Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’nin Sağlık Turizminde Tercih Edilme Nedenleri Üzerine Bir Çalışma: Medikal Turizm Endeksi

Yıl 2022, , 344 - 353, 31.01.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1020647

Öz

Sağlık turizmi, küresel düzeyde gelişen ve ülke ekonomileri açısından stratejik bir sektör haline gelmekte olan bir alandır ve bu yönüyle sağlık turizmi ekonominin itici motoru olarak kabul edilmektedir Bu çalışmada Türkiye’nin ülke bazında ve sağlık turizmi destinasyonu olarak tercih edilmesinde etkili olan faktörler belirlenerek, Türkiye’deki mevcut durumun ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla tercih edilen Medikal Turizm Endeksi, 4 boyuttan oluşmaktadır ve bu dört boyutla sağlık turizm destinasyon tercihleri açıklanmaktadır. Farklı ülkelerden Türkiye’yi sağlık turizmi için tercih eden 42 katılımcıyla mülakatlar yapılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda temalar (itici ve çekici faktörler) ortaya çıkarılmıştır. Yapılan uygulama sonucunda, Türkiye’yi sağlık turizmi amacıyla tercih eden hastaların sırasıyla; sağlık tesis ve hizmetleriyle ilgili faktörler, Türkiye’nin turizm destinasyonu olması, Türkiye’deki sağlık maliyetlerinin uygun olması ve çevresel faktörlerden etkilendiği görülmektedir. Bu bulgular ışığında öncelikle sağlık tesislerimizin ve uzman doktorlarımızın kalitesinin ön plana çıkarılması ve tanıtılması; Türkiye’nin turizm potansiyelinin sağlık turizmine imkân vereceğinin vurgulanması, daha sonra uygun fiyat ve çevresel faktörler üzerinde durulması önerilebilir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, F. O., Karagöz, N., and Zabun, S. (2019). Sağlık Turizmi Uygulamaları ve Türkiye’ye Getirilerine İlişkin Bir Değerlendirme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2): 428-450.
  • Aktepe, C. (2013). Sağlık Turizminde Yeni Fırsatlar ve Türkiye’de Yerleşik Sağlık İşletmelerinin Pazarlama Çabaları. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(1): 170-188.
  • Altın, U., Bektaş, G., Antep, Z., ve İrban, A. (2012). Sağlık turizmi ve uluslararası hastalar için Türkiye pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3): 157-163.
  • Atadil, H. A., Sırakaya-Turk, E., and Altıntaş, V. (2017). An analysis of destination image for emerging markets of Turkey. Journal of Vocation Marketing, 23(1): 37-54.
  • Aydın, G., and Karamehmet, B. (2017). Factors affecting health tourism and international health-care facility choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing.11(1).
  • Bookman, M.Z. ve Bookman, K. R. (2007). Medical Tourism in Developing Countries. Springer.
  • Bostan, S., ve Yalçın, B. (2016). Sağlık Turistlerinin Medikal Destinasyon Seçimini Etkileyen Faktörler.
  • Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43): 1729-1735
  • Burtan Doğan, B., ve Aslan, A. (2019). Türkiye'de Sağlık Turizminin Mevcut Durumu ve Ülke Ekonomisine Katkıları. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18): 390-418.).
  • Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and… surgery. Tourism management, 27(6): 1093-1100.
  • Çılgınoğlu, H. (2018). Çalışanlar, yöneticiler ve uluslararası hastalar bağlamında Türk sağlık turizminin SWOT analizi ile sorunları ve çözüm önerilerinin tespiti. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19): 501-512.
  • Deloitte. (2009), Medical Tourism Update and implications, NY: Deloitte. Demir, Y., Pınar, O. R. U. Ç., Baştürk, Y. A., ve Övey, İ. S. S. (2020), Medikal Turistlerin Tercih Nedenleri: Samsun İli Örneği. Turizm Ekonomi Ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1): 18-30.
  • Drinkert, A., and Singh, N. (2017). An investigation of American medical tourists’ posttravel experience. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(3): 335-346.
