The aim of this study is to determine the differences of 8th grade students and science teachers in terms of various aspects the High School Transition System (LGS).This research was conducted on 600 students and 50 science teachers in schools with similar characteristics in Eastern Anatolia. The "High School Transition Examination System Evaluation Scale" used by Şad and Şahiner (2016) was used as a data collection tool in the study. As a result of the study, it was determined that there was a significant difference between some items in the High School Transition Examination System Student Assessment Scale and the students 'gender, age, parents' education status and the student's enrollment status, and there was no significant difference between some items and these variables. It was determined that there is a significant difference between some items in the High School Transition Examination System Teacher Evaluation Scale and the gender and professional experiences of science teachers, and there is no significant difference between these variables and some items. According to the results of the research, it was determined that the High School Entrance Examination (LGS) was met positively by the participants as "The duration of the exam is sufficient, the exam is held in more than one session during the year, the questions asked in the exam have a good representation ability". On the other hand, it was determined that the LGS exam was seen negatively by the participants as "the decrease in the motivation of the students, the anxiety, depression, fear of the envisaged system, the inability to fully inform the individuals about the system, the use of the grades taken from the institution in the transition to high school".
High school transition exam (LGS) Science teachers 8. grade students
Bu amaçla araştırmada, 8.sınıf öğrencilerinin ve fen bilimleri eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenler açısından farkındalıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, Doğu Anadolu’da aynı özellikteki okullarda 600 öğrenci ve 50 Fen Bilgisi öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Şad ve Şahiner (2016) tarafından kullanılan “Liseye Geçiş Sınav Sistemi Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Liseye Geçiş Sınav Sistemi Öğrenci Değerlendirme Ölçeğindeki bazı maddeler ile öğrencilerin cinsiyet, yaş, veli eğitimi durumu ve öğrencinin dershaneye gitme durumu arasında anlamlı bir fark bulunduğu, bazı maddeler ile bu değişkenler arasında anlamlı fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Liseye Geçiş Sınav Sistemi Öğretmen Değerlendirme Ölçeğindeki bazı maddeler ile Fen Bilimleri öğretmenlerinin cinsiyet ve meslekî deneyimleri arasında anlamlı bir fark olduğu, bu değişkenler ile bazı maddeler arasında da anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Liseye Geçiş Sınavının (LGS) ‘Sınav süresinin yeterli olması, sınavın yıl içinde birden fazla oturumda yapılması, sınavda sorulan soruların temsil yeteneğinin iyi olması’’ durumlarının katılımcılar tarafından olumlu karşılandığı tespit edilmiştir. Diğer yandan LGS ‘’öğrencilerin motivasyonlarının düşmesi, öngörülen sisteme ilişkin kaygı, bunalım, korku ve bireylerin sistem hakkında tam olarak bilgilendirilme yetersizliği, kurumdan alınan notların liseye geçişte kullanılması’ katılımcılar tarafından olumsuz olarak karşılandığı tespit edilmiştir.
Liseye Geçiş Sınavı (LGS) Fen Bilimleri Öğretmenleri 8.Sınıf Öğrencileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |