Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FISCAL SPACE IN EDUCATIONAL SERVICES AND ITS SUSTAINABILITY: THE CASE OF TURKEY

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 83 - 94, 31.10.2016

Öz

In this study
include definition of fiscal space which is importance in recent years also is
give place to method for creating fiscal space. How fiscal space can be created
for education which is called human capital? Where should find the necessary
resources to educate? Like these questions has been answered. Many studies have
been made on the fiscal space but, lack of research on the creation of fiscal
space for spending on education is of the importance of working on this issue.
This paper, aims to find out how to create a new fiscal space the share of the
budget balance without disturbing the allocations for education services in
Turkey.

Kaynakça

  • Afşar, M. (2009). Türkiye'de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi.( Education Investment and Economic Growth Relationship in Turkey) Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 85-98.
  • Ağbal, N. (2016). 2016 Yılı Bütçe Sunuş Konuşması (TBMM Genel Kurulu)
  • Arabacı, İ. B. (2011). Türkiye'de ve OECD Ülkelerinde Eğitim Harcamaları. (Education Expenditures in Turkey and OECD Countries) Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 100-112.
  • Atabey, S. E. (2013), Genç İşsizliğine Çözümde Alternatif Bir Politika Önerisi: Mali Alan Uygulaması (An Alternative Solution to Youth Unemployment Policy Proposal: Financial Field Application), Gençlik Araştırmaları Dergisi, 170-187.
  • Avcı, N. (2015). 2015 Yılı Bütçe Sunuşu(Budget Presentatiton of 2015), Tbmm Genel Kurulu. T.C MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Ayrangöl, Z., & Tekdere, M. (2014). Türkiye ve OECD Ülkelerinde Yapılan Eğitim Harcamalarının Karşılaştırmalı Analizi(Comparative Analysis of Educational Expenditures in Turkey and OECD Countries), Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-30.
  • Brun, J.-F., Chambas, G., Combes, j.-l., Dulbecco, P., Gastambide, A., Guerineau, S., et al. (2006). Fiscal Space in Developing Countries. New York: The Poverty Group of the United Nations
  • Çaşkurlu, E. (2011). Bağımsız Maliye Politikası Uygulama Olanağının Kısıtlanması: Mali Alan Daralması ve Etkileri(Independent Fiscal Policy Implementation Facility's Restriction: Contraction and Fiscal Space Effects). Ekonomik Yaklaşım, 21-44.
  • Çelen, M., & Yavuz, E. (2014). Mali Alan Oluşturma Yöntemleri. A. Kesik, T. Berksoy, & M. Şahin inside, Mali Alan Teori-Uygulama(Fiscal Space Theory- Implementation) (s. 27-54). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erdoğdu, M., & Yenigün, E. (2008, Ekim). Türkiye'de Sosyal Bütçe Nasıl Yapılıyor? Nasıl izlenir? (How Social Budget is being done in Turkey? How to watch?) http://www.tesev.org.tr/assets/publications/file/T%C3%BCrkiyedeSosyalButce01102008.pdf (Date of Access 26/07/2015)
  • ERG. (2014). Eğitim İzleme Raporu 2013 (Education Monitoring Report 2013). İstanbul: Baskı İmak Ofset.
  • Ergin Ekinci. (2009). Eğitim ve Bilim (Education and Science), 119-133.
  • Günay, A. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimin Finansmanı: Kriterler, Zorluklar ve Alternatif Stratejiler (Financing Higher Education in Turkey: Criteria, Challenges and Alternative Strategies). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelimler ve Sorunlar (s.1159-1169). İstanbul: Uluslararası Yükseköğretim Kongresi.
  • Heller, P. (2005). Understanding Fiscal Space. Washington D.C: IMF Policy Discussion Paper.
  • Helller, P. (2005). Back to Basics- Fiscal Space: What It Is and How to Get It. Finance and Develeopment.
  • ILO. (2009). The Global Economic Crisis and Developing Countries: Transmission Channels, Fiscal and Policy Space and The Design of National Responses. Geneva: International Labour Office.
  • Jansen, K., & Khannabha, C. (2009). The Fiscal Space of Thailand: A Historical Analysis. R. Roy, & A. Heuty içinde, Fiscal Space, Policiy Options for Financing Human Development (s. 325-389). London: Earthscan Press.
