The aim of this article is to examine the processes of change within the framework of modernization-urbanization and to outline the factors that trigger the change in music preferences of different social dynamics by considering the reflection of these processes on the wedding music repertoire of orchestras, from the perspective of wedding owners, musicians and managers in Ankara's Çankaya district. In this context, foremost the emergence of the concept of modernism in the historical process and how it has undergone a structural transformation is examined, then the socio-cultural reflections of the modernization phenomenon is tried to be revealed. In the next stage, the questions of how modernity was shaped in the repertoire of wedding orchestras, which were held in Ankara and reflects the common demands of very different segments in terms of socio-cultural texture, in the context of the effects of modernism, how the traditional wedding repertoire underwent a change, and how this change/transformation became the common denominator of different cultural structures is tried to be answered. In this context, the repertoire changes in weddings is evaluated on the axis of modernization, and it is tried to reveal the extent of the effect of modernity in the transformation of the orchestra's repertoires. As a result, a big picture of the change in the structure of the repertoires in Ankara weddings is presented within the framework of the concepts of modernization, social status, hierarchies of taste, elite-common people and the possible changes is tried to be traced. In the study, which was limited to Çankaya district of Ankara, the phenomenology pattern is used, and field data is obtained by conversational interviews and participant observation method.
Wedding Music Repertoire Modernism Hierarchy of Likes Elite Pleb
Bu makalenin amacı, modernleşme-kentleşme çerçevesindeki değişim süreçlerini irdelemek ve bu süreçlerin orkestraların düğün müziği repertuarına yansımasını, Ankara’nın Çankaya ilçesi özelinde düğün sahiplerinin, müzisyenlerin ve işletmecilerin perspektifinden ele alarak, farklı toplumsal dinamiklerin müzik tercihlerindeki değişimi tetikleyen unsurları ana hatlarıyla ortaya koyabilmektir. Bu bağlamda, öncelikle modernizm kavramının tarihsel süreç içerisinde ortaya çıkışı ve nasıl bir yapısal dönüşüm geçirdiğine göz atılacak, daha sonra modernleşme olgusunun sosyo-kültürel yansımaları ortaya konulmaya çalışılacaktır. Bir sonraki aşamada, modernizmin etkileri bağlamında Ankara’da yapılan ve sosyo-kültürel doku olarak çok farklı kesimlerin ortak taleplerini yansıtan düğün orkestralarının repertuarında modernitenin nasıl şekillendiği, geleneksel düğün repertuarının nasıl bir değişim geçirdiği ve bu değişimin/dönüşümün farklı kültürel yapıların ortak paydası haline nasıl geldiği sorularına yanıt bulunmaya çalışılacaktır. Bu bağlamda, düğünlerdeki repertuar değişimleri modernleşme ekseninde değerlendirilecek, orkestra repertuarlarındaki dönüşümde modernite etkisinin ne ölçüde olduğu ortaya konulmaya çalışılacaktır. Bu çalışmayla, günümüzün en tartışmalı kavramlarından birisi olan modernizm paradigması sorgulanmaya, bu anlamda Çankaya’daki orkestraların düğün repertuarları özelinde nasıl bir değişimi/dönüşümü tetiklediği gözlemler ve ilgili paydaşlarla yapılan görüşmelerle ortaya konulmaya çalışılacaktır. Sonuç olarak, Ankara düğünlerindeki repertuarların yapısında görülen değişimin büyük bir fotoğrafı modernleşme, toplumsal statü, beğeni hiyerarşileri, elit-avam kavramları çerçevesinde ortaya konulmaya ve olması muhtemel değişimlerin izleri sürülmeye çalışılacaktır.
Düğün Müziği Repertuvarı Modernizm Beğeni Hiyerarşisi Elit Avam
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dans ve Koreografi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2023 |
| Kabul Tarihi | 11 Ocak 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |
Eurasian Journal of Music and Dance