Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK

Yıl 2024, Sayı: 24, 124 - 139, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1447684

Öz

Müzik, özünde var olan “çokluğa dayalı birlik” anlayışıyla bizlere birlikte yaşamın gerekliliğini hatırlatır. Sanat aracılığıyla farklı kültürden insanlar birbirlerini tanımaya fırsat bulmanın ötesinde, “öteki” hakkındaki düşüncelerini de yeniden değerlendirme imkânı bulmuş olur. Bu bakış açısı ile makalede İsrail-Filistin çatışmasının çözümüne alternatif olarak ortaya çıkmış Doğu-Batı Divan Orkestrasının yapısını inceleyerek, müziğin birlikte yaşam için gerekliliğini ele almış olacağız.

Kaynakça

  • Al-Krenawi, A. (2017). Building Peace Through Knowledge, The İsraeli-Palestinian Case, Switzerland: Springer İnternational Publishing.
  • Anderson, B. (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması (çev. İskender Savaşır). İstanbul: İmge Yayınevi.
  • Butler, J. (2021). Şiddetsizliğin Gücü (çev. Başak Ertür). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman Z. & Donskis, L. (2022). Akışkan Kötülük (çev. Akın Emre Pilgir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berktay, F. (2021). Düşünme Etiği, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Brennan, T. (2021). Aklımdaki Diyarlar, Edward Said’in Hayatı (çev. Aydın Çavdar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar (çev. Orhan Düz). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Cheah, E. (2009). An Orchestra Beyond Borders, London: Versabooks.
  • Cortas, W. M. (2010). O sevdiğim Dünya, Bir Arap Kadınının Hikâyesi (çev. Gamze Varım). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Daily, Salzburger Festspiele. (2009). West-Eastern Divan Orchestra Jubiläum Einer Freundschaft, Nr. 18.
  • Gelner, E. (2016). Milliyetçiliğe Bakmak (çev. Nalan Soyarık). İletişim Yayınları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gelvin, J. L. (2016). Modern Ortadoğu Tarihi (çev. Güneş Ayas). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Goethe, J. W. (1952). West-Östlicher Divan, Zürich: Manesse Verlag.
  • Hobsbawm, E. (2020). Milletler ve Milliyetçilik (çev. Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lederach, J. P. (2005). The Moral İmagination, The Art and Soul of Building Peace, New York: Oxford University Press.
  • Mansur, C. (2013). Müzik, İnsan ve Barış, İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Nesin, A. (1989). İnsanlar Konuşa Konuşa, İstanbul: Adem Yayınları.
  • Nye, J. S. (2005). Yumuşak Güç (çev. Rayhan İnan Aydın). Ankara: Elips Yayınları.
  • Özgü, M. (1952). Goethe ve Hafız, Ankara: Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 1, sayı: 4
  • Pappe, I. (2007). Modern Filistin Tarihi (çev. Nuri Plümer). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Read, H. (2018). Sanat ve Toplum (çev. Elif Kök). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Said, E. (1982). Siyonizm ve Irkçılık, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No. 511.
  • Said, E. (2020). Hümanizm ve Demokratik Eleştiri (çev. Çağdaş Dedeoğlu). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Said, E. & Barenboim, D. (2006). Paralellikler ve Paradokslar (çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Turan, N. S. (2022). Portede Saklı Tarih, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Walz, L. H. (1982). Siyonizm ve Irkçılık, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No. 511.
  • Willson, R. B. (2009). The Parallax Worlds of the West-Eastern Divan Orchestra. Journal of the Royal Musical Association. Vol. 134, s. 319-347.
  • Habermas, J. (2006).“Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension”, Communication Theory, N. 16, ss. 411–426.
  • Hutcheon, L. & Hutcheon, M. (2004). “Displacement and Anxiety: Empire and Opera”, Imperialism, Historical and Literary, Investigations, 1500-1900, Ed. Balachandra Rajan-Elizabeth Sauer, Palgrave Macmillan, New York: 2004, s. 203-216.
  • Doğan, K. (2019). Faşizm Propagandasında Müziğin Rolü: Mussolini İtalya’sı Örneği, Folklor/Edebiyat, 25 (97), 229-249.
  • Özcan, Ö. (2023). “Nasyonal Sosyalist Parti Dönemi Adolf Hitler’in Propagandalarında Richard Wagner ve Die Meistersinger Von Nürnberg Operası”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 13(2), 95-108.
  • Uslu, A. (2017). Richard Wagner’in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı, İstanbul University Journal of Sociology, 37 (1), 13-44.
  • Stunz, H. R. (2007). Hitler und die “Gleichschaltung” der Bayreuther Festspiele. Ausnahmezustand, Umdeutung und sozialer Wandel einer Kulturinstitution 1933–1934, Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte, 55(2), 237-268.
  • Moller, L. E. (1980). Music in Germany During the Third Reich: The Use of Music for Propaganda. Music Educators Journal, 67(3), 40-44.
  • https://www.youtube.com/watch?v=mWdDOobONqg (Erişim tarihi: 04.12.2022)
  • https://www.youtube.com/watch?v=CEEfjddzCPI (Erişim tarihi: 03.12.2022)
  • https://www.youtube.com/watch?v=__vqx4yfo1M (Erişim tarihi: 03.12.2022)
  • https://www.berliner-zeitung.de/news/daniel-barenboim-das-leiden-unschuldiger-auf-egal-welcher-seite-ist-unertraeglich-li.2149221 (Erişim tarihi: 06.11.2023)