  • Edinsel, S., ve Adıgüzel, O. (2014). Türkiye’nin sağlık turizmi açısından son beş yıldaki dünya ülkeleri içindeki konumu ve gelişmeleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(2): 167-190.
  • Eissler, L. A., and Casken, J. (2013). Seeking health care through international medical tourism. Journal of Nursing Scholarship, 45(2): 177-184.
  • Eşiyok, B., Çakar, M., and Kurtulmuşoğlu, F. B. (2017). The effect of cultural distance on medical tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 6(1): 66-75.
  • Fetscherin, M., and Stephano, R. M. (2016). The medical tourism index: Scale development and validation. Tourism Management, 52: 539-556.
  • Fuchs, G., and Reichel, A. (2010). Health tourists visiting a highly volatile destination. Anatolia, 21(2): 205-225.
  • Gan, L. L., and Frederick, J. R. (2011). Medical tourism facilitators: Patterns of service differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Garcia-Altes, A. (2005). The development of health tourism services. Annals of tourism research, 32(1): 262-266.
  • Glinos, I. A., Baeten, R., Helble, M., and Maarse, H. (2010). A typology of cross-border patient mobility. Health & Place, 16(6): 1145-1155.
  • Gündüz, F. F., Gündüz, S., ve Yavuz, H. B. (2019). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Çekim Modeli Yaklaşımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 717-739.
  • Gür Omay, E. G. and Cengiz, E. (2013). Health tourism in Turkey: Opportunities and threats. Mediterranean journal of social sciences, 4(10): 424-424.
  • Hanefeld, J., Lunt, N., Smith, R., and Horsfall, D. (2015). Why do medical tourists travel to where they do? The role of networks in determining medical travel. Social Science & Medicine, 124: 356-363.
  • Heung, V. C., Kucukusta, D., and Song, H. (2010). A conceptual model of medical tourism: Implications for future research. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(3): 236-251.
  • Hopkins, L., Labonté, R., Runnels, V., and Packer, C. (2010). Medical tourism today: what is the state of existing knowledge?. Journal of public health policy, 31(2): 185-198.
  • Horowitz, M. D., & Rosensweig, J. A. (2008). Medical tourism vs. traditional international medical travel: a tale of two models. International Medical Travel Journal, 3(3): 3-30.
  • Johnson, T. J., Youngquist, J. S., Garman, A. N., Hohmann, S., and Cieslak, P. R. (2015). Factors influencing medical travel into the United States. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing. 9(2): 118-135.
  • Johnston, R., Crooks, V. A., and Snyder, J. (2012). “I didn’t even know what I was looking for”: A qualitative study of the decision-making processes of Canadian medical tourists. Globalization and Health, 8(1): 1-12.
  • Kalshetti, P., and Pillai, D. (2008). Tourism products development and management medical tourism-A Shifting Paradigm. Conference on Tourism in India- Challenges Ahead, 15-17 May 2008, IIMK, 418-423.
  • Kılıçarslan, M. (2019). Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Dijital Pazarlanması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (17), 1145-1149.
  • Kördeve, M. K. (2016) Sağlık Turizmine Genel Bir Bakış ve Türkiye’nin Sağlık Turizmindeki Yeri. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(1): 51-61.
  • Kumar, S., Breuing, R., and Chahal, R. (2012). Globalization of health care delivery in the United States through medical tourism. Journal of Health Communication, 17(2): 177-198.
  • Kurutkan, M. N., & Köse, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Nesnelerin İnterneti Uygulamalarının Bibliyometrik Analizi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (27), 412-432.
  • Lagiewski, R., and Myers, W. (2008). Medical tourism: Perspectives and applications for destination development. https://scholarworks.rit.edu/other/683, 1-7.
  • Laing, J., and Weiler, B. (2008). Mind, body and spirit: Health and wellness tourism in Asia. Asian Tourism: Growth and Change: 379-389.
  • Liu, H., Li, X. R., Cárdenas, D. A., and Yang, Y. (2018). Perceived cultural distance and international destination choice: The role of destination familiarity, geographic distance, and cultural motivation. Journal of Destination Marketing & Management, 9: 300-309.
