The aim of this study is to investigate the effect of Turkish background music on preschool children's social skills and behavior problems. In this study, the "Quasi-experimental design with pre-test-post-test, retention test and control group", one of the quantitative research models, was used. The study's research group consists of a total of 21 children, 8 in the experimental group and 13 in the control group, aged 48-72 months, who are attending kindergartens of elementary schools affiliated to the Ministry of National Education, and who were recruited in the spring semester of the academic year 2021-2022 in the city center of Tokat through the purposive sampling method. The study used the Preschool and Kindergarden Behavior Scale (PKBS-2) as the data collection instrument. The scale consists of two independent subscales, the "Social Skills Scale" and the "Problematic Behavior Scale." During the experimental application process, the curriculum of the Ministry of National Education was applied in the experimental group and Turkish music pieces were played to the children in the background. In the control group, only the curriculum of the Ministry of National Education was applied and no music was played. The experimental group listened to Turkish music in the background for an average of 30 minutes per day, five days a week for four weeks, according to the activities held. As a result of the study, a significant difference was found between the posttests of the experimental and control groups in favor of the experimental group. The study contributed to the literature as it was the first study to show that Turkish music played in the background during preschool educational activities has a significant impact on the children's level of social skills and behavioral problems.
Preschool education social skill behaviour problem Turkish music
Araştırmanın amacı, arka plan Türk müziğinin okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerileri ve davranış problemleri üzerine etkisinin incelenmesidir. Bu araştırmada, nicel araştırma modellerinden “Ön Test-Son Test, Kalıcılık Testli ve Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Tokat il merkezinde amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokulların anasınıflarına devam eden 48-72 aylık deney grubunda 8 kontrol grubunda 13 olmak üzere toplam 21 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (Preschool and Kindergarden Behaviour Scala (PKBS–2)” kullanılmıştır. Ölçek, “Sosyal Beceri Ölçeği” ve “Problem Davranış Ölçeği” olmak üzere iki bağımsız alt ölçekten oluşmaktadır. Deney grubunda, Milli Eğitim Bakanlığı müfredatı uygulanırken ek olarak arka planda çocuklara Türk müziği eserleri dinletilmiştir. Kontrol grubunda ise sadece Milli Eğitim Bakanlığı müfredatını uygulanmış olup müzik kullanılmamıştır. Deney grubuna dört hafta süreyle haftada beş gün, etkinlik geçişlerine uygun olarak günlük ortalama 30 dk arka planda Türk müziği dinletilmiştir. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubunun son testleri arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Araştırma okul öncesi eğitim ortamlarında, eğitim etkinlikleri sırasında arka planda dinletilen Türk müziğinin çocukların sosyal beceri düzeylerine ve davranış problemlerine anlamlı katkı sunmasını ortaya koyan ilk çalışma olarak alan yazına katkı sunmuştur.
Okul öncesi eğitimi sosyal beceri davranış problemi Türk müziği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |
Eurasian Journal of Music and Dance