Yıl 2019, Cilt , Sayı 16, Sayfalar 816 - 825 2019-08-31

Özgün Trikopterin Özellikleri ve Diğer İnsansız Hava Araçları ile Karşılaştırılması
Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles

Hüseyin Şahin [1] , Tuğrul Oktay [2]


Teknolojinin gelişmesiyle insansız hava araçlarının kullanım oranları artmıştır. İnsansız hava araçları ilk önceleri orduda karşı saldırı olarak kullanılsa da, gelişmeler ile birlikte gözetleme, keşif, haritalama ve savunma gibi amaçlar için de kullanıldı. Buna ek olarak, sinema endüstrisinde havadan görüntü çekimi, kargo taşıma, trafik kontrolü, doğal afet arama ve kurtarma, yangın ihbar ve söndürme, kaçak yapı kontrolü gibi çeşitli amaçlar için de kullanılmaktadır. Sabit kanatlı insansız hava taşıtlarının avantajları hızlı hareket edebilmeleri olsa da, dezavantajları kalkış ve iniş için uzun pistlerin olmasıdır. Döner kanatlı insansız hava araçları, kalkış ve iniş için uzun pistlere ihtiyaç duymama avantajına sahiptir, küçük düz bir alandan kalkış yapabilecekleri gibi iniş de yapabilirler, fakat kısa uçuş süreleri nedeniyle dezavantajlıdırlar. Dönen kanatlı insansız hava aracının genel adı drondur. 4 pervaneli dron quadcopter ve diğer çok pervanleli multikopterler enerji yönetimi konusunda yetersizdir. 2 tahrikli bikopter stabilite ve manevra kabiliyeti dezavantajlıdır, tricopter ise döner kanatlı insansız hava araçlarına göre daha avantajlı. Kuyruk motorlarında kullanılan servo mekanizması sayesinde, Trikopterler diğer döner kanatlı hava araçlarına göre daha iyi manevra kabiliyetine sahip. Başkalaşabilen özgün trikopter aerodinamik yapısnı kullanılarak, rotorların tork kollarının hareket etmesi sağlanır ve performans/stabilite parametrelerinin optimize edilmesi ve uzun süre havada tutulması planlanır. 

With the development of technology, the usage rates of unmanned aerial vehicles have increased. Although unmanned aerial vehicles were first used as counter-attack in army, they were also used for surveillance, reconnaissance, mapping and defence. In addition to this, have begun to be used for various purposes such as taking images from the air in the film industry, carrying cargo, traffic control, natural disaster search and rescue, fire warning and extinguishing, illegal building control. While the advantages of fixed wing unmanned aerial vehicles are that they can move quickly, the disadvantages is that long runways for take-off and landing. Rotary wing unmanned aerial vehicles have the advantage that they do not need runways because they can take off and landing in the same place, but they are disadvantageous because of their low flight time. The general name of the rotating wing unmanned aerial vehicle is drone. 4 propelled quadcopter and other multi-propelled multicopters are inefficient in energy management, 2 propelled bicopters are less manoeuvrable, tricopter is more advantageous than others. The tricopters have better maneuverability than other rotary wing aircraft thanks to the servo mechanism used in the tail motor. Tricopter’s fixed body (moment arm of the rotor) which are endurance, ease of control, ease of to-downstream keeps constant the air vibrations and like many features stable flight. By using innovative tricopter aerodynamic mechanism, the torque arm of the rotors is provided with variability and performance/stability parameters are planned to be stabilized and kept in the air for a long time.

  • Maziar, A., Shane, A., Matthew, M., Matthieu, N., and Tong, Z. (2012). Classification of Unmanned Aerial Vehicles. The University of Adelaide
  • COŞKUN, M. Z. (2012) “Düşük Maliyetli İHA (İnsansız Hava Aracı) ile Mobil Harita Üretiminin Bugünü ve Geleceği”, Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, vol: 4, No: 2, p.11-18
  • Emma, M. Australia (2000) Propeller & Propulsion Terminology, http://www.propellerpages.com
  • Merç, Y., and Bayılmış, C. (2011). Dört Rotorlu İnsansız Hava Aracı (Quadrotor) Uygulaması. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey
  • Özdemir, U. (2015). Dikey İniş Kalkış Yapabilen Sabit Kanatlı İnsansız Hava Aracı Tasarım, Üretimi Ve Uçuş Testleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Naze 32 Rev6 manual (2015), http://www.robotshop.com/media/files
  • MPU-6000 and MPU-6050 register map and Descriptions (03/09/2012), https://store.invensense.com/Datasheets/invensense/
  • Staples, G. (2013). Propeller Static & Dynamic Thrust Calculation, http://electricrcaircraftguy.blogspot.com.
  • Schneider, B. (2011). A Guide to Understanding LiPo Batteries https://rogershobbycenter.com/
  • Schofield, L. (2015). Understanding Electronic Speed Controllers (ESC) http://painless360.webs.com
  • Oktay, T. and Şahin, H. (2017). Powerplant system design for unmanned tricopter. The Euroasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics, vol.1, p.1-5
Birincil Dil en
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-0464-2644
Yazar: Hüseyin Şahin (Sorumlu Yazar)
Kurum: ANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-4860-2230
Yazar: Tuğrul Oktay
Kurum: ERCIYES UNIVERSITY
Ülke: Turkey


Destekleyen Kurum erciyes üniversitesi bap
Proje Numarası FYL-2017-7591
Teşekkür This study was supported by Erciyes University Scientific Research Project Coordination Unit (Project Number: FYL-2017-7591). We thank Erciyes University BAP Coordination for their support.
Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Ağustos 2019

Bibtex @derleme { ejosat586900, journal = {Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi}, issn = {}, eissn = {2148-2683}, address = {}, publisher = {Osman SAĞDIÇ}, year = {2019}, volume = {}, pages = {816 - 825}, doi = {10.31590/ejosat.586900}, title = {Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles}, key = {cite}, author = {Şahin, Hüseyin and Oktay, Tuğrul} }
APA Şahin, H , Oktay, T . (2019). Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi , (16) , 816-825 . DOI: 10.31590/ejosat.586900
MLA Şahin, H , Oktay, T . "Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi (2019 ): 816-825 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejosat/issue/45333/586900>
Chicago Şahin, H , Oktay, T . "Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi (2019 ): 816-825
RIS TY - JOUR T1 - Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles AU - Hüseyin Şahin , Tuğrul Oktay Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.31590/ejosat.586900 DO - 10.31590/ejosat.586900 T2 - Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 816 EP - 825 VL - IS - 16 SN - -2148-2683 M3 - doi: 10.31590/ejosat.586900 UR - https://doi.org/10.31590/ejosat.586900 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles %A Hüseyin Şahin , Tuğrul Oktay %T Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles %D 2019 %J Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi %P -2148-2683 %V %N 16 %R doi: 10.31590/ejosat.586900 %U 10.31590/ejosat.586900
ISNAD Şahin, Hüseyin , Oktay, Tuğrul . "Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi / 16 (Ağustos 2019): 816-825 . https://doi.org/10.31590/ejosat.586900
AMA Şahin H , Oktay T . Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; (16): 816-825.
Vancouver Şahin H , Oktay T . Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; (16): 825-816.