  • Lunt, N., and Carrera, P. (2010). Medical tourism: assessing the evidence on treatment abroad. Maturitas, 66(1): 27-32.
  • Menvielle, L., Menvielle, W., and Tournois, N. (2011). Medical tourism: A decision model in a service context. Turizam, 59(1): 47-61.
  • OECD. (2012), Medical Tourism Treatments Markets and Health System Implications, OECD, available at: www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf.
  • Olya, H., and Nia, T. H. (2020). The Medical Tourism Index and Behavioral Responses of Medical Travelers: A Mixed-Method Study. Journal of Travel Research, 0047287520915278.
  • Öğüt, K., Yeşilyurt, S., ve Yurtseven, Ç. (2018). Kazakistan-Türkiye Sağlık Turizmi: Sağlık Sektörlerine Bakış ve Potansiyeller 1, 2. Business and Economics Research Journal, 9(1): 57-74.
  • Özata, M., Asilkan, Z., Çankaya, M., ve Suzuk, E. (2018). Türkiye ve Dünya’da Sağlık Turizmine Genel Bir Bakış. Journal of Social and Humanities Scciences Research, 5(31): 4611-4619.
  • Özdemir, A., Kurtulmuşoğlu, F. B., and Eşiyok, B. (2017) Treatment Type As a Factor in Medıcal Tourism Destination Preferences: The Case of Turkey. International Journal Of Health Management And Tourism, 2(2): 58-72.
  • Özkan, M. E. (2019). Sağlık Turizmi Kapsamında Türkiye’nin Medikal Turizm Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendirme. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1): 50-64.
  • Özsarı, S. H., ve Karatana, Ö. (2013). Sağlık Turizmi Açısından Türkiye'nin Durumu. Journal of Kartal Training & Research Hospital/Kartal Egitim ve Arastirma Hastanesi Tip Dergisi, 24(2).
  • Rahman, M. K. (2019). Medical tourism: tourists’ perceived services and satisfaction lessons from Malaysian hospitals. Tourism Review. 74(3): 739-758.
  • Riefler, P., Diamantopoulos, A., and Siguaw, J. (2012). Cosmopolitan consumers as a target group for segmentation. Journal of International Business Studies, 43(3): 285-305.
  • Sağ, İ. & Zengül, F. D. (2018) Why medical tourists choose Turkey as a medical tourism destination?.
  • Journal of Hospitality and Tourism Insights, https://doi.org/10.1108/JHTI-05-2018-0031 Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., ... and Jinks, C. (2018).
  • Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52(4): 1893-1907.
  • Sevim, E., ve Sevim, E. (2019). Medikal turizm tercihini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Türkiye örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(3): 633-652.
  • Singh, L. (2019). Medical Tourism Motivations: The Driving Force. Journal of multidisciplinary academic tourism, 4(2): 77-86.
  • Smith, P. C., and Forgione, D. A. (2007). Global outsourcing of healthcare: a medical tourism decision model. Journal of Information Technology Case and Application Research, 9(3): 19-30.
  • Smith, R., Álvarez, M. M., and Chanda, R. (2011). Medical tourism: a review of the literature and analysis of a role for bi-lateral trade. Health policy, 103(2-3): 276-282.
  • Şahbaz, R. P., Akdu, U. and Akdu, S. (2012). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları; İstanbul ve Ankara Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27): 267-296.
  • Temizkan, S. P., and Konak, S. (2018). An Analysis on the Websites of Medical Travel Planners in Medical Tourism. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 1(2): 26-36.
  • Tengilimoğlu, D. (Ed.). (2017). Sağlık turizmi. Siyasal Kitabevi.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 3(1): 67-88.
  • Turner, L. (2007). Medical tourism: Family medicine and international health-related travel. Canadian Family Physician, 53(10): 1639-1641.
  • Veerasoontorn, R., and Beise-Zee, R. (2010). International hospital outshopping: A staged model of push and pull factors. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 4(3): 247–264.
