Today, interest in food and beverage sector is constantly increasing. Therefore, increasing competition in the market necessitates technology-compatible works in order to survive. If businesses can anticipate customers' demands, they will make their plans accordingly and avoid excessive labor and cost. Accurate estimates will benefit the enterprise and take the necessary measures. In this study, data of a food and beverage company operating in Tokat region was used. To estimate the sales of this enterprise by using artificial neural networks and multiple regression models, the daily sales are estimated and compared between the two models. In the first study, nntool, an artificial neural network tool, was used in the matlab environment. The data consisted of 150 lines including the first 6 months of 2018 and 70% of the training was used for 30% of the test. Our artificial neural network consists of a single-layered model with 8 inputs and a single-output model with 8 neurons. Levenberg-Marquard Algorithm (trainlm) was used as training function and tansig function was used as activation function. In our model, the test R ratio was 95.77%. We developed our second application on python programming language using spyder ide on anaconda platform. In the application, using multiple regression model using the same parameters, the accuracy rate was 91.3%. When we examine the parameters we use here with the least squares method, we see that the demand forecast of the enterprise does not affect the days of the week and the temperature at high value in demand forecasting. Therefore, if it is not a very extreme day or the weather is hot-cold, it does not have a positive-negative effect on the sales of the enterprise. The high success rates of both models show the positive effect of using artificial neural networks and multiple regression in demand forecasting. The model we developed with artificial neural networks was more successful than the multiple regression model. According to the results we find, if the firm places more weight on certain parameters by planning, it will see an increase in turnover
Demand Forecasting Artificial Neural Networks Multiple Regression Food and Beverage Enterprises
Günümüzde yiyecek – içecek
sektörüne olan ilgi sürekli artış göstermektedir. Dolayısıyla pazarda artan
rekabet, işletmelerin ayakta kalmaları için teknolojiyle uyumlu çalışmaları
zorunlu kılmaktadır. İşletmeler müşterilerin taleplerini tahmin edebilirseler
planlamalarını da ona göre yapacak ve fazla iş gücü ve maliyetten
kurtulacaklardır. Doğru olarak yapılan tahminler işletmeye fayda sağlayacak ve
gerekli tedbirleri alacaklardır. Çalışmada Tokat bölgesinde faaliyet gösteren
bir yiyecek-içecek işletmesinin verileri kullanılmıştır. Bu işletmenin satış tahmini
için yapay sinir ağları ve çoklu regresyon modelleri kullanılarak günlük
satışını tahmin edip ve iki modelin karşılaştırılması yapılmıştır. İlk çalışma
matlab ortamında yapay sinir ağları aracı olan nntool kullanılmıştır. Veriler
2018 yılının ilk 6 ayını içeren 150 satırdan oluşmaktadır ve %70 eğitim %30 ise
test için kullanılmıştır. Yapay sinir ağımız 8 girişli tek gizli katmanlı ve 8
nöronlu tek çıkışlı bir modelden oluşmaktadır. Eğitim fonksiyonu olarak Levenberg-Marquard
Algoritması(trainlm) ve aktivasyon fonksiyonu olarak ise tansig fonksiyonu
kullanılmıştır. Modelimizde test R oranı %95,77 çıkmıştır. İkinci uygulamamızı
anaconda platformunda, spyder ide sini kullanarak python programlama dilliyle
geliştirdik. Uygulamada yine aynı parametreleri kullanarak çoklu regsesyon
modeli uygularak yaptığımız uygulamada ise doğruluk oranımız %91,3 çıkmıştır.
Burada kullandığımız parametreleri en küçük kareler yöntemiyle incelediğimizde
işletmenin talep tahminini talep tahmininde haftanın günleri ve sıcaklığın
yüksek değerde etkilemediğini görmekteyiz. Dolayısıyla çok ekstrem bir gün
değilse veya havanın sıcak-soğuk olması işletmenin satışlarına pozitif -negatif
yönde bir etki yapmamaktadır. Her iki modelde başarı oranların yüksek olması
talep tahmininde yapay sinir ağları ve çoklu regresyon kullanımının pozitif
etkisini gözler önüne sermektedir. Yapay sinir ağlarıyla geliştirdiğimiz model
çoklu regresyon modeline göre daha başarılı olduğu gözlemlenmiştir. İşletme
bulduğumuz sonuçlara göre planlamasını yaparak belirgin parametrelere daha
fazla ağırlık verirse cirosunda artış görecektir.
Talep Tahmini Yapay Sinir Ağları Çoklu Regresyon Yiyecek İçecek İşletmeleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı 2019 |