Müzik algısına yönelik çalışmalar müziğin insan zihni üzerindeki etkilerini ve buna bağlı olarak müziksel davranışları anlamayı hedefler. Bu çalışmalar bir başlangıç noktası olarak müziksel uyaranlara verdiğimiz tepkiler üzerine temellenirken müziği ses sinyallerinden oluşan bir fiziksel gerçeklik olarak inceler. Ancak bu ses sinyallerinin fiziksel gerçekliği ile, algıladığımız ses deneyimi arasında bir fark ortaya çıkar. Algısal ikilemi yaratan akustik dünya ile algısal dünya arasındaki bu farktır. Aynı akustik uyarana farklı kişilerin farklı işitsel tepkiler vermesi veya aynı kişinin farklı zamanlarda farklı tepkiler vermesi bilinen bir gerçektir. Bu nedenlerle bu çalışma neden-sonuç içerisinde açıklanabilen akustik dünyayı doğrudan deneyimlemek yerine bambaşka algısal çıkarımlar yapıyor olduğumuz gerçeğini ortaya koyup bunun nedenlerini tartışmayı amaçlar. Bu bağlamda makalede sesin en önemli dört boyutundan ikisi olan perde ve tını kavramları algısal açıdan ele alınmaktadır. Bunun yanı sıra uyum-uyumsuzluk algısına ilişkin tarihsel perspektifte fiziksel, kültürel ve biyolojik açıdan tartışmalara yer verilir. Ayrıca perde ve tını algısıyla ilgili çeşitli teoriler, seslerin ya da ses kombinasyonlarının bir araya gelerek oluşturduğu örüntülerin bütünsel algısı olan Gestalt ve müzikteki illüzyonlara değinilerek konuyla ilgili daha geniş bir perspektif sunulmaktadır.
Müzik algısı Perde algısı Tını algısı Müzikte uyum-uyumsuzluk Müziksel İllüzyonlar.
Studies on music perception aim to understand the effects of music on the human mind and, accordingly, musical behaviors. As a starting point, these studies take our reactions to musical stimuli and examine music as a physical reality that consists of sound signals. But there is a difference between the physical reality of these sound signals and the experience of sound as we perceive it. It is this difference between the acoustic world and the perceptual world that creates the perceptual dilemma. It is a known fact that different people give different auditory responses to the same acoustic stimulus or that the same person gives different responses at different times. For these reasons, this study aims to reveal the fact that we make completely different perceptual inferences instead of directly experiencing the acoustic world, which can be explained in cause and effect, and to discuss the reasons for this. In this context, the article discusses the concepts of pitch and timbre, two of the four most important dimensions of sound, from a perceptual perspective. In addition to this, physical, cultural and biological discussions on the perception of consonance-dissonance in a historical perspective are included. In addition, various theories about pitch and timbre perception, Gestalt, which is the holistic perception of patterns formed by the sounds or combinations of sounds, and illusions in music are addressed to provide a broader perspective on the subject.
Music perception Pitch perception Timbre perception Consonance-dissonance in music Musical illusions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |
Eurasian Journal of Music and Dance