  • Karaca, C. (2012), İlave Mali Alan Oluşturmada Hükümet Politikaları (Additional Fiscal Space Creation in Government Policies), Maliye Dergisi, 416-430.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). 2015 Yılı Bütçe Sunuşu TBMM Genel Kurulu (2015 Budget Presentation Parliamentary General Assembly). T.C MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • OECD. (2014). Education at a Glance 2014. OECD Publishing.
  • OECD (PISA Temmuz 26, 2015: http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ Ostry, J., Ghosh, A., Kim, J., & Qureshi, M. (2010). Fiscal Space. Washington D.C: IMF
  • Söyler, İ. (2008). Eğitim Hizmetleri Bağlamında Vakıf Üniversitelerinin Finansal ve Vergisel Sorunları, Maliye Dergisi, 52-77.
  • Tan, S. (2014). Vergileme ve Mali Alan: Gelişmekte Olan Ülkeler Açısından Bir Değerlendirme (Taxation and Fiscal Space: Emerging Terms Evaluation) A. Kesik, T. Berksoy, & M. Şahin, Mali Alan Teori ve Uygulama (Fiscal Space Theory- Implementatiton) (s. 187-204). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Taş, U., & Yenilmez, F. (2008). Türkiye'de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı (Ratio of Return on Education Investment and Development Role of Education in Turkey). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 155-186.
  • Ulusoy, A., Akdemir, T., & Karakurt, B. (2013). Küresel Kriz ve AB'nin Kriz Karşıtı Maliye Politikalarının Etkinliği: Mali Alan Açısından Bir Değerlendirme(Effectiveness of Anti-Crisis Global Financial Crisis and Fiscal Policy in the EU: An evaluation of Fiscal area). ( 28. Türkiye Maliye Sempozyumu (s. 247-286). Antalya: Gazi Osmanpaşa Üniversitesi
  • Unıcef. (2009). Fiscal Space For Strengthened Social Protection West and Central Africa. Pudlowski : Overseas Development Institute.
  • Ünsal, H., & Durucan, A. (2014). Kriz Ortamında Büyümenin Sağlanmasına İlişkin Yeni Bir Politika Önerisi: Mali Alan Uygulamaları ve Değerlendirilmesi (New Policy Recommendations Relating to the Provision of growth in crisis: Fiscal Space Application and Evaluation). A. Kesik, T. Soy, & M. Şahin içinde, Mali Alan Teori-Uygulama (Fiscal Space Theory- Implementation). (s. 273-297). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (2001). Öğrenmeyi Öğrenmek (Learning to Learn). İstanbul:Sistem Yayıncılık.
  • Ostry, J., Ghosh, A., Kim, J., & Qureshi, M (2013), Fiscal space and sovereign risk pricing in a currency union, Journal of International Money and Finance 34 (2013) 131–163
  • Doorn R., Suri V., Gooptu S. (2010), Do Middle-Income Countries Continue to Have the Ability to Deal with the Global Financial Crisis?, The World Bank
  • Ortiz I., Chai J., Cummins M.(2011), Identifyng Fiscal Space, Unıcef Socıal And Economic Policy Working Paper
  • OECD (2013), Pension Markets in Focus
  • Marcel M. (2012), Budgetıng For Fiscal Space And Government Performance Beyond The Great Recessıon, OECD Report
  • Ley E. (2009), Fiscal Policy for Growth, The World Bank Prem Notes, Number 131, http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/08/20120829-1.htm

FISCAL SPACE IN EDUCATIONAL SERVICES AND ITS SUSTAINABILITY: THE CASE OF TURKEY

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 83 - 94, 31.10.2016

Öz



In this study
include definition of fiscal space which is importance in recent years also is
give place to method for creating fiscal space. How fiscal space can be created
for education which is called human capital? Where should find the necessary
resources to educate? Like these questions has been answered. Many studies have
been made on the fiscal space but, lack of research on the creation of fiscal
space for spending on education is of the importance of working on this issue.
This paper, aims to find out how to create a new fiscal space the share of the
budget balance without disturbing the allocations for education services in
Turkey.