  • Wong, K. M., Velasamy, P., and Arshad, T. N. T. (2014). Medical tourism destination SWOT analysis: A case study of Malaysia, Thailand, Singapore and India. In SHS Web of Conferences (Vol. 12, p. 01037). EDP Sciences.
  • Wongkit, M., and McKercher, B. (2016). Desired attributes of medical treatment and medical service providers: A case study of medical tourism in Thailand. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1): 14-27.
  • Wongkit, M., and McKercher, B., (2013). Toward a typology of medical tourists: A case study of Thailand. Tour. Manage. 38: 4–12.
  • Woodside, A. G., and Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4): 8-14.
  • www.ushas.com.tr/saglik-turizmi-verileri (Erişim Tarihi: 20.05.2021)
  • Yağar, F., and Dökme, S. (2017). Investıgatıon of the Factors that Shape Medıcal Tourism: The Case of Turkey. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(2): 62-72.
  • Yalçınkaya, M. H., ve Dilber, İ. (2015) Türkiye’de Sağlık Turizminin Değerlendirilmesi. İçinde Yalçınkaya, M. H., & Dilber, İ. (Ed.) Sağlık Ekonomisi. 183-204.
  • Yazıcı, S. (2021). Turizm İşletmelerinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Blokzincir Teknolojisine Geçiş Süreci ve Uygulama Örnekleri. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi , (21) , 136-146. DOI: 10.31590/ejosat.807716
  • Yıldız, M. S., and Khan, M. M. (2019). Factors Affecting the Choice of Medical Tourism Destination: A Case Study of Medical Tourists from the Arab Region in Turkey. Journal of Health Management, 21(4): 465-475.
  • Yılmaz, S., Sarıaydın, İ., ve Sönal, T. (2020). İngiltere Özelinde Türkiye’nin Sağlık Turizmi Fırsatları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(1): 74-85.
  • Yu, J. Y., & Ko, T. G. (2012). A cross-cultural study of perceptions of medical tourism among Chinese, Japanese and Korean tourists in Korea. Tourism management, 33(1): 80-88.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D.E. ve Bingöl, P. (2012), Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik bir Değerlendirme, İstanbul Kalkınma Ajansı, İstanbul.

A Study on the Reasons Why Turkey is Preferred in Health Tourism: Medical Tourism Index

Yıl 2022, , 344 - 353, 31.01.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1020647

Öz

Health tourism is an area that is developing at a global level and is becoming a strategic sector in terms of national economies, and in this aspect, health tourism is considered the driving engine of the economy. In this study, the factors that affect the destination preferences of international health tourists who prefer Turkey were focused on. For this purpose, the preferred Medical Tourism Index consists of 4 dimensions and health tourism destination preferences are explained with these four dimensions. Interviews were conducted with 42 participants from different countries who preferred our country for health tourism. As a result of the content analysis, themes (pushing and pulling factors) were revealed. The analysis show that patients who prefer our country for health tourism purposes are affected by factors related to health facilities and services, as Turkey being a tourist destination, as well as health costs in Turkey are affordable and environmental factors, respectively. In the light of the findings of this study, it may be suggested that the quality of our health facilities and specialist doctors should be highlighted and promoted first; that the tourism potential of our country will enable health tourism, and then focus on cost factors and environmental factors should be emphasized.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, F. O., Karagöz, N., and Zabun, S. (2019). Sağlık Turizmi Uygulamaları ve Türkiye’ye Getirilerine İlişkin Bir Değerlendirme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2): 428-450.
  • Aktepe, C. (2013). Sağlık Turizminde Yeni Fırsatlar ve Türkiye’de Yerleşik Sağlık İşletmelerinin Pazarlama Çabaları. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(1): 170-188.
  • Altın, U., Bektaş, G., Antep, Z., ve İrban, A. (2012). Sağlık turizmi ve uluslararası hastalar için Türkiye pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3): 157-163.
  • Atadil, H. A., Sırakaya-Turk, E., and Altıntaş, V. (2017). An analysis of destination image for emerging markets of Turkey. Journal of Vocation Marketing, 23(1): 37-54.
