Havacılık yapılarında kullanılan metal ya da kompozit parçalarda çeşitli sebeplerden ötürü hafifletme delikleri açılmaktadır. Açılan bu delikler, yapının mukavemetini düşürdüğünden gerilmenin en kritik olduğu delik etrafına güçlendirme tasarımı yapılması gerekmektedir. Güçlendirme optimizasyonunda parçanın maruz kaldığı yükleme koşulları doğrudan etkilidir. Bu çalışmada literatürde sıklıkla ele alınan basma ya da kayma yüklemesi yerine eğme yüklemesi altında inceleme gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda ilk olarak kumaş tipi karbon epoksi malzemeden üretilen deliksiz plaka ile üç noktadan eğme testi gerçekleştirilmiştir. Üç eş numune ile gerçekleştirilen bu deney sonrası elde edilen sonuçlar sonlu elemanlar modeli doğrulama çalışmasında kullanılmıştır. Akabinde delik etrafına eklenen yüzük tipi güçlendirmenin dış çap ve kalınlık değeri değiştirilerek, güçlendirme hacmi – Tsai-Wu bozulma moduna göre sağladığı mukavemet artışı yaklaşımına göre kıyaslama yapılmıştır.
Karbon Epoksi Pregreg Hafifletme Deliği Üç Noktadan Eğme Testi Kompozit Bozulma Modu.
Test altyapısı desteği için TÜBİTAK SAGE kurumuna teşekkürlerimizi sunarız.
Lightening holes are made in metal or composite parts used in aviation structures for various reasons. Since these holes reduce the strength of the structure, a reinforcement design should be made around the hole where the stress is most critical. The loading conditions that the part is exposed to are directly effective in strengthening optimization. In this study, it is aimed to perform an examination under flexural/bending loading instead of compression or shear loading, which is frequently discussed in the literature. In this context, firstly, a three-point bending test was carried out with a non-perforated plate made of fabric type carbon epoxy material. The results obtained after this experiment, which was carried out with three identical samples, were used in the validation study of the finite element model. Then, by changing the outer diameter and thickness value of the ring type reinforcement added around the hole, a comparison was made according to ratio the reinforcement volume - strength improvement approach based on the Tsai-Wu failure criterion.
Woven Carbon Epoxy Prepreg Lightening Hole Three Point Bending Test Composite Failure Mode.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 51 |