Mekatronik kavramı 1969 yılında
Japonya’da ortaya çıkmıştır. Mekatronik eğitimi 1980’lerden sonra Japonya’dan
başlayarak Amerika ve Avrupa üniversiteleri başta olmak üzere dünyada hızla
yayılmıştır. Türkiye’de Mekatronik
Mühendislik Eğitimi 1999 yılında Sabancı Üniversitesinde başlamıştır.
Mekatronik Önlisans eğitimi 2001 yılında Sakarya Üniversitesi Sakarya Meslek
Yüksekokulu ve Kocaeli Üniversitesi Gebze Meslek Yüksekokulu’nda başlamıştır.
Önlisans eğitiminde Mekatronik programıyla birçok yönden ortaklık gösteren
“Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri” programlarının ülkemizdeki eğitim geçmişi
1980’li yıllara dayanmaktadır. Günümüze
değin Kontrol Sistemleri, Otomasyon, Endüstriyel Otomasyon vb. değişik program
isimleri adı altında birçok üniversitede eğitim verilmiş ve günümüzde “Kontrol
ve Otomasyon Teknolojileri” ismi adı altında toplanmıştır. Türkiye’de
Mekatronik Programları Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri programlarına göre
daha sonraki yıllarda açılmış olmasına rağmen son yıllarda adından sıkça söz
ettirmektedir. Önlisans eğitiminin başlangıcından itibaren geçen on beş yıl
içinde hızla çoğalmış Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri programlarının önüne
geçen bir yaygınlığa ve bilinirliğe ulaşmıştır. Bu çalışmada Kontrol ve
Otomasyon Teknolojileri programı ile Mekatronik programlarının 2001-2015
yılları arasındaki değişimleri ve programların gelişimi analiz edilmiştir. Okul
sayıları, Örgün Öğretim ve İkinci Öğretim bazında program sayıları, öğrenci
kontenjanları ve coğrafi bölgelere göre dağılımları incelenmiş ve bu alandaki eğilimler
ortaya konulmuştur. Ayrıca her iki program için Uzaktan Eğitim alanındaki
gelişmeler ve değişimlerle birlikte Vakıf Üniversitelerindeki durumları da
incelenmiştir.
Mekatronik Eğitimi Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri Eğitimi Öğrenci Kontenjanları Bölgesel Dağılım
Mechatronics
concept was emerged in Japan in 1969. Mechatronics education spreads fast all
over the world
firstly in American and European universities starting from Japan since 1980s.
Mechatronics Engineering Education started in Sabancı University in 1999.
Mechatronics Associate Education begun in Sakarya University Sakarya Vocational
School and Kocaeli University Gebze Vocational School in 2001. Background of
“Control and Automation Technologies” associate’s education that is common to
Mechatronics programs in many aspects is based on years of 1980s. The
educations named such as Control Systems, Automation, and Industrial Automation
has been taught in many universities since today and united in a name of
“Control and Automation Technologies” today. Despite of opening later,
Mechatronics program became more known in recent years and became widespread
and popular than “Control and Automation Technologies” in 15 years of time. In
this study, changes and program developments of “Mechatronics” and “Control and Automation
Technologies” analyzed between years of 2001 and 2015. School counts, formal
and evening education program counts, student quotas and geographical region
distributions were studied and tendencies in that area were presented. Also,
development and changes of distant learning education and foundation university
situations were analyzed for both programs.
Mechatronics education Control and Automation Technologies Education Student Quotas Regional Distribution
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 3 |