Bu çalışma, 1965 ile 1975 yılları arasında Anadolu Rock sanatçıları Erkin Koray, Cem Karaca ve Barış Manço tarafından yayınlanan şarkıların analizlerini sunmaktadır. 1960'ların Türkiye'sinde ortaya çıkan Anadolu Rock, özgün bir müzikal tarzın gelişmesine olanak tanımıştır. Bu tarz, Amerikan Rock 'n' Roll’u ve geleneksel Türk makam müziğinin bir birleşimidir. Besteler genellikle majör, minör ve frigyen modlarına yer vermekte ve melodik açıdan makam müziğinin özelliklerini taşımaktadır. Ayrıca, her sanatçı melodilerine belirli ritmik yapıları sıkça dahil etmektedir. Anadolu Rock'taki ilk eserler, genellikle halk şiirinde bulunan hece ölçüsüne benzer şekilde 7, 8 ve 11 heceden oluşmaktadır. Bu nedenle, orijinal şarkı sözleri de genellikle halk şiirinde bulunan bu hece ölçüleri kullanılarak bestelenmektedir. Makam müziğiyle ilişkili olması nedeniyle, Anadolu rock, onu armonik olarak Batı müziklerinden ayıran benzersiz bir modal yapıya sahiptir. Major modda I, IV ve V akorları Blues ve Rock 'n' Roll formunda gibi görünmekle birlikte armonik ilerleme belirli akor kalıplarına uymamaktadır. Minör modda hem V-i hem de bVII-i kadansları kullanılırken, frig modda bII-i ve bVII-i kadansları kullanılmaktadır.
This study presents the analyses of songs released between 1965 and 1975 by Anadolu Rock artists Erkin Koray, Cem Karaca, and Barış Manço. Anadolu Rock, which emerged in the 1960s in Turkey, created an opportunity for the development of a distinctive musical style. This style is a fusion of American Rock 'n' Roll and traditional Turkish makam music. The compositions often feature major, minor, and phrygian modes, exhibiting characteristics of makam music. Additionally, each artist frequently incorporates specific rhythmic patterns into their melodies. Early lyrics within Anadolu Rock consist of 7, 8, and 11 syllables, often adhering to syllabic meter similar to those found in folk poetry. So, the original song lyrics are also composed using a syllabic meter commonly found in folk poetry. Due to its association with makam music, Anatolian rock possesses a unique modal structure that distinguishes it harmonically from its Western counterparts. Although the I, IV, and V chords in major modality might resemble Blues and Rock 'n' Roll in form, it's notable that the harmonic progression does not adhere to specific chord patterns. In minor modality, both the V-i cadence and the bVII-i cadences are employed, while in phrygian modality, the bII-i and bVII-i cadences are utilized.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |
Eurasian Journal of Music and Dance