Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tekirdağ İli Çorlu İlçesinde Toplu Taşıma Kaynaklı Karbon Ayak İzinin Hesaplanması Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2022, , 67 - 72, 30.11.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1109748

Öz

Şehir içi ve şehirler arası ulaşımda yolcu ve yük taşıma faaliyetlerinde içten yanmalı çoğunlukla da motorinin yakıt olarak kullanıldığı, dizel motorlu taşıtlar kullanılması sonucunda karbon ayak izi oluşmaktadır. Karayolu yolcu ve yük taşımacılığında kullanılan termik motorlu taşıtlarda kullanılan yakıtın cinsine ve tüketim miktarına bağlı olarak atmosfere atılan karbondioksit gazı, sera etkisinin oluşumuna neden olan gazlardan bir tanesidir. Hava kirliliğine neden olan egzoz gaz emisyonlarının en önemli kaynaklarından biri termik motorlu taşıtlardır. Fosil yakıtların kullanımı sonucunda giderek artan kentsel hava kirliliğinin günlük hayatımızın bir parçası olan toplu taşıma araçlarından salınan CO2 emisyonları ile ile yakından ilgisi vardır. Hava kirliliği ve iklim değişikliğiyle mücadelede toplu taşımadan kaynaklanan emisyonlarının düşürülmesi bu nedenle önem kazanmaktadır. Tekirdağ, Çorlu şehir içi ulaşımında 7 numaralı hatta kullanılan toplu taşıma aracının 2020 yılı şubat ayına ait yakıt tüketim ve yolcu taşıma verileri toplanmıştır. Bu hattın 55 durağı bulunmaktadır. Toplanan bu veriler kullanılarak toplu taşıma aracına ait karbon ayak izi Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) Metodolojisi Tier-1 yaklaşımı ile hesaplanmıştır. 2020 yılı şubat ayına ait toplam yakıt tüketimi 3189,28 litre olup Tier-1 yöntemi ile yapılan hesaplamada 0,0082 Gg CO2 emisyonu hesaplanmıştır. Bu da 8,2 ton CO2 emisyonuna eşittir. Taşınan her bir yolcu başına 0,276 kilogram CO2 karbondioksit emisyonu bulunmuştur.

Teşekkür

Bu çalışmadaki verilerin temininde bizlere destek olan Tekirdağ Otopark Ulaşım A.Ş.’e teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Algedik, Ö., Bayar, H.İ., Biçer, B.E., Çelik, E., Keleş, M., Kocaman, H., Talu, N., 2016. TBMM’nin İklim Değişikliği Politikasındaki Rolü ‘Politikacılar için Özet’. 30s.
  • Bıyık, Y., Civelekoğlu, G., (2018). Ulaşım Sektöründen Kaynaklı Karbon Ayak İzi Değişiminin İncelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2 (2): 157-166.
  • Binboğa, G., Ünal, A., (2018). Sürdürülebilirlik Ekseninde Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin Karbon Ayak İzinin Hesaplanmasına Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. Yıl:2018 (21):187-202.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ÇŞB). (2014). Sera Gazı Emisyonlarının İzlenmesi ve Raporlanması Hakkında Tebliğ. 1-40. Diler 2006, Şehir İçi Toplu Taşımacılıkta Kullanılan Otobüslerde Doğal Gaz Kullanımının Karbon Dioksit Emisyonlarına Etkileri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Haines, A., Kovats R.S., Campbell‐Lendrum D., Corvalan C., 2006. Climate Change and Human Health: Impacts, Vulnerability and Public Health, The Lancet, 367 (9528): 2101-9.
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume I: Reporting Instructions, Chapter 1 pp 1-4, Intergovernmental Panel on Climate Change, United 97 Nations Environment Programme, Organization for Economic CoOperation and Development, International Energy Agency, Paris.
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume II: Workbook, Chapter 1 pp 3- 23, Intergovernmental Panel on Climate Change, United Nations Environment Programme, Organization for Economic Co-Operation and Development, International Energy Agency, Paris.
  • Işık, N., Kılınç, E.C., (2014). Ulaştırma Sektöründe CO2 Emisyonu ve Enerji Ar-Ge Harcamaları İlişkisi. Sosyo Ekonomi Dergisi, 2014-2, 140215, 26s, (321-346).
  • Kelen, F., (2014). Motorlu Taşıt Emisyonlarının İnsan Sağlığı ve Çevre Üzerine Etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 19 (1-2), 80-87.
  • Kovancılar, B., (2001). Küresel Isınma Sorununun Çözümünde Karbon Vergisi ve Etkinliği. Yönetim ve Ekonomi, Yıl:2001, Cilt 8, Sayı:2, 7-19.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2013). National Greenhouse Gas Inventory Report, 1990-2012. Erişim Adresi http://www.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/NIR_TUR_2012.pdf.

