Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nükleer Tıp Öğrencilerinin Radyasyon Okur-Yazarlığının Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Sayı: 41, 85 - 91, 30.11.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1114547

Öz

Öz
Bu çalışmada SHMYO Nükleer Tıp öğrencilerinin uygulamada kullanılan radyofarmasötikler ve çalışma ilkeleri üzerine bilgi düzeylerinin incelenmesiyle ilgili olarak nükler tıp okur yazarlığı algısına dönük olan düşünceler incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel yöntemle yürütülmüştür. Araştırma sonucunda, nükleer tıp öğrencilerinin, radyoaktivite konusunda bilgilerinin olduğu görülmektedir. Öğrencilerin hem kişisel hem de kurumsal tedbirleri bildikleri ve gerekli kurallara riayet etmektedir. Tüm öğrencilerin Pet CT uygulamasının özelliğinde Flor 18 yüksek aktivite olduğu ve Galyum 68 yüksek doz olduğu için özel hazırlanması gerektiğini ifade ettikleri bu yüzden kurşun yeleğin ağır ve işe yaramadığını onun yerine hızlı hareket konusunda hem fikir oldukları görülmektedir. Tüm öğrencilerin Myocard ve kemik sintigrafileri yüksek aktivite ile çalıştığı konusunda hem fikir oldukları görülmektedir. Ancak sadece 3 öğrenci dikkat edilmesi gereken kriter hakkında kurşun yelek giyilmesini, diğer geri kalan çoğunluğun (10 öğrenci) bu konuda bilgi sahibi olmadığı görülmektedir. Radyasyonla yapılan tedavilerde hasta ve yakınlarına, öğrencilerin farklı önerileri olduğu görülmektedir. En önemli öneri ise ayrı odada kalmaları, ayrı WC kullanmaları, ayrı yemek yemeleri ve toplu taşıma kullanmamaları olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Adefuy, A. O., Adeola, H., More, S., & Mohamed, Z. (2020). The need for nationally accepted guidelines for undergraduate nuclear medicine teaching in MBChB programmes in South Africa. SA Journal of Radiology, 1-5.
  • Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, M., . . . Turgut, Y. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri . A. Tanrıöğen içinde, Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 151). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boellaard, R., Delgado-Bolton, R., & Oyen, W. (2015). FDG PET/CT: EANM procedure guidelines for tumour imaging: version 2.0. Eur J Nucl Med Mol Imag., 328–354.
  • Brink, A. (2013). Nuclear medicine: The use of nuclear medicine in childhood. Continuing Medical Education, 1–2. Cherry, S., Sorenson, J., & Phelps, M. (2012). Physics in nuclear medicine. Amsterdam: Elsevier Health Sciences.
  • Chondrogiannis, S., Marzola, M., & Al-Nahhas, A. (2013). Normal biodistribution pattern and physiologic variants of 18F-DOPA PET imaging. Nucl Med Comm. , 11-41.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma ve Araştırma Tasarımı: Beş Yaklaşımdan Seçim. CA: SAGE. Dauda, A., Ozoh, J., & Towobola, O. (2019). Medical doctors’ awareness of radiation exposure in diagnostic radiology investigations in a South African academic institution. SA J Radiol., 1–7.
  • Györke, T., Duffek, L., & Bártfai, K. (2000). The role of nuclear medicine in inflammatory bowel disease. A review with experiences of aspecific bowel activity using immunoscintigraphy with 99m Tc anti-granulocyte antibodies. Eur J Radiol, 183–192.
  • Kourdioukova, E., Valcke, M., Derese, A., & Verstraete, K. (2011). Analysis of radiology education in undergraduate medical doctors training in Europe. Eur J Radiol. , 309–318.
  • Lass, P., & Scheffler, J. (2003). Undergraduate teaching of nuclear medicine in European universities. Eur J Nucl Med Mol Imag, 1018–1023.
  • Moloney, B., McCarthy, C., Byrne, D., McVeigh, T., Kerin, M., & McCarthy, P. (2017). Teaching radiology to medical students – There is a need for change to better prepare students for clinical practice. Academic Radiology., 506–513.
  • Mubeen, S., Abbas, Q., & Nisar, N. (2008). Knowledge about ionising and non-ionising radiation among medical students. J Ayub Med Coll Abbottabad, 118–121.
  • Ostensen, H., Ingolfsdottir, G., Munro, L., Diagrammes, A., Conway, M., & Walters, F. (2004). Basics of radiation protection for everyday use how to achieve ALARA: Working tips and guidelines. Geneva: WHO.
  • Pascual, T., Chhem, R., Wang, S.-C., & Vujnovic, S. (2011). Undergraduate radiology education in the era of dynamism in medical curriculum: An educational perspective. Eur J Radiol., 319–325.
  • Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (1995). Qualitative interviewing: The art of hearing data. Newbury Park: Sage. Turhanoğlu-Koçak, F. A., Suğur, N., Gönç-Şavran, T., & Çetin, O. B. (2013). Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

