In late century (fin de siècle) France, symbolism that reveals the meaning and connotation and impressionism, which prefers an individual view over the visible, play a role in art production. The poem “The Afternoon of a Faun” (L’après-midi d’un faune), finished in 1865 by Stéphane Mallarmé, one of the important names of French symbolism, is an eclogue woven with intense symbols, describing the afternoon of a forest god. Poetry first finds its response in painting with Édouard Manet’s illustrations, but its most striking effect is seen in the work composed by Claude Debussy in 1894 with the title “Prelude to the Afternoon of a Faun” (Prélude â l’Aprés-midi d’un faune). Debussy, who is close to the symbolist poets but primarily uses the techniques of the impressionist movement, transfers her impressions of poetry to his music.
Considering Mallarmé’s poem, this study puts the musical material in the work “Prelude to the Afternoon of a Faun” and musicologists classification of the work at its centre. The three-piece structure of the piece, the orchestra’s design to create color, the existence of an ambiguity despite tonal and modal precision, the sharing of motifs and melody parts by the orchestra and some instruments, the absence of a main narrator as in the poem, the variation techniques, and the variations Debussy used in his flute party at the beginning of the piece. It is seen that the work reinterprets the poem with the impressionist elements with the cult chromatic melody.
Claude Debussy Stéphane Mallermé Prelude to the Afternoon of a Faun impressionism symbolism
Yüzyıl sonu (fin de siècle) Fransa’sında mânâyı ve çağrışımı ortaya koyan sembolizm ile görünene karşı bireysel bakışı tercih eden izlenimcilik sanat üretiminde rol oynar. Fransız sembolizminin önemli isimlerinden Stéphane Mallarmé’nin 1865 yılında bitirdiği “Bir Faun’un Öğleden Sonrası” (L’après-midi d’un faune) şiiri, bir orman tanrısının öğleden sonrasını anlatan, yoğun sembollerle örülü bir eklogdur. Şiir, Édouard Manet’in illüstrasyonlarıyla önce resim sanatında karşılık bulur, fakat en çarpıcı etkisi Claude Debussy’nin 1894 yılında “Bir Faun’un Öğleden Sonrasına Prelüd” (Prélude â l’Aprés-midi d’un faune) ismiyle bestelediği eserde görülür. Sembolist şairlere yakın fakat öncelikle izlenimci akımın tekniklerini kullanan Debussy, şiire dair izlenimlerini müziğine aktarır.
Bu çalışma, Mallarmé’nin şiirini göz önüne alarak, “Bir Faun’un Öğleden Sonrasına Prelüd” eserindeki müzik malzemesini ve müzikologların esere dair tasniflerini merkezine koyar. Eserin üç parçalı yapısı, orkestranın renk yaratmak üzerine tasarlanışı, tonal ve modal kesinliğe rağmen bir belirsizliğin mevcudiyeti, motiflerin ve ezgi parçalarının orkestra ve kimi enstürmanlar tarafından paylaşılması ile şiirdeki gibi bir ana anlatıcının olmayışı, varyasyon teknikleri ve daha eserin başlangıcında Debussy’nin flüt partisinde kullandığı kültleşmiş kromatik ezgi ile eserin, izlenimci öğeler ile şiiri yeniden yorumladığı görülür.
Claude Debussy Stéphane Mallermé Bir Faun'un Öğleden Sonrasına Prelüd İzlenimcilik Sembolizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 9 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 22 |
Eurasian Journal of Music and Dance