Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trambüs Sisteminin Seçimi ve Uygulama Koşullarının Değerlendirilmesi: Malatya Örneği

Yıl 2022, Sayı: 38, 205 - 217, 31.08.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1101681

Öz

Günümüzde, şehirlerdeki nüfus artışına bağlı olarak kent içi toplu ulaşıma olan talebin artması nedeniyle ekonomik, sürdürülebilir ve yenilikçi teknolojilerinin kullanılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Kent içi toplu ulaşım sistemlerinden biri olarak Trambüs, şehir içi yolcu taşımacılığında kapasitesinin yüksek olması ve enerji tüketimi açısından ekonomik olması nedeniyle, modern çağın elektrikle çalışan, sürdürülebilir ve çevre dostu bir toplu taşıma aracıdır. Trambüs, diğer toplu taşıma araçları ile karşılaştırıldığında düşük ilk yatırım maliyeti ile ön plana çıkmaktadır. Ayrıca, diğer fosil yakıtlı toplu taşıma araçlarına kıyasla daha uzun sürede periyodik bakıma ihtiyaç duyması, düşük bakım maliyetleri, kesintisiz hizmet sunması ve işletme maliyetleri açısından avantajlar sağlamaktadır. Bu çalışmada, 2015 yılında faaliyete geçen Trambüs sistemi, 2013-2015 yılları arasındaki veriler ve seçim kriterleri incelenerek, Malatya kent içi ulaşımı için uygunluğunun diğer şehirler için örnek teşkil etmesi bakımından araştırılması amaçlanmıştır. Trambüs sisteminin seçim kriterleri ve kullanıma başlandığı ilk 5 aylık veriler sonucunda Malatya şehri için uygun bir seçim olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • ACAR İ.H., (2004), Kentlerimiz İçin Metrobüs Çözümleri, İnşaat Mühendisleri Odası, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3188.pdf, sayfa 2 (Erişim tarihi 03.01.2022)
  • BAŞTÜRK,G. (2014), Kent İçi Raylı Toplu Taşıma Sistemleri İncelemesi ve Dünya Örnekleri İle Karşılaştırılması, Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Doğan, F.(2014), Kent İçi Toplu Taşıma Sistemleri ve Malatya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YÜCEL, M. ve GÜLTAŞ,P. (2015), Yeşil Lojistik: Yeşil Ulaşım Hizmetleri Malatya Büyükşehir Belediyesi Örneği, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 6 Sayı:2.
  • KILIÇ, İ. (2019), “Tramvay Troleybüs Tercihinin Malatya Örneğinde İncelenmesi” Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anonim (2022a), http://www.malatya.gov.tr/nufus-ve-idari-yapi (Erişim Tarihi:03.01.2022)
  • Anonim (2022b), https://www.malatya.bel.tr/malatya/ (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • Anonim (2022c), http://cografyaharita.com/haritalarim/4lturkiye-mulki-idare-haritasi4.png(03.01.2022)
  • Anonim (2022d), https://www.nufusu.com/il/malatya-nufusu (Erişim Tarihi: 03.01.2022)
  • EVREN G. (1996), Kentsel ulaşımda raylı sistemler, 1. Toplu Taşım Kongresi, Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü, sayfa 272-297.
  • KÖLÜK E. (2005), Demiryollarının Ülkemizde ve Dünyadaki Gelişimi, TCDD Eğitim Merkezi Yayınlanmamış Ders Notları, Ankara.
  • Anonim (2022e), https://www.kayseri.bel.tr/rayli-sistem-sube-mudurlugu (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • Anonim (2022f), https://www.gaziulas.com/Icerik.aspx?ID=19 (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • ACUN, M.F. (2020), “Trambüs Toplu Taşıma Sisteminin Ulaşım ve Çevre Etkilerinin Belirlenmesi: Malatya Örneği” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uruk, S., ve Tamgacı, E. S. (2015). Malatya trambüs(troleybüs) sisteminin incelenmesi. TRANSİST-2015 Bildiri Kitabı, 251-264.
  • Anonim (2022g), http://www.ego.gov.tr/tr/sayfa/6/ego-genel-mudurlugu-tarihcesi(Erişim Tarihi: : 04.01.2022)
  • Tica, S., Filipovic, S., Zivanovic, P., & Bajcetic, S. (2011). Development Of Trolleybus Passenger Transport Subsystems İn Terms Of Sustainable Development and Quality Of Life İn Cities. İnternational Journal For Traffic And Transport Engineering , 1 (4), 196-205.
  • Anonim (2022h), http://www.bozankaya.com.tr/wp-content/uploads/2019/04/Trambus-katalog.pdf
  • Levinson , H.S., Zimmerman, S., Clinger, J., Gast, J., Rutherford, S. and Bruhn, E., (2003) Bus rapid transit, Volume 2: Implementation Guidelines, TCRP (Transit Cooperative ResearchProgram) Report 90, sayfa 233.
  • Anonim (2022ı), https://www.tppd.com.tr/tr/gecmis-akaryakit-fiyatlari (Erişim Tarihi: 08.01.2022)
  • Anonim (2022i), https://www.enerjiatlasi.com/elektrik-fiyatlari/ (Erişim Tarihi: 08.01.2022)
  • Anonim (2022u), https://www.tcmb.gov.tr/kurlar/201507/Jul_tr.html Erişim Tarihi: : 04.01.2022)