Evaluation of Radiation Literacy of Nuclear Medicine Students

Yıl 2022, Sayı: 41, 85 - 91, 30.11.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1114547

Öz

Abstract
In this study, it is aimed to examine the thoughts about nuclear medicine literacy perception regarding the examination of the knowledge level of Nuclear Medicine Students on radiopharmaceuticals used in practice and their working principles. The research was carried out with the qualitative method. As a result of the research, it is seen that nuclear medicine students have knowledge about radioactivity. Students are aware of both personal and institutional precautions and comply with the necessary rules. All students stated that it should be specially prepared because the feature of Pet CT application is Fluor 18 has high activity and Gallium 68 is high dose. It is seen that all students agree that Myocard and bone scintigraphy work with high activity. However, it is seen that only 3 students wear lead vests about the criteria to be considered, and the remaining majority (10 students) do not have knowledge about this issue. It is seen that students and their relatives have different suggestions for treatments with radiation. It is seen that the most important recommendation is to stay in a separate room, use separate WC, eat separately and not use public transportation.

Kaynakça

  • Adefuy, A. O., Adeola, H., More, S., & Mohamed, Z. (2020). The need for nationally accepted guidelines for undergraduate nuclear medicine teaching in MBChB programmes in South Africa. SA Journal of Radiology, 1-5.
  • Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, M., . . . Turgut, Y. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri . A. Tanrıöğen içinde, Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 151). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boellaard, R., Delgado-Bolton, R., & Oyen, W. (2015). FDG PET/CT: EANM procedure guidelines for tumour imaging: version 2.0. Eur J Nucl Med Mol Imag., 328–354.
  • Brink, A. (2013). Nuclear medicine: The use of nuclear medicine in childhood. Continuing Medical Education, 1–2. Cherry, S., Sorenson, J., & Phelps, M. (2012). Physics in nuclear medicine. Amsterdam: Elsevier Health Sciences.
  • Chondrogiannis, S., Marzola, M., & Al-Nahhas, A. (2013). Normal biodistribution pattern and physiologic variants of 18F-DOPA PET imaging. Nucl Med Comm. , 11-41.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma ve Araştırma Tasarımı: Beş Yaklaşımdan Seçim. CA: SAGE. Dauda, A., Ozoh, J., & Towobola, O. (2019). Medical doctors’ awareness of radiation exposure in diagnostic radiology investigations in a South African academic institution. SA J Radiol., 1–7.
  • Györke, T., Duffek, L., & Bártfai, K. (2000). The role of nuclear medicine in inflammatory bowel disease. A review with experiences of aspecific bowel activity using immunoscintigraphy with 99m Tc anti-granulocyte antibodies. Eur J Radiol, 183–192.
  • Kourdioukova, E., Valcke, M., Derese, A., & Verstraete, K. (2011). Analysis of radiology education in undergraduate medical doctors training in Europe. Eur J Radiol. , 309–318.
  • Lass, P., & Scheffler, J. (2003). Undergraduate teaching of nuclear medicine in European universities. Eur J Nucl Med Mol Imag, 1018–1023.
  • Moloney, B., McCarthy, C., Byrne, D., McVeigh, T., Kerin, M., & McCarthy, P. (2017). Teaching radiology to medical students – There is a need for change to better prepare students for clinical practice. Academic Radiology., 506–513.
  • Mubeen, S., Abbas, Q., & Nisar, N. (2008). Knowledge about ionising and non-ionising radiation among medical students. J Ayub Med Coll Abbottabad, 118–121.
  • Ostensen, H., Ingolfsdottir, G., Munro, L., Diagrammes, A., Conway, M., & Walters, F. (2004). Basics of radiation protection for everyday use how to achieve ALARA: Working tips and guidelines. Geneva: WHO.
  • Pascual, T., Chhem, R., Wang, S.-C., & Vujnovic, S. (2011). Undergraduate radiology education in the era of dynamism in medical curriculum: An educational perspective. Eur J Radiol., 319–325.
  • Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (1995). Qualitative interviewing: The art of hearing data. Newbury Park: Sage. Turhanoğlu-Koçak, F. A., Suğur, N., Gönç-Şavran, T., & Çetin, O. B. (2013). Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mucize Sarıhan 0000-0001-8013-7370

Erken Görünüm Tarihi 2 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Sarıhan, M. (2022). Nükleer Tıp Öğrencilerinin Radyasyon Okur-Yazarlığının Değerlendirilmesi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(41), 85-91. https://doi.org/10.31590/ejosat.1114547