Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEĞİŞEN DİJİTAL İÇERİK ÜRETİMİ BAĞLAMINDA GOOGLE WEB ARAMA MOTORU VE YOUTUBE VİDEO İZLEME PLATFORMUNDA EN ÇOK ARANAN DİJİTAL İÇERİK KONULARI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 251 - 275, 27.05.2024

Öz

ÖZ
Dijital içerik, dijital medyanın temel taşlarından biridir. Bu çalışmada, dijital medyada içerik üretiminin değişen yapısının incelenmesi, bu değişimi etkileyen unsurların neler olduğunun belirlenmesi ve dijital medya platformlarında üretilen içerik konularının neler olduğunun saptanması amaç edinilmiştir. Çalışma ile tüketicilerin dijital medya platformlarında Türkiye’de hangi dijital içerikleri tükettikleri/ürettikleri ortaya konmaktadır. Ele alınan dijital medya platformları olan Google (web arama motoru) ve YouTube (video paylaşım platformu)’da hangi içeriklerin arandığı/ izlendiğini ve arama/izleme davranışında internet, enformasyon, küreselleşme kavramlarının etkisi sorgulanmaktadır.
Türkiye’de var olan bir dizi bağımsız medya içeriği arasından dijital içerik üretim ve tüketim durumunu analiz eden bu çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Dijital medyada üretilen dolayısı ile tüketilen içerikleri belirlemek amacıyla iki platform da inceleme yapılmıştır. Google (web arama motoru) ve YouTube (video paylaşım platformu) olarak belirlenen bu platformlarda yaklaşık üç ay (100 gün) boyunca en çok aranan ve izlenen (ilk 10’a giren) konular taranmıştır.
Bu çalışmada elde edilen bulgular ışığında, Google ve YouTube Trend aramalarında tüketilen içeriklerin genel olarak bilgi edinmeden ziyade eğlenme ana unsuru etrafında toplandığı gözlenmektedir. Dijital içerik tüketiminin mevcut trendi hakkında fikir oluşturan bu çalışma Google Trend aramalarda spor ve eğlence, YouTube Trend izlemede ise eğlence ve sosyal hayat odaklı tüketim/üretim olduğunu göstermektedir. Ayrıca içerik tüketen bireyin internet ve teknolojik gelişmeler ile birlikte içerik üreten bireye dönüştüğü görülmektedir. Ele alınan bir diğer kavram olan küreselleşmenin de dijital içeriklerin benzerleşmesinde etkide bulunduğu saptanmıştır.
Türkiye’de dijital medyada hangi içerik konularının tüketildiğine dair yapılan çalışmalar olmakla birlikte bugüne kadar yapılan çalışmaların daha çok dijital emek üzerine yoğunlaştığı görülmektedir. Türkiye’de tüketilen içerik konularına odaklanan bu çalışma, hem Google Web Arama Motoru’nda hem de Youtube Video İzleme Platformu’nda içerik arama eğilimine bakarak üretimde/tüketimde hangi konuların öncelikli olduğunu, Türkiye’de en çok hangi konuların merak edildiğini göstermektedir. Bu durum bireysel içerik üreticilerinin hangi konularda içerik üretmeleri konusunda da fikir sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Altunay, A. (2012). Kes-Kopyala-Yapıştır: Bir Sanat Yüzeyi Olarak Yeni Ekran. D. Yengin (Ed.), Yeni Medya Ve… Kitabı Içinde (S.13-42), Anahtar Yayınevi.
  • Aydoğan, F. (2009). Eleştirel Perspektiften Yeni Medya. Marmara İletişim Dergisi, 14(15), 185-194.
  • Aydoğan, F. Ve Kirik A.M. (2012). Alternatif Olarak Yeni Medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-65.
  • Aytekin, Ç. Ve Yandim, D. (2017). Yeni İletişim Ortamlarının Ekonomi Politiği Bağlamında Ağın Zorlayıcılığı Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17), 1-29.
  • Baydar, Y. (2011). Vicdan Misyoneri Rolündeki Yalnız Kovboy: Kamu Denetçisinin Rolü. Medya Derneği (Ed.), Profesyonel Gazetecilik Ve Özdenetim- Güneydoğu Avrupa Ve Türkiye’de Yeni Medya, Eski Açmazlar Kitabı Içinde (S.61-84), İstanbul: Unesco Yayınları. Blank, G. (2013). Who Creates Content? Information, Communication & Society, 16(4), 590-612.
