Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POST-TRUTH ÇAĞINDA MEDYA OKURYAZARLIĞI

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 200 - 208, 15.05.2022

Öz

Çalışma, bilişim teknolojilerindeki değişim ve gelişmelere paralel olarak, 2016 yılında “Post-Truth” ya da “Hakikat Sonrası” şeklinde ifade edilen ve gerçekliğin yeniden inşasını mümkün kılan yeni medyanın dönüşümü ve bu dönüşümün kişisel bağlamda yansıması üzerine bir analizdir. Günümüz dünyasında bilgi ve habere anlık olarak ulaşabilmek büyük öneme sahiptir. Bu anlamda medyadaki içeriklerin hızlı bir şekilde oluşması ve akıcı bir üsluba sahip olması gerekmektedir. Medyada oluşturulan tüm içerikler kurgu sürecinden geçmekte ve belli bir çerçevede hazırlanarak hikâye şeklinde servis edilmektedir. Bu servis edilen içeriklerin bir kısmı yanlışlıkla, bir kısmı bilerek ve isteyerek değiştirilmekte ya da tamamen bağlamında koparılıp sahte içerikler şeklinde kitleye ulaşmaktadır. İzler okur kitle gelen bilgi ve haberlerle üretilen yeni gerçekliklere maruz kalmakta ve gerçeğin farklı bir versiyonuna inanmaktadır. Hakiki gerçekten güç alarak yola çıkılan bilgi ve haber yolculuğu üretilen yeni gerçekliklerle yeni bir evren oluşturmaktadır. Bu bağlamda oluşturulan çalışmamız iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm Hakikat Sonrası kavramını açıklarken, aslında Hakikat Sonrası kavramının köklerini aldığı tarihsel alandan da söz etmektedir. İkinci bölümde Hakikat Sonrası Yeni Medya başlığında yeni medyanın güvenilirliği tartışılmış ve yapılan anket çalışmasına yer verilmiştir. Yine bu bölümün son başlığı Hakikat Sonrası Medyayı Okumak ve Yazmak şeklinde hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Bostancı, Meltem: Uluslararası İletişimin Ekonomi Politiği, İstanbul, Chiviyazıları Yayınevi, 2012.
  • Çoban, Serhat: “Teknolojik Determinizm Bağlamında Bilgi Toplumu Strateji Belgesinin İncelenmesi”, https://dergipark.org.tr
  • Gezgin, Suat: Yeni Medya Analizleri, Gülnur Işıklar: “Yeni Medya ve İnternet Dolayımlı Sosyal Yaşam”, Konya, Eğitim Yayınevi, 2017.
  • Gönenç, Özgür: Medyada Algı Yönetimi, İstanbul, Der Kitabevi, 2018.
  • Güçdemir, Yeşim: Sosyal Medya, İstanbul, Derin Yayınları, 2017.
  • Gürsoy, A.Özgür: Hakikatin Ötesi, Berisi, Kendisi: “Hakikat-ötesi” Kavramına Dair Eleştirel Bir Çözümleme, 2021, https://dergipark.org.tr
  • Ilgaz Büyükbaykal, Ceyda: Medya Okuryazarlığı, İstanbul, Der Kitabevi, 2018.
  • Karagöz, Kezban: “Post-Truth Çağında Yayıncılığın Geleceği”, TRT Akademi, 2018, Cilt:3, Sayı:6, https://dergipark.org.tr
  • Mcintyre, Lee: Hakikat Sonrası, İstanbul, Can Sanat Yayınları, 2019.
  • Mertek, Sefa: : “Post Truth’u Hannah Arendt ile Okumak”, Liberal Düşünce Dergisi, 2020, Cilt:25, Sayı:97, https://dergipark.org.tr
  • Rutli, Nükhet Ünal: “Raskolnikov’un Ahlaki İkilemi: Nietzscheci Bir Bakış” , Temaşa Felsefe Dergisi 12, 2020, https://dergipark.org.tr
  • Said, Edward: : Şarkiyatçılık Batı’nın Şark Anlayışları, İstanbul, Metis Yayınları, 2021.
  • Terzi, Adem: Post-Truth Kavramı ve Türkçe Karşılıkları Üzerine, Türk Dili, Nisan 2020, Sayı 820, https://tdk.gov.tr
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zuhal Sönmezer 0000-0002-9685-5745

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2022
Kabul Tarihi 26 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sönmezer, Z. (2022). POST-TRUTH ÇAĞINDA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), 200-208.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png