Havacılık endüstrisinin, helikopter platformlarında odaklandığı en büyük problemlerden biri faydalı yükün istenilen düzeyde olmamasıdır. Bu problemlerden bir diğeri ise helikopterin ürün yaşam döngüsü içerisinde güncel teknolojik ekipmanların sonradan helikopter aviyonik mimarisine entegre edilme sürecinde yaşanan entegrasyon problemidir. Faydalı yükün artırılması daha fazla personel, mühimmat vb. taşıyabilmeye olanak sağlamaktadır. Genişletilebilir bir aviyonik mimari konsepti ise helikopter ömrü boyunca yeni bir aviyonik ekipman entegre edilmek istenirse buna olanak sağlamaktadır. Bu kapsamda aviyonik ekipmanları hızlı, genişletilebilir ve güvenilir olmakla birlikte daha hafif yollardan veri aktarımı yapabilmesi için Ar-Ge faaliyetleri düzenlenmektedir. Bu çalışmada, geçmişten günümüze gelen aviyonik mimari konseptleri incelenmiş ve olası kullanımında helikopter platformu üzerinde oluşturacağı kablaj ağırlığı yönünden karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Bu konsept oluşturulurken dağınık, federe, entegre ve dağınık entegre mimariler incelenmiş aynı zamanda haberleşme protokolleri kapsamında RS-422/485, ARINC-429/629, AFDX, MIL-STD-1553 ve FIBRE Channel protokolleri de incelenmiştir. Bahsedilen konseptlerin birbirlerine üstünlükleri incelenerek farklı aviyonik mimarilerin platform üzerinde oluşturduğu kablaj ağırlığı hesaplanmış olup askeri türden bir helikopter için minimum kablaj ağırlığı oluşturacak şekilde genişletilebilir optimum aviyonik mimari konsepti önerilmiştir.
Aviyonik Mimari Fibre Kanal Afdx EMA DEMA Avionic Architecture Fibre Channel AFDX IMA DIMA.
One of the biggest problems that the aviation industry focuses on in helicopter platforms is that the payload is not at the desired level. Another of these problems is the integration problem experienced in the process of integrating current technological equipment into the helicopter avionics architecture later throughout the product life cycle of the helicopter. Increasing the payload allows to carry more personnel, ammunition, etc. An expandable avionics architecture concept enables this if it is desired to integrate new avionics equipment throughout the life of the helicopter. In this context, R&D activities are organized in order for avionics equipment to be fast, expandable and reliable, and to transfer data via lighter ways. In this study, avionic architectural concepts from the past to the present were examined and a comparative analysis was made in terms of the cabling weight that will be formed on the helicopter platform in its possible use. While creating this concept, distributed, federated, integrated and distributed integrated architectures were examined, as well as RS-422/485, ARINC-429/629, AFDX, MIL-STD-1553 and FIBRE Channel protocols within the scope of communication protocols. By examining the superiority of the mentioned concepts to each other, the cabling weight created by different avionics architectures on the platform was calculated, and the optimum avionics architecture concept, which could be expanded to create a minimum cabling weight for a military type helicopter, was proposed.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 45 |