Kaynakça

  • Afşar, M. (2009). Türkiye'de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi.( Education Investment and Economic Growth Relationship in Turkey) Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 85-98.
  • Ağbal, N. (2016). 2016 Yılı Bütçe Sunuş Konuşması (TBMM Genel Kurulu)
  • Arabacı, İ. B. (2011). Türkiye'de ve OECD Ülkelerinde Eğitim Harcamaları. (Education Expenditures in Turkey and OECD Countries) Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 100-112.
  • Atabey, S. E. (2013), Genç İşsizliğine Çözümde Alternatif Bir Politika Önerisi: Mali Alan Uygulaması (An Alternative Solution to Youth Unemployment Policy Proposal: Financial Field Application), Gençlik Araştırmaları Dergisi, 170-187.
  • Avcı, N. (2015). 2015 Yılı Bütçe Sunuşu(Budget Presentatiton of 2015), Tbmm Genel Kurulu. T.C MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Ayrangöl, Z., & Tekdere, M. (2014). Türkiye ve OECD Ülkelerinde Yapılan Eğitim Harcamalarının Karşılaştırmalı Analizi(Comparative Analysis of Educational Expenditures in Turkey and OECD Countries), Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-30.
  • Brun, J.-F., Chambas, G., Combes, j.-l., Dulbecco, P., Gastambide, A., Guerineau, S., et al. (2006). Fiscal Space in Developing Countries. New York: The Poverty Group of the United Nations
  • Çaşkurlu, E. (2011). Bağımsız Maliye Politikası Uygulama Olanağının Kısıtlanması: Mali Alan Daralması ve Etkileri(Independent Fiscal Policy Implementation Facility's Restriction: Contraction and Fiscal Space Effects). Ekonomik Yaklaşım, 21-44.
  • Çelen, M., & Yavuz, E. (2014). Mali Alan Oluşturma Yöntemleri. A. Kesik, T. Berksoy, & M. Şahin inside, Mali Alan Teori-Uygulama(Fiscal Space Theory- Implementation) (s. 27-54). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erdoğdu, M., & Yenigün, E. (2008, Ekim). Türkiye'de Sosyal Bütçe Nasıl Yapılıyor? Nasıl izlenir? (How Social Budget is being done in Turkey? How to watch?) http://www.tesev.org.tr/assets/publications/file/T%C3%BCrkiyedeSosyalButce01102008.pdf (Date of Access 26/07/2015)
  • ERG. (2014). Eğitim İzleme Raporu 2013 (Education Monitoring Report 2013). İstanbul: Baskı İmak Ofset.
  • Ergin Ekinci. (2009). Eğitim ve Bilim (Education and Science), 119-133.
  • Günay, A. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimin Finansmanı: Kriterler, Zorluklar ve Alternatif Stratejiler (Financing Higher Education in Turkey: Criteria, Challenges and Alternative Strategies). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelimler ve Sorunlar (s.1159-1169). İstanbul: Uluslararası Yükseköğretim Kongresi.
  • Heller, P. (2005). Understanding Fiscal Space. Washington D.C: IMF Policy Discussion Paper.
  • Helller, P. (2005). Back to Basics- Fiscal Space: What It Is and How to Get It. Finance and Develeopment.
  • ILO. (2009). The Global Economic Crisis and Developing Countries: Transmission Channels, Fiscal and Policy Space and The Design of National Responses. Geneva: International Labour Office.
  • Jansen, K., & Khannabha, C. (2009). The Fiscal Space of Thailand: A Historical Analysis. R. Roy, & A. Heuty içinde, Fiscal Space, Policiy Options for Financing Human Development (s. 325-389). London: Earthscan Press.
