BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE DUYGUSAL ZEKÂNIN ETKİSİNİ İNCELEMEYE YÖNELİK KURAMSAL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, - , 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000396

Öz

Organizations are structure which consisting combination of individuals with different areas of expertise to accomplish a particular object. The conflicts that may arise between individuals coming together in the organizational structure are regarded as a result of their professional, personality, perception, education, aim and cultural differences. The aim of this study is to investigate theoretically the effect of emotional intelligence on solution of conflicts between individuals or organizations. For this purpose, firstly the concept of conflict, conflict management strategies are discussed and researches to identify the relationship between the methods of solving the conflict with the dimensions of emotional intelligence were given

Kaynakça

  • başkalarının çıkarlarını birlikte düşünerek uzlaşma ve bütünleştirme (işbirliği) yöntemlerine daha çok başvuracağı sonucuna ulaşmıştır. Buna yönelik olarak da çatışma çözümleme ile duygusal farkındalık ve duyguların olumlu kullanımının ilişkili olduğu belirtilmiştir.
  • Acar,F. (2002). “Duygusal Zeka ve Liderlik”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, 53-68
  • Akgül,G. (2011). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Çatışama Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişki: İstanbul İli Sultanbeyli İlçesi Örneği”. İstanbul
  • Amason,A.C. & Sapienza,H.J.(1997). “The Effects of Top Management Team Size and Interaction Norms on Cognitive and Effective Conflict”. Journal of Management” Vol:23,No:4,495-516.
  • Aslan, Ş. (2008). “Duygusal Zeka, Bireylerarası çatışmayı Çözümlemede Etkili Midir? Schutte’nin Duygusal Zeka Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması”. Süleyman Demirel Üniversitesi, İİBF Dergisi, C:13, S:3, 179-200.
  • Atay,K.(2002). “Okul Müdürlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Çatışmayı Çözme Stratejileri Arasındaki İlişki”
  • Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi.Sayı:31,S:344-355
  • Barki,H. & Hartwick,J.(2004). “Conceptualizing The Construct Of Interpersonal Conflict”. The International
  • Journal of Conflict Management, Vol:15,No:3,216-244.
  • Can, H. & Aşan,Ö.&Aydın,E.M.(2006). “Örgütsel Davranış”. Arıkan Basım Yayım Dağıım Ltd.Şti.Denizli.
  • Çakar, U.& Arbak, Y. (2003). “Dönüşümcü Liderlik Duygusal Zeka Gerektirir Mi? Yöneticiler Üzerinde Örnek Bir Çalışma”. DEÜ İİBF Dergisi. Cilt:18 Sayı:2, 83-98
  • Demir,M. (2010). “Örgütsel çatışma Yönetiminde Duygusal Zekanın Etkisi: Konaklama İşletmelerinde İşgörenlerin Algılamaları Üzerine Bir Araştırma”. Doğuş Üniversitesi Dergisi,Sayı.11(2),199-211.
  • Dökmen, Ü.(2013). “İletişim Çatışmaları ve Empati” Remzi Kitabevi.İstanbul.
  • Eren,E. (2007). “Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi”. Beta Yayınları. İstanbul.
  • Ertürk, M. (2012). “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”. Beta Yayınları. İstanbul.
  • Gürüz,D., Gürel,E. (2006). “Yönetim ve Organizasyon, Bireyden Örgüte, Fikirden Eyleme”. Nobel Yayın Dağıtım.Ankara.
  • Jordan, P.J., Troth,A.C. (2004). “Managing Emotions During Team Problem Solving: Emotional Intelligence and Conflict Resolution”. Human Performance. 17(2), 195-218.
  • Koçel, T. (2001). “İşletme Yöneticiliği” .Beta Yayınları.İstanbul.
  • Memduhoğlu, H.B.& Yılmaz, K. (2010). “Yönetimde Yeni Yaklaşımlar”. Pegem Akademi.Ankara.
  • Mayer,J.D.& Salovey,P.&Caruso,D.R. (2004). “Emotional Intelligence: Theory, Findings and Implications”. Psychological Inquiry, Vol:15, No:3, 197-215.
  • Owen,H.& Hodgson,V.& Gazzard, N. (2007). “Liderlik El Kitabı”. Çev. Münevver Çelik, Optimist Yayın Dağıtım.İstanbul.
  • Özdemir, A.Y.& Özdemir.A.(2006). “Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Üniversitede Çalışan Akademik ve İdari Personel üzerine Uygulama”.
  • Pondy, L.R.(1992). “Reflections on Organizational Conflict”.Journal of Organizational Behavior,Vol:13,257-261.
  • Rahim,M.A. (2000). “Emprical Studies On Managing Conflict” The International Journal of Conflict Management” Vol:11,No:1,5-8.
  • Rahim,M.A.& Psenicka, C. (2002). “A Model Of Emotional Intelligence And Conflict Management Strategies: A Study In Seven Countries”. The International Journal Of Organizational Analysis, Vol:10, No:4, 302-326.
  • Şimşek, Ş. (2010). “Yönetim ve Organizasyon”. Eğitim Kitabevi.Konya.
  • Tengilimoğlu, D.&Atilla,A., Bektaş, M. (2005). “İşletme Yönetimi”. Seçkin Yayıncılık.
  • Thomas,K.W. (1992). “Conflict and Conflict Management: Reflections and Update”. Journal Of Organizational Behavior, Vol:13,265-274.
  • Ural,A.(2001). “Yöneticilerde Duygusal Zekanın Üç Boyutu”. DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:3, Sayı: 2, 209-219.
  • Wall,J. (1995). “Conflict and Management”. Journal of Management.Vol:21:3,515-558.

ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE DUYGUSAL ZEKÂNIN ETKİSİNİ İNCELEMEYE YÖNELİK KURAMSAL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, - , 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000396

Öz

Örgütler, belli bir amacı gerçekleştirmek için farklı uzmanlık alanlarında yetkinliğe sahip bireylerin bir araya gelmesiyle oluşan bir yapıdır. Örgüt yapısı içinde bir araya gelen bireyler arasında yaşanabilecek çatışmalar; aralarındaki mesleki, kişilik, algı, eğitim, amaç, kültür gibi farklılıkların doğal bir ürünü olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı da; örgütlerde bireyler arasında yaşanan çatışmaların çözümünde duygusal zekanın etkisini kuramsal açıdan incelemektir. Bu amaca yönelik olarak öncelikle çatışma kavramına, çatışma yönetimi stratejilerine değinilmiş ve duygusal zekanın boyutları ile çatışmayı çözme yöntemleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaya çalışan araştırmalara yer verilmiştir

Kaynakça

  • başkalarının çıkarlarını birlikte düşünerek uzlaşma ve bütünleştirme (işbirliği) yöntemlerine daha çok başvuracağı sonucuna ulaşmıştır. Buna yönelik olarak da çatışma çözümleme ile duygusal farkındalık ve duyguların olumlu kullanımının ilişkili olduğu belirtilmiştir.
  • Acar,F. (2002). “Duygusal Zeka ve Liderlik”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, 53-68
  • Akgül,G. (2011). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Çatışama Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişki: İstanbul İli Sultanbeyli İlçesi Örneği”. İstanbul
  • Amason,A.C. & Sapienza,H.J.(1997). “The Effects of Top Management Team Size and Interaction Norms on Cognitive and Effective Conflict”. Journal of Management” Vol:23,No:4,495-516.
  • Aslan, Ş. (2008). “Duygusal Zeka, Bireylerarası çatışmayı Çözümlemede Etkili Midir? Schutte’nin Duygusal Zeka Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması”. Süleyman Demirel Üniversitesi, İİBF Dergisi, C:13, S:3, 179-200.
  • Atay,K.(2002). “Okul Müdürlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Çatışmayı Çözme Stratejileri Arasındaki İlişki”
  • Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi.Sayı:31,S:344-355
  • Barki,H. & Hartwick,J.(2004). “Conceptualizing The Construct Of Interpersonal Conflict”. The International
  • Journal of Conflict Management, Vol:15,No:3,216-244.
  • Can, H. & Aşan,Ö.&Aydın,E.M.(2006). “Örgütsel Davranış”. Arıkan Basım Yayım Dağıım Ltd.Şti.Denizli.
  • Çakar, U.& Arbak, Y. (2003). “Dönüşümcü Liderlik Duygusal Zeka Gerektirir Mi? Yöneticiler Üzerinde Örnek Bir Çalışma”. DEÜ İİBF Dergisi. Cilt:18 Sayı:2, 83-98
  • Demir,M. (2010). “Örgütsel çatışma Yönetiminde Duygusal Zekanın Etkisi: Konaklama İşletmelerinde İşgörenlerin Algılamaları Üzerine Bir Araştırma”. Doğuş Üniversitesi Dergisi,Sayı.11(2),199-211.
  • Dökmen, Ü.(2013). “İletişim Çatışmaları ve Empati” Remzi Kitabevi.İstanbul.
  • Eren,E. (2007). “Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi”. Beta Yayınları. İstanbul.
  • Ertürk, M. (2012). “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”. Beta Yayınları. İstanbul.
  • Gürüz,D., Gürel,E. (2006). “Yönetim ve Organizasyon, Bireyden Örgüte, Fikirden Eyleme”. Nobel Yayın Dağıtım.Ankara.
  • Jordan, P.J., Troth,A.C. (2004). “Managing Emotions During Team Problem Solving: Emotional Intelligence and Conflict Resolution”. Human Performance. 17(2), 195-218.
  • Koçel, T. (2001). “İşletme Yöneticiliği” .Beta Yayınları.İstanbul.
  • Memduhoğlu, H.B.& Yılmaz, K. (2010). “Yönetimde Yeni Yaklaşımlar”. Pegem Akademi.Ankara.
  • Mayer,J.D.& Salovey,P.&Caruso,D.R. (2004). “Emotional Intelligence: Theory, Findings and Implications”. Psychological Inquiry, Vol:15, No:3, 197-215.
  • Owen,H.& Hodgson,V.& Gazzard, N. (2007). “Liderlik El Kitabı”. Çev. Münevver Çelik, Optimist Yayın Dağıtım.İstanbul.
  • Özdemir, A.Y.& Özdemir.A.(2006). “Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Üniversitede Çalışan Akademik ve İdari Personel üzerine Uygulama”.
  • Pondy, L.R.(1992). “Reflections on Organizational Conflict”.Journal of Organizational Behavior,Vol:13,257-261.
  • Rahim,M.A. (2000). “Emprical Studies On Managing Conflict” The International Journal of Conflict Management” Vol:11,No:1,5-8.
  • Rahim,M.A.& Psenicka, C. (2002). “A Model Of Emotional Intelligence And Conflict Management Strategies: A Study In Seven Countries”. The International Journal Of Organizational Analysis, Vol:10, No:4, 302-326.
  • Şimşek, Ş. (2010). “Yönetim ve Organizasyon”. Eğitim Kitabevi.Konya.
  • Tengilimoğlu, D.&Atilla,A., Bektaş, M. (2005). “İşletme Yönetimi”. Seçkin Yayıncılık.
  • Thomas,K.W. (1992). “Conflict and Conflict Management: Reflections and Update”. Journal Of Organizational Behavior, Vol:13,265-274.
  • Ural,A.(2001). “Yöneticilerde Duygusal Zekanın Üç Boyutu”. DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:3, Sayı: 2, 209-219.
  • Wall,J. (1995). “Conflict and Management”. Journal of Management.Vol:21:3,515-558.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semiha Kılıçaslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılıçaslan, S. (2014). ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE DUYGUSAL ZEKÂNIN ETKİSİNİ İNCELEMEYE YÖNELİK KURAMSAL BİR ARAŞTIRMA. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(3). https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000396