CONFLICTING IDEAS-UNITING SOUNDS: RECOGNISING THE IMPORTANCE OF COEXISTENCE THROUGH MUSIC

Yıl 2024, Sayı: 24, 124 - 139, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1447684

Öz

Müzik, özünde var olan “çokluğa dayalı birlik” anlayışıyla bizlere birlikte yaşamın gerekliliğini hatırlatır. Sanat aracılığıyla farklı kültürden insanlar birbirlerini tanımaya fırsat bulmanın ötesinde, “öteki” hakkındaki düşüncelerini de yeniden değerlendirme imkânı bulmuş olur. Bu bakış açısı ile makalede İsrail-Filistin çatışmasının çözümüne alternatif olarak ortaya çıkmış Doğu-Batı Divan Orkestrasının yapısını inceleyerek, müziğin birlikte yaşam için gerekliliğini ele almış olacağız.

Kaynakça

  • Al-Krenawi, A. (2017). Building Peace Through Knowledge, The İsraeli-Palestinian Case, Switzerland: Springer İnternational Publishing.
  • Anderson, B. (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması (çev. İskender Savaşır). İstanbul: İmge Yayınevi.
  • Butler, J. (2021). Şiddetsizliğin Gücü (çev. Başak Ertür). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman Z. & Donskis, L. (2022). Akışkan Kötülük (çev. Akın Emre Pilgir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berktay, F. (2021). Düşünme Etiği, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Brennan, T. (2021). Aklımdaki Diyarlar, Edward Said’in Hayatı (çev. Aydın Çavdar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar (çev. Orhan Düz). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Cheah, E. (2009). An Orchestra Beyond Borders, London: Versabooks.
  • Cortas, W. M. (2010). O sevdiğim Dünya, Bir Arap Kadınının Hikâyesi (çev. Gamze Varım). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Daily, Salzburger Festspiele. (2009). West-Eastern Divan Orchestra Jubiläum Einer Freundschaft, Nr. 18.
  • Gelner, E. (2016). Milliyetçiliğe Bakmak (çev. Nalan Soyarık). İletişim Yayınları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gelvin, J. L. (2016). Modern Ortadoğu Tarihi (çev. Güneş Ayas). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Goethe, J. W. (1952). West-Östlicher Divan, Zürich: Manesse Verlag.
  • Hobsbawm, E. (2020). Milletler ve Milliyetçilik (çev. Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lederach, J. P. (2005). The Moral İmagination, The Art and Soul of Building Peace, New York: Oxford University Press.
  • Mansur, C. (2013). Müzik, İnsan ve Barış, İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Nesin, A. (1989). İnsanlar Konuşa Konuşa, İstanbul: Adem Yayınları.
  • Nye, J. S. (2005). Yumuşak Güç (çev. Rayhan İnan Aydın). Ankara: Elips Yayınları.
  • Özgü, M. (1952). Goethe ve Hafız, Ankara: Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 1, sayı: 4
  • Pappe, I. (2007). Modern Filistin Tarihi (çev. Nuri Plümer). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Read, H. (2018). Sanat ve Toplum (çev. Elif Kök). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Said, E. (1982). Siyonizm ve Irkçılık, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No. 511.
  • Said, E. (2020). Hümanizm ve Demokratik Eleştiri (çev. Çağdaş Dedeoğlu). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Said, E. & Barenboim, D. (2006). Paralellikler ve Paradokslar (çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Turan, N. S. (2022). Portede Saklı Tarih, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Walz, L. H. (1982). Siyonizm ve Irkçılık, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No. 511.
