Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Position Suggestions to Work the Use of the Thick Voices on the Bottom of the Clarinet

Yıl 2023, Sayı: 23, 19 - 33, 31.12.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1252245

Öz

The clarinet is a difficult instrument. In this study, it is explained theoretically how to overcome some difficulties. The aim is to bring the theoretical knowledge to the level of playability of the works by working on the position places on the notes. Infrastructure work has been created to eliminate technical problems in a short time and to solve them correctly. While deciding to work, the formation process of the work has developed due to the lack of resources during the analysis of a work. Success will come by itself when we integrate the knowledge and experience gained during instrument mastery with the instrument. It is inevitable to be a successful interpreter thanks to the effort and patience spent while playing the clarinet. It is aimed to facilitate the positions encountered while playing the clarinet, thanks to the proposed eight studies and two works. By studying the proposed studies and analyzing the measure by measure, we will have solved the transition places of the notes in the lower body on the clarinet. Thanks to the suggestions shown while interpreting a work, it will also make it easier for us to interpret the work better. The studies will both shorten the time spent on the work and pave the way for us to have a better command of the work. Thanks to the suggestions and works aimed at accelerating and mastering some of the transition notes in the lower body of the clarinet; A road map where finger speed is also used has been determined. While doing passage studies, it is also enriched with nuance, language and breathing exercises. It has been determined that the mastery in instrument dominance has come to the foreward more with the proposed studies and works.

Kaynakça

  • Baermann, C. (1918). Complete celebrated method for clarinet. New York: Carl Fischer.
  • Cüceloğlu, B. (2007). “Flüt eğitimine yönelik bir “etüt analiz modeli”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 227-235. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77184
  • Çelik, A. (2018). Bir nefesle klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • Çimen, G. (1994). Piyano eğitiminde bireysel çalışma süreci. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yeni Dönem Özel Sayı, 137-142.
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik eseri ve performansı üzerine. Sahne- ve Müzik Eğitim- Araştırma E- Dergisi, 0(2), 93- 101. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/116967
  • Dangain, G. (1974). L’ABC de jeune clarinettiste. France: Gerard Billaudot.
  • Eyüpoğlu, B. E. (2016). F. Chopin’in op.10 no:2 kromatik etüdünün piyano tekniğine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Friedel, J. (1996). Schule für klarinette. Leipzig: Friedrich Hofmeister.
  • Gaunt, H. (2004). Breathing and oboe: playing, teaching and learning. British Journal of Music Education, (21), 313-328. https://doi.org/10.1017/S0265051704005819
  • Hardalaç, N. (2012). Öz-düzenlemeli öğrenme yönteminin çalgı eğitimi boyutunda bireysel çalışma sürecine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Langey’s, O. (1890). New and revised edition of celebrated tutors clarinet. New York: Carl Fischer.
  • Memedaliyev, R (2010). Keman öğretiminde sol el tekniğinin bazı meseleleri. Güzel Sanatlar Eğitimi Dergisi, 0(10), 65-73. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/28622
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 320-331. Erişim adresi http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/35._sabahat_ozmentes.pdf
  • Palmer, C. ve Mayer, R. K. (2000). Conceptual and motor learning in music performance. Psychological Science, 11(1), 63-68. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00216
  • Reinecke, C. (1919). Foundation to clarinet playing on elementary method. New York: Carl Fischer.
  • Sındır, E. (2016). Klarinet üfleme yönetiminde karşılaşılan problemler ve çözümleri. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(2), 140-149. Erişim adresi https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/23463
  • Soğukçam, B. (2007). Anadolu güzel sanatlar liselerinde klarnet eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Stein, K. (1958). The art of clarinet playing. USA: Alfred Music.
  • Thurman L. ve Welch, G. (2000). Foundations of voice education. London: The Voicecare Network.
  • Yağışan, N., Sünbül, A. M. ve Yücelan, Ö. B. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 243-262. Erişim adresi: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=wSGptj8AAAAJ&citation_for_view=wSGptj8AAAAJ:9yKSN-GCB0IC

Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri

Yıl 2023, Sayı: 23, 19 - 33, 31.12.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1252245

