ARTIRILMIŞ GERÇEKLİKLE DEĞİŞEN HABER SUNUMU
Yıl 2019,
Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 44, 01.01.2019
Telat Yöndem
,
Gökmen Hakan Karadağ
Öz
Artırılmış gerçeklik, gerçek yaşamı sanal gerçeklikle iç içe geçirmektedir. Dijital dönüşümle birlikte
artırılmış gerçeklik insanların hayatına girmiş ve kullanım yelpazesini eğlence, eğitim, askeriye,
tasarım, spor, sağlık alanlarına genişletmiştir. Artırılmış gerçeklik gazetecilik anlayışını da etkileyerek
haber sunumlarının farklı bir yapıya bürünmesine sebep olmuştur. Yeni medyayla birlikte değişen
günlük yaşam pratiklerimiz haber kuruluşlarını artırılmış gerçekliği kullanma yoluna itmiştir.
Teknolojik gelişmelerin hızla ilerlediği dünyamızda insanlar artık haberi okumak veya izlemek yerine
o anı yaşamak istemeye başlamıştır. Bu çalışma artırılmış gerçekliğin haber sunumunda nasıl
kullanıldığını ve bir odak grup görüşmesi yoluyla, farklı formdaki uygulamaların izleyiciler/okurlar
tarafından nasıl algılandığını araştırmaktadır.
Kaynakça
- Akbaş, M.F. ve Güngör, C. (2017). Artırılmış Gerçeklikte İşaretçi Tabanlı Takip Sistemleri Üzerine Bir
Literatür Çalışması ve Tasarlanan Çok Katmanlı İşaretçi Modeli. Journal of Science and Engineering,
19(56), 599-619. https://goo.gl/Qt33U5
Altınpulluk, H. (2015). Arttırılmış gerçekliği anlamak: kavramlar ve uygulamalar. [Kitap tanıtımı:
Understanding augmented reality: concepts and applications by A. B. Craig]. AUAd, 1(4), 123-131.
Altınpulluk, H. ve Kesim, M. (2016). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında
Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. Akademik Bilişim Kongresi, 4-6.
Arslan, A. ve Elibol, M. (2015). Eğitsel artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi: Android
işletim sistemi örneği. International Journal of Human Sciences, 12 (2), 1792-1817.
Aslan, R. ve Erdoğan, S. (2017). 21. Yüzyılda Hekimlik Eğitimi: Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik,
Hologram. Kocatepe Veteriner Dergisi, 10 (3), 204-212. Retrieved from
http://dergipark.gov.tr/kvj/issue/32998/368883
Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., ve MacIntyre B. (2001). Recent Advances in
Augmented Reality. IEEE Computer Graphics and Applications, 21(6), 34 – 47.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a606245.pdf
Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence, 6(4), 355-385.
Basalla, G. (1988). Teknolojinin Evrimi. Çev: Cem Soydemir. Ankara: Doğubatı Yayınları.
Berryman, D. R. (2012). Augmented Reality: A Review. Medical Reference Services Quarterly, 31(2),
212-218. DOI:10.1080/02763869.2012.670604.
Billinghurst, M., Kato, H. ve Poupyrev, I. (2001). The MagicBook: A transitional AR interface.
Computer & Graphics, 25(5), 745–753.
Çaba, D. (2018). Dijital Çağda Değişen Haber Sunumu: Gazetecilikte Sanal Gerçeklik Uygulamaları.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 691-723.
Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Erol Ofset.
Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği.
TRT Akademi, 1 (2), 590-606. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/trta/issue/23620/252171
Erbaş, Ç. ve Demirer, V. (2014). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Google Glass Örneği.
Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 8-16.
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/231319
Güngör, N. (2013). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Heyer, P. ve Crowley, D. (2014). İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
İçten, T., ve Bal, G. (2017). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi Üzerine Yapılan Akademik Çalışmaların
İçerik Analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415.
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/356286
Karadağ, G. H. (2017). Reporting and Interviewing Styles of Professional and Citizen Reporters on
Periscope. Communıcatıon And Technology Congress (CTC 2017), 88-104., DOI:
10.7456/ctc_2017_07
Karal, H. ve Abdüsselam,S.M. (2015) Artırılmış Gerçeklik, (Ed. Akkoyunlu, B. İşman, A. Odabaşı, F,
H.), Eğitim Teknolojileri, Ankara, 150-174.
https://www.academia.edu/29593417/Augmented_Reality_Artırılmış_Gerçeklik_
Köroğlu, O. (2012). En Yaygın İletişim Ortamında Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. XVII.
Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiriler Kitabı İçinde, 74-81.
Küçüksaraç, B. ve Sayımer, İ. (2016). Deneyı̇msel Pazarlama Aracı Olarak Artırılmış Gerçeklı̇k:
Türkı̇ye’dekı̇ Marka Deneyı̇mlerı̇nı̇n Etkı̇lerı̇ Üzerı̇ne Bı̇r Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim
Fakültesi Dergisi, (51), 73-95.
Milgram, P. ve Kishino, F. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions
on Information Systems, Vol E77-D, No.12.
Pavlik, J. V. ve Bridges, F. (2013). The Emergence of Augmented Reality (AR) as a Storytelling
Medium in Journalism. Journalism & Communication Monographs, 15(1), 4-59.
Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. Çev: Demir, M. ve Kalsın, B. Ankara: Phoenix.
Perez Seıjo, Sara (2017). “Immersive Journalism: from Audience to First-Person Experience of
News”, Media and Metamedia Management, (Edıtors) F. C. Freire, X. Rúas Araújo, V. A. Martínez
Fernández, X. L. García (Cham: Springer International Publishing), 113–119.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46068-0
Somyürek, S. (2014). Öğretim Sürecinde Z Kuşağının Dikkatini Çekme: Artırılmış Gerçeklik. Eğitim
Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
Şahoğlu, C.T. ve Polat, B. (2018). Transmedya, Kolektif Anlatı ve Kent: Pokemon Go Örneği. Yeni
Düşünceler, 9, 114-129.
Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
Wang, X. ve Dunston, P. S. (2007). Design, Strategies, And İssues Towards An Augmented Reality-
Based Construction Training Platform. Journal of Information Technology in Construction (ITcon),
12(25), 363-380.
Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
Yengin, D. ve Bayrak, T. (2017). Yeni Medya ve Sanal Gerçeklik. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi
Yayınları.
Yengin, D. (2015) (editör). Sosyal Medya Araştırmaları. İstanbul: Paloma Yayınevi.
Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları.
Yengin, D. (2017). İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları. İstanbul: Der
Yayınları.
İnternet Kaynakları
URL1-IHSMarkit (https://news.ihsmarkit.com/press-release/technology/augmented-and-virtualreality-
consumer-content-and-apps-market-hits-32-bill)
(Erişim Tarihi:14.10.18)
URL2-TEB Blog (http://www.blogteb.com/sanal-gerceklik-vr-ve-artirilmis-gerceklikin-ar-gelecegi/)
(Erişim Tarihi:15.10.18)
URL3-CHIP (https://www.chip.com.tr/haber/google-glass-hakkinda-her-sey_40204.html).
(Erişim Tarihi:15.10.18)
URL4-DONANIMHABER (https://www.donanimhaber.com/Zorlu-sartlar-icin-hazirlanan-Recon-Jetgozluk-
modelinin-fiyati-belli-oldu--47742)
(Erişim Tarihi:15.10.18)
URL5-DONANIMHABER (https://www.donanimhaber.com/diger-ev-elektronigi/haberleri/Uzerindekamera-
yer-almayan-artirilmis-gerceklik-gozlugu-Laster-SeeThru-Kickstarter-uzerinde-destekariyor.
html).
(Erişim Tarihi:15.10.18)
URL6-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=7-bUi9_8EHM)
(Erişim Tarihi:10.10.18)
URL7-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=kzk8dXoTj1s&t=7s)
(Erişim Tarihi:02.10.18)
URL8-PRANAVMISTRY (http://pranavmistry.com/projects/sixthsense/)
(Erişim Tarihi:08.10.18)
URL9-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=0cODBQqaGTw&t=254s)
(Erişim Tarihi:11.10.18)
URL10-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=2mk0TkZ2YYc&t=94s)
(Erişim Tarihi:11.10.18)
URL11-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=pRjXRX9CEjI)
(Erişim Tarihi:16.10.18)
URL12-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=0cODBQqaGTw&t=323s)
(Erişim Tarihi:18.10.18)
URL13-YOUTUBE (https://www.youtube.com/watch?v=7-bUi9_8EHM)
(Erişim Tarihi:18.10.18)