Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Concentration Problems in Guitar Education and Proposed Solutions

Yıl 2023, Sayı: 23, 1 - 16, 31.12.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1107129

Öz

Concentration can be defined as the ability to focus attention in the desired direction. As in every field of education, it is necessary to develop focusing skills in order to be successful in instrument education, which requires both physical and mental concentration. Being able to concentrate is extremely important for both teachers and students in guitar education, which is a sub-dimension of instrument education. The guitar is a very complex instrument in terms of both notation and performance. This complex structure of the guitar makes it even more indispensable to concentrate during performance. This study is a qualitative study based on literature review. The purpose of this study is to determine concentration problems of guitar students at sight-reading, exercise, lectures, exams and concerts and to offer solutions to these problems. Within the scope of the study it was determined that concentration problems may occur due to reasons such as classical guitar pieces are multi-part and have technical difficulties, presence of distracting factors in the environment, fatigue, insomnia, fear of criticism by the instructor, grade anxiety, the repertoire is not suitable for the technical level of the student. It was concluded that these problems can be solved by creating an adequate and quality sleep pattern, applying a balanced diet rich in vitamins and minerals, setting goals and objectives, controlling stress, applying physical and mental relaxation exercises, following a daily and systematic exercise program, using exercise times efficiently, adding chamber music pieces to the repertoire.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, İ. (2015). Olumlu düşün sağlıklı yaşa genç kal mutlu ol. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aydın, B., İşgörür, Ü. (2018). Ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören konservatuvar öğrencilerinin müzik performans kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 1-20. https://doi.org/10.5578/amrj.66241
  • Aydoğan,E.B.(2016).Konsantrasyon.Erişimadresihttps://sksdb.ahievran.edu.tr/kullanicidosya/files/konsantrasyon.pdf
  • Biçer, Y., Aysan, H. (2008). Mental konsantrasyon çalışmalarının bilek güreşi erkek sporcularının reaksiyon zamanlarına etkisi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 147-153.
  • Can, Ü. K. (2016). Klasik gitar eğitiminde günlük çalışma programının gitar öğrencilerinin çalgı çalışmaya ilişkin tutumlarına, gitar deşifrelerine ve performanslarına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 41(185), 235-250. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.4580
  • Clark, L. (2000). Sos duygulara yardım: bunaltı, öfke ve depresyonun yönetilmesi. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Çevik, D, B. (2007). Piyano öğretimi neden zordur?. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15), 62-79.
  • Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 125-133.
  • Dalkıran, E. (2011). Keman eğitiminde deşifre becerisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0 (4), 54-63.
  • Duyar, M. (Editör). (2006) Konsantrasyonun Gücü. Ankara: Kardelen Yayınevi.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Kalaycıoğlu, I., Erim, A. (2016). Erken yaş gitar eğitimiyle ilgili basılı öğretim materyallerinin karşılaştırmalı analizi. Art-e Sanat Dergisi, 9 (17), 105-128.
  • Kartal, M. (2013). Bilgelik Yolunda Nefes Farkındalığı Duygu ve Düşünceyi Özgürleştirme Sanatı. İstanbul: Ray Yayıncılık.
  • Konsantrasyon Artıran Besinler. (2017). Konsantrasyon Artıran Besinler. Erişim adresi https://bagisiklik.com/saglikli-yasam/konsantrasyon-artiran-besinler/
  • Kurtuldu, M. K. (2015). Piyano öğrencilerinin öğrenme stilleri ile deşifre çalma becerilerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 593- 602. https://doi.org/10.17860/efd.64924
  • Kümeli, T. (2016). Dikkatinizi toplamayı sağlayan gıdalar. Erişim adresi https://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/taylan-kumeli/dikkatinizi-toplamayi-saglayan-gidalar-1099747/
  • Metin, M. (Ed.). (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Nacakçı, Z., Dalkıran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), 46-56.
  • Özer, K. A. (2006). Ben değeri tiryakiliği duygusal gerilimle baş edebilme. İzmir: Sistem Yayıncılık.
  • Özer, Z. (2019). Kahkaha Yogasının Hemodiyaliz Tedavisi Uygulanan Hastalarda Plazma Beta Endorfin Düzeyine, Ağrı Şiddetine ve Uyku Kalitesine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen, Y, Demir, Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 135-153.
  • Özmenteş, S. (2008). Çalgı eğitiminde özdüzenlemeli öğrenme taktikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 157-175.
  • Özparlak, Ç, S., Kalkanoğlu, B. (2018) Piyano eğitiminde dört el çalışmalarının yeri ve önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (68), 610-617. http://doi.org/10.16992/asos.13609
  • Öztutgan, K. (2018) Mesleki Müzik Eğitimi Veren Kurumlarda Klasik Gitar Deşifresini Geliştirmeye Yönelik Bir Metot Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Parlar, M.C. (2014) Bakır Üflemeli Çalgılarda Odaklanma ve Konsantrasyon Tekniklerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Piji Küçük, D. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 37-50.
  • Say, F. (2017). Akılla bir konuşmam oldu. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Teztel, G., Aşkın, C. (2007) Sahne heyecanının türk müzisyenler arasındaki yaygınlığı ve çözüm yöntemleri. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 4 (2), 3-10.
  • Tortop, H, S., Kestanlıoğlu, T, K., (2018). Dikkat ve konsantrasyon becerileri öz yeterlilik ölçeği çalışması. Üstün Zekâlılar Eğitim ve Yaratıcılık Dergisi, 5 (1), 70-86.
  • Yokuş, H. Ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I öğrenme stratejileri. Ankara: Pegem Akademi.

GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2023, Sayı: 23, 1 - 16, 31.12.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1107129

Öz

Konsantrasyon, dikkati istenen yöne verebilme becerisi olarak tanımlanabilir. Eğitimin her alanında olduğu gibi hem fiziksel hem de zihinsel konsantrasyon gerektiren çalgı eğitiminde de başarı sağlanabilmesi için odaklanma becerileri geliştirmek gerekmektedir. Çalgı eğitimi alanının bir alt boyutu olan gitar eğitiminde hem öğretmen hem de öğrenciler açısından konsantre olabilmek son derece önemlidir. Gitar gerek notasyon gerekse performans sergileme yönünden oldukça kompleks yapıda bir çalgıdır. Gitarın bu karmaşık yapısı, icra sırasında konsantre olabilmeyi daha da vazgeçilmez kılmaktadır. Literatür taramasına dayalı nitel bir çalışma olan bu araştırma, gitar eğitimi alan öğrencilerin deşifre, egzersiz, ders, sınav ve konserde yaşadıkları konsantrasyon problemlerini ortaya koymak ve bu problemlere çözüm önerileri sunmak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında; klasik gitar eserlerinin birden fazla partiden oluşması, teknik zorluklar taşıması, ortamda dikkat dağıtıcı faktörler bulunması, yorgunluk, uykusuzluk, eğitmen tarafından eleştirilme korkusu, not kaygısı, repertuvarın öğrencinin teknik hazır bulunuşluk düzeyine uygun olmaması gibi nedenlerle konsantrasyon sorunlarının ortaya çıkabileceği tespit edilmiştir. Bu konsantrasyon problemlerinin yeterli ve kaliteli uyku düzeni oluşturularak, dengeli ve vitamin-mineral yönünden zengin bir beslenme programı uygulanarak, amaç ve hedefler belirlenerek, stres kontrol altına alınarak, bedensel ve zihinsel gevşeme egzersizleri uygulanarak, günlük ve sistemli bir çalışma programı takip edilerek, egzersiz zamanları verimli kullanılarak ve oda müziği eserleri repertuvara eklenerek çözümlenebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, İ. (2015). Olumlu düşün sağlıklı yaşa genç kal mutlu ol. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aydın, B., İşgörür, Ü. (2018). Ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören konservatuvar öğrencilerinin müzik performans kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 1-20. https://doi.org/10.5578/amrj.66241
  • Aydoğan,E.B.(2016).Konsantrasyon.Erişimadresihttps://sksdb.ahievran.edu.tr/kullanicidosya/files/konsantrasyon.pdf
  • Biçer, Y., Aysan, H. (2008). Mental konsantrasyon çalışmalarının bilek güreşi erkek sporcularının reaksiyon zamanlarına etkisi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 147-153.
  • Can, Ü. K. (2016). Klasik gitar eğitiminde günlük çalışma programının gitar öğrencilerinin çalgı çalışmaya ilişkin tutumlarına, gitar deşifrelerine ve performanslarına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 41(185), 235-250. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.4580
  • Clark, L. (2000). Sos duygulara yardım: bunaltı, öfke ve depresyonun yönetilmesi. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Çevik, D, B. (2007). Piyano öğretimi neden zordur?. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15), 62-79.
  • Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 125-133.
  • Dalkıran, E. (2011). Keman eğitiminde deşifre becerisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0 (4), 54-63.
  • Duyar, M. (Editör). (2006) Konsantrasyonun Gücü. Ankara: Kardelen Yayınevi.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Kalaycıoğlu, I., Erim, A. (2016). Erken yaş gitar eğitimiyle ilgili basılı öğretim materyallerinin karşılaştırmalı analizi. Art-e Sanat Dergisi, 9 (17), 105-128.
  • Kartal, M. (2013). Bilgelik Yolunda Nefes Farkındalığı Duygu ve Düşünceyi Özgürleştirme Sanatı. İstanbul: Ray Yayıncılık.
