yayınevi.
  • Johnson, G. (2009). Gabriel Faure: The Songs and Their Poets. London: Ashgate Publishing Limited.
  • Nectoux, Jean-Michel. Gabriel Faure- A Musical Life. (Çev. Roger Nichols) (1991).
  • Phillips, E. R.(2000). Gabriel Faure- A Guide to Research. New York: Garland Publishing, Inc.
  • Turani, A. (1999). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Usmanbaş, İ. (1974). Müzikte Biçimler. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Sayın 0000-0001-6594-0958

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2022
Kabul Tarihi 24 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Sayın, E. (2022). GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance(20), 143-162. https://doi.org/10.31722/ejmd.1003125
AMA Sayın E. GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2022;(20):143-162. doi:10.31722/ejmd.1003125
Chicago Sayın, Elif. “GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 20 (Haziran 2022): 143-62. https://doi.org/10.31722/ejmd.1003125.
EndNote Sayın E (01 Haziran 2022) GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance 20 143–162.
IEEE E. Sayın, “GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 20, ss. 143–162, Haziran 2022, doi: 10.31722/ejmd.1003125.
ISNAD Sayın, Elif. “GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 20 (Haziran 2022), 143-162. https://doi.org/10.31722/ejmd.1003125.
JAMA Sayın E. GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2022;:143–162.
MLA Sayın, Elif. “GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 20, 2022, ss. 143-62, doi:10.31722/ejmd.1003125.
Vancouver Sayın E. GABRİEL FAURE’NİN ELEGY ADLI ESERİNİN FORM VE VİYOLONSEL TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2022(20):143-62.

Eurasian Journal of Music and Dance