Selection of Trambus System and Evaluation of Application Conditions: Malatya Example

Yıl 2022, Sayı: 38, 205 - 217, 31.08.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1101681

Öz

Today, due to the increase in the demand for urban public transportation due to the population growth in cities, there is a need to use economic, sustainable and innovative technologies. Trambus, as one of the urban public transportation systems, is a sustainable and environmentally friendly public transportation vehicle of the modern age, powered by electricity, due to its high capacity in urban passenger transportation and being economical in terms of energy consumption. Trambus stands out with its low initial investment cost when compared to other public transportation vehicles. In addition, it provides advantages in terms of needing periodic maintenance for a longer period of time, low maintenance costs, uninterrupted service and operating costs compared to other fossil fuel public transportation vehicles. In this study, it was aimed to investigate the suitability of the trambus system, which became operational in 2015, by examining the data and selection criteria between 2013 and 2015, in terms of being an example for other cities for Malatya urban transportation. As a result of the selection criteria of the trambus system and the first 5 months of use, it has been concluded that it is a suitable choice for Malatya city.

Kaynakça

  • ACAR İ.H., (2004), Kentlerimiz İçin Metrobüs Çözümleri, İnşaat Mühendisleri Odası, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3188.pdf, sayfa 2 (Erişim tarihi 03.01.2022)
  • BAŞTÜRK,G. (2014), Kent İçi Raylı Toplu Taşıma Sistemleri İncelemesi ve Dünya Örnekleri İle Karşılaştırılması, Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Doğan, F.(2014), Kent İçi Toplu Taşıma Sistemleri ve Malatya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YÜCEL, M. ve GÜLTAŞ,P. (2015), Yeşil Lojistik: Yeşil Ulaşım Hizmetleri Malatya Büyükşehir Belediyesi Örneği, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 6 Sayı:2.
  • KILIÇ, İ. (2019), “Tramvay Troleybüs Tercihinin Malatya Örneğinde İncelenmesi” Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anonim (2022a), http://www.malatya.gov.tr/nufus-ve-idari-yapi (Erişim Tarihi:03.01.2022)
  • Anonim (2022b), https://www.malatya.bel.tr/malatya/ (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • Anonim (2022c), http://cografyaharita.com/haritalarim/4lturkiye-mulki-idare-haritasi4.png(03.01.2022)
  • Anonim (2022d), https://www.nufusu.com/il/malatya-nufusu (Erişim Tarihi: 03.01.2022)
  • EVREN G. (1996), Kentsel ulaşımda raylı sistemler, 1. Toplu Taşım Kongresi, Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü, sayfa 272-297.
  • KÖLÜK E. (2005), Demiryollarının Ülkemizde ve Dünyadaki Gelişimi, TCDD Eğitim Merkezi Yayınlanmamış Ders Notları, Ankara.
  • Anonim (2022e), https://www.kayseri.bel.tr/rayli-sistem-sube-mudurlugu (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • Anonim (2022f), https://www.gaziulas.com/Icerik.aspx?ID=19 (Erişim Tarihi: 04.01.2022)
  • ACUN, M.F. (2020), “Trambüs Toplu Taşıma Sisteminin Ulaşım ve Çevre Etkilerinin Belirlenmesi: Malatya Örneği” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uruk, S., ve Tamgacı, E. S. (2015). Malatya trambüs(troleybüs) sisteminin incelenmesi. TRANSİST-2015 Bildiri Kitabı, 251-264.
  • Anonim (2022g), http://www.ego.gov.tr/tr/sayfa/6/ego-genel-mudurlugu-tarihcesi(Erişim Tarihi: : 04.01.2022)
  • Tica, S., Filipovic, S., Zivanovic, P., & Bajcetic, S. (2011). Development Of Trolleybus Passenger Transport Subsystems İn Terms Of Sustainable Development and Quality Of Life İn Cities. İnternational Journal For Traffic And Transport Engineering , 1 (4), 196-205.
  • Anonim (2022h), http://www.bozankaya.com.tr/wp-content/uploads/2019/04/Trambus-katalog.pdf
  • Levinson , H.S., Zimmerman, S., Clinger, J., Gast, J., Rutherford, S. and Bruhn, E., (2003) Bus rapid transit, Volume 2: Implementation Guidelines, TCRP (Transit Cooperative ResearchProgram) Report 90, sayfa 233.
  • Anonim (2022ı), https://www.tppd.com.tr/tr/gecmis-akaryakit-fiyatlari (Erişim Tarihi: 08.01.2022)
  • Anonim (2022i), https://www.enerjiatlasi.com/elektrik-fiyatlari/ (Erişim Tarihi: 08.01.2022)
  • Anonim (2022u), https://www.tcmb.gov.tr/kurlar/201507/Jul_tr.html Erişim Tarihi: : 04.01.2022)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tacettin Geçkil 0000-0001-8070-6836

Bahadır Karabaş 0000-0003-0416-9121

Ceren Beyza İnce 0000-0002-6385-0964

Erken Görünüm Tarihi 26 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Geçkil, T., Karabaş, B., & İnce, C. B. (2022). Trambüs Sisteminin Seçimi ve Uygulama Koşullarının Değerlendirilmesi: Malatya Örneği. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(38), 205-217. https://doi.org/10.31590/ejosat.1101681