  • Konsantrasyon Artıran Besinler. (2017). Konsantrasyon Artıran Besinler. Erişim adresi https://bagisiklik.com/saglikli-yasam/konsantrasyon-artiran-besinler/
  • Kurtuldu, M. K. (2015). Piyano öğrencilerinin öğrenme stilleri ile deşifre çalma becerilerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 593- 602. https://doi.org/10.17860/efd.64924
  • Kümeli, T. (2016). Dikkatinizi toplamayı sağlayan gıdalar. Erişim adresi https://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/taylan-kumeli/dikkatinizi-toplamayi-saglayan-gidalar-1099747/
  • Metin, M. (Ed.). (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Nacakçı, Z., Dalkıran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), 46-56.
  • Özer, K. A. (2006). Ben değeri tiryakiliği duygusal gerilimle baş edebilme. İzmir: Sistem Yayıncılık.
  • Özer, Z. (2019). Kahkaha Yogasının Hemodiyaliz Tedavisi Uygulanan Hastalarda Plazma Beta Endorfin Düzeyine, Ağrı Şiddetine ve Uyku Kalitesine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen, Y, Demir, Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 135-153.
  • Özmenteş, S. (2008). Çalgı eğitiminde özdüzenlemeli öğrenme taktikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 157-175.
  • Özparlak, Ç, S., Kalkanoğlu, B. (2018) Piyano eğitiminde dört el çalışmalarının yeri ve önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (68), 610-617. http://doi.org/10.16992/asos.13609
  • Öztutgan, K. (2018) Mesleki Müzik Eğitimi Veren Kurumlarda Klasik Gitar Deşifresini Geliştirmeye Yönelik Bir Metot Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Parlar, M.C. (2014) Bakır Üflemeli Çalgılarda Odaklanma ve Konsantrasyon Tekniklerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Piji Küçük, D. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 37-50.
  • Say, F. (2017). Akılla bir konuşmam oldu. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Teztel, G., Aşkın, C. (2007) Sahne heyecanının türk müzisyenler arasındaki yaygınlığı ve çözüm yöntemleri. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 4 (2), 3-10.
  • Tortop, H, S., Kestanlıoğlu, T, K., (2018). Dikkat ve konsantrasyon becerileri öz yeterlilik ölçeği çalışması. Üstün Zekâlılar Eğitim ve Yaratıcılık Dergisi, 5 (1), 70-86.
  • Yokuş, H. Ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I öğrenme stratejileri. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kaan Öztutgan 0000-0002-3489-5709

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2022
Kabul Tarihi 24 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Öztutgan, K. (2023). GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance(23), 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1107129
AMA Öztutgan K. GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2023;(23):1-16. doi:10.31722/ejmd.1107129
Chicago Öztutgan, Kaan. “GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23 (Aralık 2023): 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1107129.
EndNote Öztutgan K (01 Aralık 2023) GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance 23 1–16.
IEEE K. Öztutgan, “GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23, ss. 1–16, Aralık 2023, doi: 10.31722/ejmd.1107129.
ISNAD Öztutgan, Kaan. “GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 23 (Aralık 2023), 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1107129.
JAMA Öztutgan K. GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023;:1–16.
MLA Öztutgan, Kaan. “GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23, 2023, ss. 1-16, doi:10.31722/ejmd.1107129.
Vancouver Öztutgan K. GİTAR EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN KONSANTRASYON PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023(23):1-16.

Eurasian Journal of Music and Dance