  • Aydın, G., and Karamehmet, B. (2017). Factors affecting health tourism and international health-care facility choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing.11(1).
  • Bookman, M.Z. ve Bookman, K. R. (2007). Medical Tourism in Developing Countries. Springer.
  • Bostan, S., ve Yalçın, B. (2016). Sağlık Turistlerinin Medikal Destinasyon Seçimini Etkileyen Faktörler.
  • Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43): 1729-1735
  • Burtan Doğan, B., ve Aslan, A. (2019). Türkiye'de Sağlık Turizminin Mevcut Durumu ve Ülke Ekonomisine Katkıları. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18): 390-418.).
  • Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and… surgery. Tourism management, 27(6): 1093-1100.
  • Çılgınoğlu, H. (2018). Çalışanlar, yöneticiler ve uluslararası hastalar bağlamında Türk sağlık turizminin SWOT analizi ile sorunları ve çözüm önerilerinin tespiti. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19): 501-512.
  • Deloitte. (2009), Medical Tourism Update and implications, NY: Deloitte. Demir, Y., Pınar, O. R. U. Ç., Baştürk, Y. A., ve Övey, İ. S. S. (2020), Medikal Turistlerin Tercih Nedenleri: Samsun İli Örneği. Turizm Ekonomi Ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1): 18-30.
  • Drinkert, A., and Singh, N. (2017). An investigation of American medical tourists’ posttravel experience. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(3): 335-346.
  • Edinsel, S., ve Adıgüzel, O. (2014). Türkiye’nin sağlık turizmi açısından son beş yıldaki dünya ülkeleri içindeki konumu ve gelişmeleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(2): 167-190.
  • Eissler, L. A., and Casken, J. (2013). Seeking health care through international medical tourism. Journal of Nursing Scholarship, 45(2): 177-184.
  • Eşiyok, B., Çakar, M., and Kurtulmuşoğlu, F. B. (2017). The effect of cultural distance on medical tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 6(1): 66-75.
  • Fetscherin, M., and Stephano, R. M. (2016). The medical tourism index: Scale development and validation. Tourism Management, 52: 539-556.
  • Fuchs, G., and Reichel, A. (2010). Health tourists visiting a highly volatile destination. Anatolia, 21(2): 205-225.
  • Gan, L. L., and Frederick, J. R. (2011). Medical tourism facilitators: Patterns of service differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Garcia-Altes, A. (2005). The development of health tourism services. Annals of tourism research, 32(1): 262-266.
  • Glinos, I. A., Baeten, R., Helble, M., and Maarse, H. (2010). A typology of cross-border patient mobility. Health & Place, 16(6): 1145-1155.
  • Gündüz, F. F., Gündüz, S., ve Yavuz, H. B. (2019). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Çekim Modeli Yaklaşımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 717-739.
  • Gür Omay, E. G. and Cengiz, E. (2013). Health tourism in Turkey: Opportunities and threats. Mediterranean journal of social sciences, 4(10): 424-424.
  • Hanefeld, J., Lunt, N., Smith, R., and Horsfall, D. (2015). Why do medical tourists travel to where they do? The role of networks in determining medical travel. Social Science & Medicine, 124: 356-363.
  • Heung, V. C., Kucukusta, D., and Song, H. (2010). A conceptual model of medical tourism: Implications for future research. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(3): 236-251.
  • Hopkins, L., Labonté, R., Runnels, V., and Packer, C. (2010). Medical tourism today: what is the state of existing knowledge?. Journal of public health policy, 31(2): 185-198.
  • Horowitz, M. D., & Rosensweig, J. A. (2008). Medical tourism vs. traditional international medical travel: a tale of two models. International Medical Travel Journal, 3(3): 3-30.
  • Johnson, T. J., Youngquist, J. S., Garman, A. N., Hohmann, S., and Cieslak, P. R. (2015). Factors influencing medical travel into the United States. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing. 9(2): 118-135.
  • Johnston, R., Crooks, V. A., and Snyder, J. (2012). “I didn’t even know what I was looking for”: A qualitative study of the decision-making processes of Canadian medical tourists. Globalization and Health, 8(1): 1-12.