  • Karaca, C. (2012), İlave Mali Alan Oluşturmada Hükümet Politikaları (Additional Fiscal Space Creation in Government Policies), Maliye Dergisi, 416-430.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). 2015 Yılı Bütçe Sunuşu TBMM Genel Kurulu (2015 Budget Presentation Parliamentary General Assembly). T.C MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • OECD. (2014). Education at a Glance 2014. OECD Publishing.
  • OECD (PISA Temmuz 26, 2015: http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ Ostry, J., Ghosh, A., Kim, J., & Qureshi, M. (2010). Fiscal Space. Washington D.C: IMF
  • Söyler, İ. (2008). Eğitim Hizmetleri Bağlamında Vakıf Üniversitelerinin Finansal ve Vergisel Sorunları, Maliye Dergisi, 52-77.
  • Tan, S. (2014). Vergileme ve Mali Alan: Gelişmekte Olan Ülkeler Açısından Bir Değerlendirme (Taxation and Fiscal Space: Emerging Terms Evaluation) A. Kesik, T. Berksoy, & M. Şahin, Mali Alan Teori ve Uygulama (Fiscal Space Theory- Implementatiton) (s. 187-204). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Taş, U., & Yenilmez, F. (2008). Türkiye'de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı (Ratio of Return on Education Investment and Development Role of Education in Turkey). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 155-186.
  • Ulusoy, A., Akdemir, T., & Karakurt, B. (2013). Küresel Kriz ve AB'nin Kriz Karşıtı Maliye Politikalarının Etkinliği: Mali Alan Açısından Bir Değerlendirme(Effectiveness of Anti-Crisis Global Financial Crisis and Fiscal Policy in the EU: An evaluation of Fiscal area). ( 28. Türkiye Maliye Sempozyumu (s. 247-286). Antalya: Gazi Osmanpaşa Üniversitesi
  • Unıcef. (2009). Fiscal Space For Strengthened Social Protection West and Central Africa. Pudlowski : Overseas Development Institute.
  • Ünsal, H., & Durucan, A. (2014). Kriz Ortamında Büyümenin Sağlanmasına İlişkin Yeni Bir Politika Önerisi: Mali Alan Uygulamaları ve Değerlendirilmesi (New Policy Recommendations Relating to the Provision of growth in crisis: Fiscal Space Application and Evaluation). A. Kesik, T. Soy, & M. Şahin içinde, Mali Alan Teori-Uygulama (Fiscal Space Theory- Implementation). (s. 273-297). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (2001). Öğrenmeyi Öğrenmek (Learning to Learn). İstanbul:Sistem Yayıncılık.
  • Ostry, J., Ghosh, A., Kim, J., & Qureshi, M (2013), Fiscal space and sovereign risk pricing in a currency union, Journal of International Money and Finance 34 (2013) 131–163
  • Doorn R., Suri V., Gooptu S. (2010), Do Middle-Income Countries Continue to Have the Ability to Deal with the Global Financial Crisis?, The World Bank
  • Ortiz I., Chai J., Cummins M.(2011), Identifyng Fiscal Space, Unıcef Socıal And Economic Policy Working Paper
  • OECD (2013), Pension Markets in Focus
  • Marcel M. (2012), Budgetıng For Fiscal Space And Government Performance Beyond The Great Recessıon, OECD Report
  • Ley E. (2009), Fiscal Policy for Growth, The World Bank Prem Notes, Number 131, http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/08/20120829-1.htm
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Gezer

Hatice Dayar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gezer, T., & Dayar, H. (2016). FISCAL SPACE IN EDUCATIONAL SERVICES AND ITS SUSTAINABILITY: THE CASE OF TURKEY. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 6(2), 83-94.