Finite-time thermodynamics is often used in realistic analysis of the
performance of heat engines. In this study, the effects of residual gas
fraction and stroke ratio on engine performance and entropy generation were
investigated by taking into consideration the losses such as heat transfer and
friction for irreversible Otto cycle. As a result, with the increase of the
residual gas fraction, the initial cycle temperature and brake specific fuel
consumption increase while the maximum cycle temperature, effective power,
thermal efficiency and entropy generation decrease, with the increase of the
stroke ratio, the brake specific fuel consumption and entropy generatin
increases.
Otto cycle Entropy generation Residual gas fraction Stroke ratio
Sonlu zaman termodinamiği, ısı
motorlarının performansının gerçekçi olarak analizinde sıklıkla
kullanılmaktadır. Bu çalışmada tersinmez Otto çevrimi için ısı transferi,
sürtünme gibi kayıplar da dikkate alınarak artık gaz kesri ve kurs oranın motor
performansına ve entropi üretimine etkileri incelenmiştir. Sonuç olarak artık
gaz kesrinin artmasıyla birlikte çevrim başlangıç sıcaklığı ve fren özgül yakıt
tüketimi artarken, maksimum çevrim sıcaklığı, efektif güç, ısıl verim ve
entropi üretiminin azaldığı, kurs oranının artmasıyla birlikte ise fren özgül
yakıt tüketimi ve entropi üretiminin arttığı, efektif güç ve ısıl verimin
azaldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 14 |