Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH ON THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES OF ESKISEHIR VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 10, 26.08.2018

Öz

Vocational
schools in Turkey and all over the world are higher education institutions
which aim to educate the skilled manpower that are needed by the country’s
needed sectors. The rapidly changing and developing information technology is
now integral part of our lives. For this reason, the importance of educating
qualified human resources equipped with information technology at vocational colleges
is critical. This study was carried out to determine the level of information
technology usage of students who study at Eskisehir Vocational School (EMYO) of
Anadolu University. The aim of the study was to determine whether there is a
relationship between students' class, gender, computer ownership, the type of
high school they graduated from, their residency type during school  and the level of use of information
technology. A questionnaire was prepared according to the Likert scale and
conducted with 200 students. These students currently study at the office
management and managerial assistantship, foreign trade, real estate and real
estate management, tourism and hotel management and marketing programs of
Anadolu University Eskisehir Vocational School. According to the results of the
research, a statistical relationship was found between the first and second
grades of students and their use of information technologies. There was no
statistical relationship between gender, computer literacy, high school type
they graduated and the types of residence and use of information technology
during their education.
 

Kaynakça

  • Aşılıoğlu, F., Çay, R.D. ve Şanlıbaba, P. (2016). Kalecik Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(6), 79-88.
  • Akyurt, N. (2009). Meslek Yüksekokulları ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Genel Profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11).
  • Bahar, E., ve Kaya, F. (2013). Meslek Yüksekokulu Sosyal Programlar Öğrencilerinin Bilgi Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Tutumları. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(1).
  • Bensghir, T. K. (1996). Bilgi teknolojileri ve örgütsel değişim (No. 274). TODAİE.
  • Can, H.G. (2009). Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarından Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi (Selçuk Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Çağlar, N. ve Türeli, N. (2005). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişle ve ÖSS Puanı ile Gelen Öğrencilerin Genel Başarı Oranlarının Karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377
  • Çiftçi, M. N. (2007). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş Uygulamasından Yararlanan Mesleki Teknik Eğitim Mezunu Öğrencilerin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Demirbulat G.Ö., Saatçi G., ve Seyfioğlu E., (2017) Sınavlı Sınavsız Geçiş İle Meslek Yüksekokullarına Yerleşen Öğrencilerin Başarı Durumlarının İncelenmesi, Journal of Current Researches on Social Sciences, Cilt 3, Sayı 7, 115-124
  • Demirtaş, Z. (2010) Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 35(158), 3-13
  • Durukan S., Aydın İ., Aygün, M., ve Diril, Z. (2015) Meslek Yüksekokulu Matematik Müfredatı ile DGS Soruları Arasındaki Korelasyon, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 3, Makale No:31
  • Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi Eğitim Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1, s.441-452
  • Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (30), 190-200.
  • İçli, G. (2007). İşletmelerin meslek yüksekokulu mezunları ile ilgili görüşleri ve beklentileri (Lüleburgaz ilçe sınırlarında faaliyet gösteren işletmeler üzerine bir araştırma).
  • Kağızmanlı, B., Kaya, K., Özgüler, A.T. ve Altuğ, M. (2016). Öğretim Elemanlarının Bakış Açılarıyla Öğrenci Profillerinin Değerlendirilmesi: Malatya Meslek Yüksekokulu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 60-66
  • Karagül, K., Karagül, N. ve Doğan, M. (2011). Sınavlı ve Sınavsız Geçiş için Akademik Bir Karşılaştırma. II. Uluslararası, VI. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 25-27 Mayıs 2011, Aydın, Türkiye
  • Köse, S., Gencer, A. S., ve Gezer, K. (2007). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 44-54.
  • Nartgün, Ş., ve Yüksel, E. (2009). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(9), 189-205.
  • Özdamar, K. (1997), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, s.511.
  • Şahin İ., ve Fındık T. (2008). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitim: Mevcut Durum, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Türk Standartlar Enstitüsü Dergisi, 12(3), 65-86.
  • Tunç, A. (2005). Yüksek Okullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-81
  • Yeşil, Y., Yıldırım, M.S., ve Tokbaş, M. (2008). Büro Teknolojilerinin Kullanımı: Söğüt MYO Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges- Kasım 2015 14.BÜROKON Özel Sayısı
  • Yıldız, A., Sönmez, T.C., ve Ciloşoğlu, M. (2015). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş ve Etkileri: AmaTeknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 3(Özel Sayı), 35-45
  • Zeki, M.Z. (2008). İnternet Kullanımının Öğrencilerin Sosyal İlişkileri ve Okul Başarıları Üzerindeki Etkisi, Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2 (3), Mayıs-Ağustos, s.93-112

ESKİŞEHİR MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ TEKNOLOJİLERİNİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 10, 26.08.2018