  • Willson, R. B. (2009). The Parallax Worlds of the West-Eastern Divan Orchestra. Journal of the Royal Musical Association. Vol. 134, s. 319-347.
  • Habermas, J. (2006).“Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension”, Communication Theory, N. 16, ss. 411–426.
  • Hutcheon, L. & Hutcheon, M. (2004). “Displacement and Anxiety: Empire and Opera”, Imperialism, Historical and Literary, Investigations, 1500-1900, Ed. Balachandra Rajan-Elizabeth Sauer, Palgrave Macmillan, New York: 2004, s. 203-216.
  • Doğan, K. (2019). Faşizm Propagandasında Müziğin Rolü: Mussolini İtalya’sı Örneği, Folklor/Edebiyat, 25 (97), 229-249.
  • Özcan, Ö. (2023). “Nasyonal Sosyalist Parti Dönemi Adolf Hitler’in Propagandalarında Richard Wagner ve Die Meistersinger Von Nürnberg Operası”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 13(2), 95-108.
  • Uslu, A. (2017). Richard Wagner’in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı, İstanbul University Journal of Sociology, 37 (1), 13-44.
  • Stunz, H. R. (2007). Hitler und die “Gleichschaltung” der Bayreuther Festspiele. Ausnahmezustand, Umdeutung und sozialer Wandel einer Kulturinstitution 1933–1934, Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte, 55(2), 237-268.
  • Moller, L. E. (1980). Music in Germany During the Third Reich: The Use of Music for Propaganda. Music Educators Journal, 67(3), 40-44.
  • https://www.youtube.com/watch?v=mWdDOobONqg (Erişim tarihi: 04.12.2022)
  • https://www.youtube.com/watch?v=CEEfjddzCPI (Erişim tarihi: 03.12.2022)
  • https://www.youtube.com/watch?v=__vqx4yfo1M (Erişim tarihi: 03.12.2022)
  • https://www.berliner-zeitung.de/news/daniel-barenboim-das-leiden-unschuldiger-auf-egal-welcher-seite-ist-unertraeglich-li.2149221 (Erişim tarihi: 06.11.2023)
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Kırmızıgül 0000-0002-5142-6541

Songul Karahasanoglu 0000-0003-3861-1088

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2024
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Kırmızıgül, G., & Karahasanoglu, S. (2024). ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK. Eurasian Journal of Music and Dance(24), 124-139. https://doi.org/10.31722/ejmd.1447684
AMA Kırmızıgül G, Karahasanoglu S. ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2024;(24):124-139. doi:10.31722/ejmd.1447684
Chicago Kırmızıgül, Gökhan, ve Songul Karahasanoglu. “ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24 (Haziran 2024): 124-39. https://doi.org/10.31722/ejmd.1447684.
EndNote Kırmızıgül G, Karahasanoglu S (01 Haziran 2024) ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK. Eurasian Journal of Music and Dance 24 124–139.
IEEE G. Kırmızıgül ve S. Karahasanoglu, “ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24, ss. 124–139, Haziran 2024, doi: 10.31722/ejmd.1447684.
ISNAD Kırmızıgül, Gökhan - Karahasanoglu, Songul. “ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK”. Eurasian Journal of Music and Dance 24 (Haziran 2024), 124-139. https://doi.org/10.31722/ejmd.1447684.
JAMA Kırmızıgül G, Karahasanoglu S. ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:124–139.
MLA Kırmızıgül, Gökhan ve Songul Karahasanoglu. “ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24, 2024, ss. 124-39, doi:10.31722/ejmd.1447684.
Vancouver Kırmızıgül G, Karahasanoglu S. ÇATIŞAN FİKİRLER-BİRLEŞTİREN SESLER: MÜZİK İLE BİR ARADA YAŞAMIN ÖNEMİNİ KAVRAMAK. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(24):124-39.

Eurasian Journal of Music and Dance