  • Kalshetti, P., and Pillai, D. (2008). Tourism products development and management medical tourism-A Shifting Paradigm. Conference on Tourism in India- Challenges Ahead, 15-17 May 2008, IIMK, 418-423.
  • Kılıçarslan, M. (2019). Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Dijital Pazarlanması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (17), 1145-1149.
  • Kördeve, M. K. (2016) Sağlık Turizmine Genel Bir Bakış ve Türkiye’nin Sağlık Turizmindeki Yeri. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(1): 51-61.
  • Kumar, S., Breuing, R., and Chahal, R. (2012). Globalization of health care delivery in the United States through medical tourism. Journal of Health Communication, 17(2): 177-198.
  • Kurutkan, M. N., & Köse, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Nesnelerin İnterneti Uygulamalarının Bibliyometrik Analizi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (27), 412-432.
  • Lagiewski, R., and Myers, W. (2008). Medical tourism: Perspectives and applications for destination development. https://scholarworks.rit.edu/other/683, 1-7.
  • Laing, J., and Weiler, B. (2008). Mind, body and spirit: Health and wellness tourism in Asia. Asian Tourism: Growth and Change: 379-389.
  • Liu, H., Li, X. R., Cárdenas, D. A., and Yang, Y. (2018). Perceived cultural distance and international destination choice: The role of destination familiarity, geographic distance, and cultural motivation. Journal of Destination Marketing & Management, 9: 300-309.
  • Lunt, N., and Carrera, P. (2010). Medical tourism: assessing the evidence on treatment abroad. Maturitas, 66(1): 27-32.
  • Menvielle, L., Menvielle, W., and Tournois, N. (2011). Medical tourism: A decision model in a service context. Turizam, 59(1): 47-61.
  • OECD. (2012), Medical Tourism Treatments Markets and Health System Implications, OECD, available at: www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf.
  • Olya, H., and Nia, T. H. (2020). The Medical Tourism Index and Behavioral Responses of Medical Travelers: A Mixed-Method Study. Journal of Travel Research, 0047287520915278.
  • Öğüt, K., Yeşilyurt, S., ve Yurtseven, Ç. (2018). Kazakistan-Türkiye Sağlık Turizmi: Sağlık Sektörlerine Bakış ve Potansiyeller 1, 2. Business and Economics Research Journal, 9(1): 57-74.
  • Özata, M., Asilkan, Z., Çankaya, M., ve Suzuk, E. (2018). Türkiye ve Dünya’da Sağlık Turizmine Genel Bir Bakış. Journal of Social and Humanities Scciences Research, 5(31): 4611-4619.
  • Özdemir, A., Kurtulmuşoğlu, F. B., and Eşiyok, B. (2017) Treatment Type As a Factor in Medıcal Tourism Destination Preferences: The Case of Turkey. International Journal Of Health Management And Tourism, 2(2): 58-72.
  • Özkan, M. E. (2019). Sağlık Turizmi Kapsamında Türkiye’nin Medikal Turizm Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendirme. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1): 50-64.
  • Özsarı, S. H., ve Karatana, Ö. (2013). Sağlık Turizmi Açısından Türkiye'nin Durumu. Journal of Kartal Training & Research Hospital/Kartal Egitim ve Arastirma Hastanesi Tip Dergisi, 24(2).
  • Rahman, M. K. (2019). Medical tourism: tourists’ perceived services and satisfaction lessons from Malaysian hospitals. Tourism Review. 74(3): 739-758.
  • Riefler, P., Diamantopoulos, A., and Siguaw, J. (2012). Cosmopolitan consumers as a target group for segmentation. Journal of International Business Studies, 43(3): 285-305.
  • Sağ, İ. & Zengül, F. D. (2018) Why medical tourists choose Turkey as a medical tourism destination?.
  • Journal of Hospitality and Tourism Insights, https://doi.org/10.1108/JHTI-05-2018-0031 Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., ... and Jinks, C. (2018).
  • Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52(4): 1893-1907.
  • Sevim, E., ve Sevim, E. (2019). Medikal turizm tercihini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Türkiye örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(3): 633-652.
