Developments in the field of technology in recent years have increased the rate of internet usage. Citizens' expectations from public administrations have both increased and differentiated. In this context, public administrations have started to use internet-based technologies more. Thus, the e-government door emerged and its use has become increasingly widespread. Today, many citizens carry out their public transactions through the e-government portal. In this study, new variables were added to the technology acceptance model and the factors affecting the use of the e-government door were investigated. In the model, the effect of perceived usefulness, perceived ease of use, information quality, system quality, interpersonal influence and external influence on user satisfaction, and the effect of user satisfaction on the intention to continue using the e-government system were investigated. For this purpose, research was conducted on 1427 e-government system users. The data were analyzed with the structural equation model. According to the results of the analysis, it was seen that perceived usefulness, perceived ease of use, information quality, interpersonal influence, and external influence had a significant and positive effect on user satisfaction, while system quality did not have a significant effect on satisfaction. In addition, it has been determined that user satisfaction significantly and positively affects the intention to continue using the e-government system.
E-Government Technology Acceptance Model (TAM) Information System Behavioral Intention
Teknoloji alanında son yıllarda ortaya çıkan gelişmeler internet kullanım oranlarını artırmıştır. Vatandaşların kamu yönetimlerinden beklentileri hem artmış hem de farklılaşmıştır. Bu bağlamda kamu yönetimleri internet tabanlı teknolojileri daha fazla kullanmaya başlamıştır. Böylece E-devlet kapısı ortaya çıkmış ve kullanımı giderek yaygınlaşmıştır. Günümüzde birçok vatandaş E-devlet kapısı vasıtasıyla kamusal işlemlerini gerçekleştirmektedir. Bu çalışmada teknoloji kabul modeline yeni değişkenler eklenerek E-devlet kapısını kullanmayı etkileyen faktörler araştırılmıştır. Modelde algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, bilgi kalitesi, sistem kalitesi, kişilerarası etki ve dış etkinin kullanıcı tatmini üzerindeki etkisi, kullanıcının tatminin de E-devlet sistemini kullanmaya devam etme niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bunun için 1427 E-devlet sistemi kullanıcısına yönelik bir araştırma yapılmıştır. Veriler yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, bilgi kalitesi, kişilerarası etki ve dış etki kullanıcı tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu, sistem kalitesinin ise tatmin üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca kullanıcı tatmininin E-devlet sisteminin kullanmaya devam etme niyetini anlamlı ve pozitif olarak etkilediği tespit edilmiştir.
E-devlet Teknoloji Kabul Modeli (TKM) Bilgi Sistemi Davranışsal Niyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |