DİJİTALLEŞMEYLE BİRLİKTE MİZAH YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ
Yıl 2019,
Cilt: 3 Sayı: 2, 102 - 118, 06.05.2019
İrem Yeniceler
,
Gökmen Hakan Karadağ
Öz
Dijitalleşmenin medyada yarattığı dönüşümden mizah yayıncılığı da payını almaktadır. Bu kapsamda
hem geleneksel medya mizah içeriklerini dijital ortama taşımış hem de dijital mizah dergileri ortaya
çıkmıştır. Dijital dergiler basılı dergilere göre daha kolay ve anında erişilebilir olması ve ücretsiz
seçenekler sunması gibi avantajlara sahiptir. Ayrıca dijital ortamla birlikte mizah dergilerinin
etkileşim yaratma ve kullanıcıların içerik üretimine katkı sağlayabilme imkanları genişlemiştir.
Kullanıcıların yaptıkları “caps”ler, konuşturduğu popülerleşmiş karakterler dijital ortamda hayat
bulmuştur. Bu çalışmada yeni medya kuramı kapsamında geleneksel ve dijital mizah yayıncılığının
sosyal medya hesapları incelenerek mizah yayıncılığının dönüşümü nitel ve nicel olarak analiz
edilmektedir.
Kaynakça
- Aktaş Y. (2012). Mizah Dergilerinde Gençlik Alt Kültürlerinin Temsili: Uykusuz Dergisi, Gazi
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Boz U. (2014). Toplumsal Eleştiri Yöntemi Olarak Mizah ve Türk Mizahı: Yeni Medyadan Bahattin
Örneği, Akdeniz İletişim Dergisi (21) 144-159.
Cantek L., Gönenç L., (2017). Muhalefet Defteri, Türkiye’de Mizah Dergileri ve Karikatür, İstanbul:
Yapı Kredi Yayınları.
Çatalcalı A. (2017). Dergicilik, İstanbul: Kriter Yayınları.
Demirbilek, U. (2016). "Geçmişten Günümüze Türk Mizah Dergileri",
https://sanatkaravani.com/gecmisten-gunumuze-turk-mizah-dergileri/. Erişim Tarihi: 15.02.2019
Değirmencioğlu G. (2016). Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği,
TRT Akademi Dijital Medya Sayısı 1(2), İstanbul
Durgeç P. (2009). Popüler Kültür Bağlamında Mizah Dergilerinin Değişen İşlevi: Penguen Dergisi,
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim
Dalı, İzmir.
Fırat T. E. (2016). Dijital Mizahın Biçimbozumu: Bobiler.org Örneği, Tarih Okulu Dergisi, 641-655.
Gordon J. (2011). The Case for Advertising in Interactive Digital Magazines: How the Next
Generation of Digital Magazines is Succeeding as an Advertising Platform, Nextbook Media and
VIVmag.
Gönenç Yapar A. (2006). Türkiye’de ve Fransa’da Dergicilik ve Kadın Dergileri, İstanbul: İstanbul
Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Gönenç Yapar A. (2007). Türkiye'de Dergiciliğin Tarihsel Gelişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim
Fakültesi Dergisi, (29), 63-78.
Hoşafçı Ö.U. (2006). Toplumsal Muhalefet ve Mizah Dergileri: Leman Dergisi, (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Jue K. (2009). Major Trends in Digital Magazines, BS Thesis in Graphic Communication. San Luis
Obispo, CA: California Polytechnic State University.
Kahya Y . (2018). Bir İletişim Aracı Olarak Mizah: Sosyal Medyada Spor Temalı 'Caps' Kültürü,
Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6 (15), 1020-1030.
Karan K., Park C.,S., Xie W. (2016). Online Women’s Magazines: Differences in Perceptions between
Print and Online Magazines among Female Readers, Advances in Journalism and Communication.
04. 31-42.
Kazan H. (2017), Avantajları ve Dezavantajları ile Dijital Dergicilik, The Turkish Online Journal of
Design, Art and Communication - TOJDAC, (7)1, 17-24.
Kırık, A.M ve Saltık, R. (2017). Sosyal Medyanın Dijital Mizahı: İnternet Meme/Caps. Atatürk İletişim
Dergisi, (12), 99-118.
Özdemir N. (2007). Sanal Mizah, International Conference On Advances In Natural & Applied
Science (ICANAS), 38, Ankara.
Santos Silva D. (2011). The Future of Digital Magazine Publishing, Information Services & Use (3-4)
301-310.