A Study on the Calculation of the Carbon Footprint of Public Transport in Corlu District of Tekirdag Province

Yıl 2022, , 67 - 72, 30.11.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1109748

Öz

Carbon footprint is formed as a result of the use of internal combustion, mostly diesel engine vehicles, in passenger and freight transport activities in urban and intercity transportation. Depending on the type of fuel used in road passenger and freight transport vehicles and the amount of consumption, carbon dioxide gas is emitted into the atmosphere. This gas is one of the gases that cause the formation of the greenhouse effect. One of the most important sources of exhaust gas emissions causing air pollution is internal combustion engine vehicles. Increasing urban air pollution as a result of the use of fossil fuels is closely related to the CO2 emissions released from public transportation vehicles, which are a part of our daily life. For this reason, reducing gas emissions from public transport gains importance in the fight against air pollution and climate change. This study was conducted to measure the CO2 emissions released from a selected public transport vehicle as an example. Fuel consumption and passenger transportation data for February 2020 of the public transportation vehicle used on line 7 in Tekirdağ, Çorlu urban transportation were collected. This line has 55 stops. Using this collected data, the carbon footprint of the public transportation vehicle was calculated with the Tier-1 approach of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) Methodology. Total fuel consumption for February 2020 is 3189.28 liters, and 0.0082 Gg of CO2 emissions have been calculated in the calculation made with the Tier-1 method. This equates to 8.2 tons of CO2 emissions. It has been determined that 0.276 kilograms of CO2 carbon dioxide emissions per passenger carried.

Kaynakça

  • Algedik, Ö., Bayar, H.İ., Biçer, B.E., Çelik, E., Keleş, M., Kocaman, H., Talu, N., 2016. TBMM’nin İklim Değişikliği Politikasındaki Rolü ‘Politikacılar için Özet’. 30s.
  • Bıyık, Y., Civelekoğlu, G., (2018). Ulaşım Sektöründen Kaynaklı Karbon Ayak İzi Değişiminin İncelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2 (2): 157-166.
  • Binboğa, G., Ünal, A., (2018). Sürdürülebilirlik Ekseninde Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin Karbon Ayak İzinin Hesaplanmasına Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. Yıl:2018 (21):187-202.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ÇŞB). (2014). Sera Gazı Emisyonlarının İzlenmesi ve Raporlanması Hakkında Tebliğ. 1-40. Diler 2006, Şehir İçi Toplu Taşımacılıkta Kullanılan Otobüslerde Doğal Gaz Kullanımının Karbon Dioksit Emisyonlarına Etkileri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Haines, A., Kovats R.S., Campbell‐Lendrum D., Corvalan C., 2006. Climate Change and Human Health: Impacts, Vulnerability and Public Health, The Lancet, 367 (9528): 2101-9.
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume I: Reporting Instructions, Chapter 1 pp 1-4, Intergovernmental Panel on Climate Change, United 97 Nations Environment Programme, Organization for Economic CoOperation and Development, International Energy Agency, Paris.
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume II: Workbook, Chapter 1 pp 3- 23, Intergovernmental Panel on Climate Change, United Nations Environment Programme, Organization for Economic Co-Operation and Development, International Energy Agency, Paris.
  • Işık, N., Kılınç, E.C., (2014). Ulaştırma Sektöründe CO2 Emisyonu ve Enerji Ar-Ge Harcamaları İlişkisi. Sosyo Ekonomi Dergisi, 2014-2, 140215, 26s, (321-346).
  • Kelen, F., (2014). Motorlu Taşıt Emisyonlarının İnsan Sağlığı ve Çevre Üzerine Etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 19 (1-2), 80-87.
  • Kovancılar, B., (2001). Küresel Isınma Sorununun Çözümünde Karbon Vergisi ve Etkinliği. Yönetim ve Ekonomi, Yıl:2001, Cilt 8, Sayı:2, 7-19.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2013). National Greenhouse Gas Inventory Report, 1990-2012. Erişim Adresi http://www.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/NIR_TUR_2012.pdf.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Kılıç 0000-0001-8212-5533

Eray Önler 0000-0001-7700-3742

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kılıç, E., & Önler, E. (2022). Tekirdağ İli Çorlu İlçesinde Toplu Taşıma Kaynaklı Karbon Ayak İzinin Hesaplanması Üzerine Bir Araştırma. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(41), 67-72. https://doi.org/10.31590/ejosat.1109748