Öz

Klarnet zorluk barındıran bir çalgıdır. Bu çalışmada birtakım zorlukların nasıl üstesinden gelinmesi gerektiği teorik bir şekilde anlatılmıştır. Amaç teorik bilgilerin nota üzerindeki pozisyon yerlerini çalışarak yapıtların daha kolay çalına bilirlik düzeyine getirmektir. Teknik problemlerin kısa sürede giderilmesi ve doğru çözümlenebilmesinin altyapı çalışması oluşturulmuştur. Çalışmaya karar verirken, bir yapıtı çözümleme esnasında kaynak sıkıntısı yaşanmasından dolayı çalışmanın oluşum süreci gelişmiştir. Çalgı ustalığı esnasında edinilen bilgi ve birikimleri çalgı ile bütünleştirdiğimiz zaman başarı kendiliğinden gelecektir. Klarnet çalarken harcanan emek ve sabır sayesinde başarılı bir yorumcu olmak kaçınılmazdır. Önerilen sekiz çalışma ve iki eser çalışması sayesinde klarnet çalarken karşılaşılan pozisyon yerlerini kolaylaştırmak amaç edinilmiştir. Önerilen çalışmaları çalışarak ve ölçü ölçü çözümleyerek alt gövdede olan notaların klarnetteki geçiş yerlerini de çözmüş olacağız. Bir eseri yorumlarken gösterilen öneriler sayesinde eseri daha iyi yorumlamamızı da kolaylaştıracaktır. Çalışmalar hem eser için harcanan süreyi kısaltmamızın hem de esere daha hâkim olmamızın yolunu da açacaktır. Klarnetin alt gövdesinde yer alan bazı geçiş notalarını hızlandırmayı ve hâkim olmayı amaçlayan önerilere değinilmiştir. Eser çalışmaları sayesinde parmak süratinin de çalıştırılması sağlanmıştır. Pasaj çalışmaları yaparken bir yandan da nüans, dil ve nefes çalışmaları ile de zenginleştirilmiştir. Önerilen çalışmalar ve eser çalışmaları ile çalgı hâkimiyetindeki ustalığın daha da öne çıktığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Baermann, C. (1918). Complete celebrated method for clarinet. New York: Carl Fischer.
  • Cüceloğlu, B. (2007). “Flüt eğitimine yönelik bir “etüt analiz modeli”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 227-235. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77184
  • Çelik, A. (2018). Bir nefesle klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • Çimen, G. (1994). Piyano eğitiminde bireysel çalışma süreci. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yeni Dönem Özel Sayı, 137-142.
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik eseri ve performansı üzerine. Sahne- ve Müzik Eğitim- Araştırma E- Dergisi, 0(2), 93- 101. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/116967
  • Dangain, G. (1974). L’ABC de jeune clarinettiste. France: Gerard Billaudot.
  • Eyüpoğlu, B. E. (2016). F. Chopin’in op.10 no:2 kromatik etüdünün piyano tekniğine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Friedel, J. (1996). Schule für klarinette. Leipzig: Friedrich Hofmeister.
  • Gaunt, H. (2004). Breathing and oboe: playing, teaching and learning. British Journal of Music Education, (21), 313-328. https://doi.org/10.1017/S0265051704005819
  • Hardalaç, N. (2012). Öz-düzenlemeli öğrenme yönteminin çalgı eğitimi boyutunda bireysel çalışma sürecine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Langey’s, O. (1890). New and revised edition of celebrated tutors clarinet. New York: Carl Fischer.
  • Memedaliyev, R (2010). Keman öğretiminde sol el tekniğinin bazı meseleleri. Güzel Sanatlar Eğitimi Dergisi, 0(10), 65-73. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/28622
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 320-331. Erişim adresi http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/35._sabahat_ozmentes.pdf
  • Palmer, C. ve Mayer, R. K. (2000). Conceptual and motor learning in music performance. Psychological Science, 11(1), 63-68. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00216
  • Reinecke, C. (1919). Foundation to clarinet playing on elementary method. New York: Carl Fischer.
  • Sındır, E. (2016). Klarinet üfleme yönetiminde karşılaşılan problemler ve çözümleri. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(2), 140-149. Erişim adresi https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/23463
  • Soğukçam, B. (2007). Anadolu güzel sanatlar liselerinde klarnet eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Stein, K. (1958). The art of clarinet playing. USA: Alfred Music.
  • Thurman L. ve Welch, G. (2000). Foundations of voice education. London: The Voicecare Network.
  • Yağışan, N., Sünbül, A. M. ve Yücelan, Ö. B. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 243-262. Erişim adresi: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=wSGptj8AAAAJ&citation_for_view=wSGptj8AAAAJ:9yKSN-GCB0IC
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Anıl Çelik 0000-0003-0152-5581

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2023
Kabul Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Çelik, A. (2023). Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance(23), 19-33. https://doi.org/10.31722/ejmd.1252245
AMA Çelik A. Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2023;(23):19-33. doi:10.31722/ejmd.1252245
Chicago Çelik, Anıl. “Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23 (Aralık 2023): 19-33. https://doi.org/10.31722/ejmd.1252245.
EndNote Çelik A (01 Aralık 2023) Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance 23 19–33.
IEEE A. Çelik, “Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23, ss. 19–33, Aralık 2023, doi: 10.31722/ejmd.1252245.
ISNAD Çelik, Anıl. “Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri”. Eurasian Journal of Music and Dance 23 (Aralık 2023), 19-33. https://doi.org/10.31722/ejmd.1252245.
JAMA Çelik A. Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023;:19–33.
MLA Çelik, Anıl. “Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 23, 2023, ss. 19-33, doi:10.31722/ejmd.1252245.
Vancouver Çelik A. Klarnetin Alt Gövdesindeki Kalın Seslerin Kullanımını Çalıştıracak Pozisyon Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023(23):19-33.

Eurasian Journal of Music and Dance