  • Boomsocial (2023). Erişim Adresi: https://www.boomsocial.com/
  • Cho, E. Ve Lee, B.G. (2017). Analyzing Consumption Trends Of Broadcasting Contents With Theoretical Frameworks. Yayın İçeriklerinin Teorik Çerçevelerle Tüketim Eğilimlerini Analiz Etmek. 4th International Conference On Computer Applications And Information Processing Technology (Caipt),1-4.
  • Coupland, D. (2010). Marshall Mcluhan: You Know Nothing Of My Work !, Atlas& Co. Dijital 2022 Küresel Genel Bakış Raporu. Datareportal (2022, Ocak). Digital 2022: Global Overview Report 2022. Erişim Adresi: Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2022-Global-Overview-Report
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu (Ö. Sakin, Çev.). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • Durmuşahmet, A. (2019). Ekonomi Politik Yaklaşım Çerçevesinde Yeni Medyanın Büyük Veri Üzerinden İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elwood, S., Goodchild, M.F. And Sui, D.Z. (2011). Researching Volunteered Geographic İnformation: Spatial Data, Geographic Research, And New Social Practice. Annals Of The Association Of American Geographers, 102(3): 571–590.
  • Erdoğan, İ. Ve Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş (D. Saraçoğlu Ve İ. Kalaycı, Çev.). İstanbul: Nota Bene Bilişim Yayınları.
  • Funk, R. (2020). Ben Ve Biz Postmodern İnsanın Psikanalizi (5. Baskı). (Ç. Tanyeri, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Geray, H. (2003). İletişim Ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ankara: Ütopya. Hargittai, E. (2000). Open Portals Or Closed Gates? Channeling Content On The World Wide Web. Poetics, 27(4): 233–253. Held, D. (2000). A Globalizing World? Culture Economics, Politics. Routledge.
  • Keane, J. (1993). Medya Ve Demokrasi. (H. Şahin, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Kellner, D. (2004). Erişim Adresi: Https://Pages.Gseis.Ucla.Edu/Faculty/Kellner/Essays/Globalizationpostmodernturn.Pdf).
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., Ve Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction, Routledge.
  • Bal, N., P., Nuhoğlu Murat, M., Erkan, B., Doğan, Ş. Ve Öner, R.E., (2020). Reklam, Kültür, İletişim. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 167-182.
  • Sayar, K. (2023). Doğunun Hikmeti Ile Batının Aklı Birleşmeli. Erişim Adresi: Https://Kemalsayar.Com/Basinda/Dogunun-Hikmeti-Ile-Batinin-Akli-Birlesmeli.
  • Sunstein, C. R. (2002). Günlük Gazetemiz- İnternet Demokrasi İçin Gerçekten Bir Nimet Mi?. Cogito Dergisi. (30):176-188
  • Şensoy, B. (2013). Medyada Beden Imajı: Bazı Televizyon Programlarından Örnekler (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Terranova, T. (2004). Network Culture: Politics For The Information Age. Pluto Press.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri Ve Demokrasi. Dost Kitabevi.
  • Wittel, A. (2014). Sayısal Marx: Dağıtık Medyanın Ekonomi Politiğine Doğru. V. Mosco Ve C. Fuchs (Ed.), (Ö. Dinçer, Çev.). Marx Geri Döndü Kitabı Içinde (S.389-432). Nota Bene Yayınları.
  • Yildiz, G. (2012). Dünyada Ve Türkiye’de Barış Gazeteciliği: Olanaklar Ve Eleştiriler. Sosyal Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gül Taştekin Üstünel 0000-0001-9240-1060

Tuba Çevik Ergin 0000-0002-4632-7987

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2023
Kabul Tarihi 19 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taştekin Üstünel, G., & Çevik Ergin, T. (2024). DEĞİŞEN DİJİTAL İÇERİK ÜRETİMİ BAĞLAMINDA GOOGLE WEB ARAMA MOTORU VE YOUTUBE VİDEO İZLEME PLATFORMUNDA EN ÇOK ARANAN DİJİTAL İÇERİK KONULARI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8(2), 251-275.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png