Öz

Türkiye’de ve tüm dünyada meslek yüksekokulları (MYO), ülkelerin
ihtiyaçlarına yönelik mesleklere uygun nitelikli insan gücü yetiştiren
yükseköğretim kurumlarıdır. Hızla değişen ve gelişen bilgi teknolojilerinin
yaşamımızın ayrılmaz bir parçası haline geldiği çağımızda bilgi teknolojileri
eğitiminin yeri ve önemi yadsınamaz. Bu nedenle meslek yüksekokullarının bilgi
teknolojileri ile donanımlı nitelikli insan gücünü yetiştirmedeki önemi
kritiktir. Bu çalışma Anadolu Üniversitesi’nde (AÜ) eğitim veren Eskişehir
Meslek Yüksekokulu’nda (EMYO) okuyan öğrencilerin bilgi teknolojileri konusunda
ne derece bilgiye sahibi oldukları ve bu teknolojileri hangi seviyede
kullandıklarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada,
öğrencilerin sınıfı, cinsiyeti, bilgisayara sahip olma durumları, mezun
oldukları lise türü ve öğrenim süresince ikamet türlerinin bilgi teknolojilerini kullanma seviyelerine etkisinin olup
olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek
Yüksekokulu’nun büro yönetimi ve yönetici asistanlığı, dış ticaret, emlak ve
emlak yönetimi, turizm ve otel işletmeciliği ve pazarlama programlarında
öğrenimine devam eden 200 öğrenciye 5’li Likert ölçeğine göre hazırlanmış anket
uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin birinci ve ikinci sınıf
olmaları ile bilgi teknolojilerini kullanımları arasında istatiksel bir ilişki
saptanmıştır. Cinsiyet, bilgisayara sahip olma, mezun oldukları lise türü ve
öğrenim süresince ikamet türleri ile bilgi teknolojilerini kullanımları
arasında istatistiksel bir ilişki saptanmamıştır.

Kaynakça

  • Aşılıoğlu, F., Çay, R.D. ve Şanlıbaba, P. (2016). Kalecik Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(6), 79-88.
  • Akyurt, N. (2009). Meslek Yüksekokulları ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Genel Profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11).
  • Bahar, E., ve Kaya, F. (2013). Meslek Yüksekokulu Sosyal Programlar Öğrencilerinin Bilgi Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Tutumları. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(1).
  • Bensghir, T. K. (1996). Bilgi teknolojileri ve örgütsel değişim (No. 274). TODAİE.
  • Can, H.G. (2009). Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarından Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi (Selçuk Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Çağlar, N. ve Türeli, N. (2005). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişle ve ÖSS Puanı ile Gelen Öğrencilerin Genel Başarı Oranlarının Karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377
  • Çiftçi, M. N. (2007). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş Uygulamasından Yararlanan Mesleki Teknik Eğitim Mezunu Öğrencilerin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Demirbulat G.Ö., Saatçi G., ve Seyfioğlu E., (2017) Sınavlı Sınavsız Geçiş İle Meslek Yüksekokullarına Yerleşen Öğrencilerin Başarı Durumlarının İncelenmesi, Journal of Current Researches on Social Sciences, Cilt 3, Sayı 7, 115-124
  • Demirtaş, Z. (2010) Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 35(158), 3-13
  • Durukan S., Aydın İ., Aygün, M., ve Diril, Z. (2015) Meslek Yüksekokulu Matematik Müfredatı ile DGS Soruları Arasındaki Korelasyon, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 3, Makale No:31
  • Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi Eğitim Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1, s.441-452
  • Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (30), 190-200.
  • İçli, G. (2007). İşletmelerin meslek yüksekokulu mezunları ile ilgili görüşleri ve beklentileri (Lüleburgaz ilçe sınırlarında faaliyet gösteren işletmeler üzerine bir araştırma).
  • Kağızmanlı, B., Kaya, K., Özgüler, A.T. ve Altuğ, M. (2016). Öğretim Elemanlarının Bakış Açılarıyla Öğrenci Profillerinin Değerlendirilmesi: Malatya Meslek Yüksekokulu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 60-66
  • Karagül, K., Karagül, N. ve Doğan, M. (2011). Sınavlı ve Sınavsız Geçiş için Akademik Bir Karşılaştırma. II. Uluslararası, VI. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 25-27 Mayıs 2011, Aydın, Türkiye
  • Köse, S., Gencer, A. S., ve Gezer, K. (2007). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 44-54.
  • Nartgün, Ş., ve Yüksel, E. (2009). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(9), 189-205.
  • Özdamar, K. (1997), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, s.511.
  • Şahin İ., ve Fındık T. (2008). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitim: Mevcut Durum, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Türk Standartlar Enstitüsü Dergisi, 12(3), 65-86.
  • Tunç, A. (2005). Yüksek Okullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-81
  • Yeşil, Y., Yıldırım, M.S., ve Tokbaş, M. (2008). Büro Teknolojilerinin Kullanımı: Söğüt MYO Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges- Kasım 2015 14.BÜROKON Özel Sayısı
  • Yıldız, A., Sönmez, T.C., ve Ciloşoğlu, M. (2015). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş ve Etkileri: AmaTeknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 3(Özel Sayı), 35-45
  • Zeki, M.Z. (2008). İnternet Kullanımının Öğrencilerin Sosyal İlişkileri ve Okul Başarıları Üzerindeki Etkisi, Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2 (3), Mayıs-Ağustos, s.93-112
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Yılmazel Bu kişi benim 0000-0002-1892-2316

Bülent Atmacan Bu kişi benim

Sibel Yılmazel 0000-0003-0708-0202

Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmazel, Ö., Atmacan, B., & Yılmazel, S. (2018). ESKİŞEHİR MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ TEKNOLOJİLERİNİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 8(1), 1-10.