  • Singh, L. (2019). Medical Tourism Motivations: The Driving Force. Journal of multidisciplinary academic tourism, 4(2): 77-86.
  • Smith, P. C., and Forgione, D. A. (2007). Global outsourcing of healthcare: a medical tourism decision model. Journal of Information Technology Case and Application Research, 9(3): 19-30.
  • Smith, R., Álvarez, M. M., and Chanda, R. (2011). Medical tourism: a review of the literature and analysis of a role for bi-lateral trade. Health policy, 103(2-3): 276-282.
  • Şahbaz, R. P., Akdu, U. and Akdu, S. (2012). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları; İstanbul ve Ankara Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27): 267-296.
  • Temizkan, S. P., and Konak, S. (2018). An Analysis on the Websites of Medical Travel Planners in Medical Tourism. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 1(2): 26-36.
  • Tengilimoğlu, D. (Ed.). (2017). Sağlık turizmi. Siyasal Kitabevi.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 3(1): 67-88.
  • Turner, L. (2007). Medical tourism: Family medicine and international health-related travel. Canadian Family Physician, 53(10): 1639-1641.
  • Veerasoontorn, R., and Beise-Zee, R. (2010). International hospital outshopping: A staged model of push and pull factors. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 4(3): 247–264.
  • Wong, K. M., Velasamy, P., and Arshad, T. N. T. (2014). Medical tourism destination SWOT analysis: A case study of Malaysia, Thailand, Singapore and India. In SHS Web of Conferences (Vol. 12, p. 01037). EDP Sciences.
  • Wongkit, M., and McKercher, B. (2016). Desired attributes of medical treatment and medical service providers: A case study of medical tourism in Thailand. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1): 14-27.
  • Wongkit, M., and McKercher, B., (2013). Toward a typology of medical tourists: A case study of Thailand. Tour. Manage. 38: 4–12.
  • Woodside, A. G., and Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4): 8-14.
  • www.ushas.com.tr/saglik-turizmi-verileri (Erişim Tarihi: 20.05.2021)
  • Yağar, F., and Dökme, S. (2017). Investıgatıon of the Factors that Shape Medıcal Tourism: The Case of Turkey. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(2): 62-72.
  • Yalçınkaya, M. H., ve Dilber, İ. (2015) Türkiye’de Sağlık Turizminin Değerlendirilmesi. İçinde Yalçınkaya, M. H., & Dilber, İ. (Ed.) Sağlık Ekonomisi. 183-204.
  • Yazıcı, S. (2021). Turizm İşletmelerinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Blokzincir Teknolojisine Geçiş Süreci ve Uygulama Örnekleri. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi , (21) , 136-146. DOI: 10.31590/ejosat.807716
  • Yıldız, M. S., and Khan, M. M. (2019). Factors Affecting the Choice of Medical Tourism Destination: A Case Study of Medical Tourists from the Arab Region in Turkey. Journal of Health Management, 21(4): 465-475.
  • Yılmaz, S., Sarıaydın, İ., ve Sönal, T. (2020). İngiltere Özelinde Türkiye’nin Sağlık Turizmi Fırsatları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(1): 74-85.
  • Yu, J. Y., & Ko, T. G. (2012). A cross-cultural study of perceptions of medical tourism among Chinese, Japanese and Korean tourists in Korea. Tourism management, 33(1): 80-88.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D.E. ve Bingöl, P. (2012), Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik bir Değerlendirme, İstanbul Kalkınma Ajansı, İstanbul.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uygar Üstün 0000-0002-7574-5918

Yeter Demir Uslu 0000-0002-8529-6466

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Üstün, U., & Demir Uslu, Y. (2022). Türkiye’nin Sağlık Turizminde Tercih Edilme Nedenleri Üzerine Bir Çalışma: Medikal Turizm Endeksi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(33), 344-353. https://doi.org/10.31590/ejosat.1020647

Cited By












Sektörel Paydaşlar Perspektifinden Alanya'da Medikal Turizm
Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.59445/ijephss.1340238