BibTex RIS Kaynak Göster

HOW EFFECT’S THE LOCAL RESIDENTS PERCEPTION OF TOURISM IMPACTS LEVEL TO THE TOURISM SUPPORTS: DALYAN SAMPLE

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 81 - 98, 01.05.2014

Öz

Total tourism effect is composed of four different factors: economic, social, environmental and cultural. People who mostly affected negatively or positively by these effects are local residents. Perception direction (positive/negative) and perception level of the local residents about effects of tourism are affecting their support to tourism. Basic aim of this study is to determine which effects of tourism perceiving by people at which level and also which one of the four factors of total tourism effects is standing out. One other purpose is to determine how much effective total tourism effect factors on supporting tourism. Major data of this study provided through the questionnaires conducted to local residents of Dalyan, in Mugla. As a result of the analyses it is determined that the social and cultural effects of tourism are standing out. These factors are the most important factors affecting support to tourism. It is also determined that the tourism workers and the tourism craftsmen are perceive the effects of tourism more positive than the other occupational cluster and they much more eager to support tourism

Kaynakça

  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 2 (1)
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), 1- 16.
  • Bilim, Y., Özer, Ö. (2013). Yerel Halk Gözüyle Konya’da Turizmin Önemi ve Ekonomik, Sosyal, Çevresel Etkileri. Ulusal KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, Konya.
  • Butler, R.W. (1980). The Concept of a Tourist Area Cycle of Evoluation: Implication for the Management of Resources. Canadian Geographer, XXIV, 5-12.
  • Cengiz, E., Kırkbir, F., (2007). Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 19-37.
  • Çalışkan, U. ve Tütüncü, Ö. (2008). Turizmin Yerel Halk Üzerindeki Etkileri ve Kuşadası İlçesi Uygulaması”. IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi.
  • Doğan, H., Üngüren, E. (2012). Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (1), 103-122.
  • Eralp, Z. (1974). Socio-Economic Effects of Tourism towards Communal Changes. Ankara University Press, Ankara
  • Eren, R., Aypek, N. (2012). Kırsal Turizm Bölgesinde Yerel Halkın Turizmin Gelişimine Karşı Tutumları: Cumalıkız Köyü Örneği. Uluslararası Sosyal Ekonomik Bilimler Dergisi, 2 (2), 43-47.
  • Fesenmaier, D.R., O’Leary, J. ve Uysal, M. (1996). Advances in Tourism Marketing Methodologies, Hawoth Press, New York.
  • Han, G., Fang, W.T., Huang, Y.W. (2011). Classification and Influential Factors in the Perceived Tourism Impacts of Community Residents on Nature-based Destinations: China’s Tiantangzhai Scenic Area. Procedia Environmental Sciences, 10, 2010-2015.
  • Kervankıran, İ., (2011). Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 1-25.
  • Mathieson A. and Wall, G. (1992). Tourism, economic, physical and social impacts. Longman Specific and Technical, Longman Singapore Publisher Ltd., London
  • Mason Peter ve Cheyne Joanne (2000). Residents’ Attitudes to Proposed Tourism Development. Annals of Tourism Research. 27(2), 391-409.
  • Murphy, P.E. (1985). Perceptions and Attitudes of Decision –Making Groups in Tourism Centers. Journal of Travel Research, 21(3),8-12.
  • Perdue, R.R., Long, P.T. ve Allen, L. (1990). Rural Resident Tourism Perceptions and Attitudes by Community Level of Tourism. Journal of Travel Research, 28(3), 3-9.
  • Sekaran, U. (1999). Research Methods For Business, John Wiley & Sons Inc. New York.
  • Tosun, C. ve Timothy, D. J. (2003). Arguments for Community Participation in The Tourism Development Process. The Journal of Tourism Studies. 14(2), 2-15.
  • Yoon, Y., Gürsoy, D., Chen, J.S. (2001). Validating a Touirsm Development Theory With Structural Equation Modeling. Tourism Management, 22, 363-372.
  • Zhong, L., Deng, J., Song, Z., Ding, P. (2011). Research on Environmental Impacts of Tourism in China: Progress and Prospect. Journal of Environmental Management 92, 2972-2983.

YEREL HALKIN TURİZM ETKİLERİNİ ALGILAMA DÜZEYİ TURİZM DESTEĞİNİ NASIL ETKİLER: DALYAN DESTİNASYONU ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 81 - 98, 01.05.2014

Öz

Toplam turizm etkisi ekonomik, sosyal, çevresel ve kültürel olmak üzere dört farklı faktörden oluşmaktadır. Bu etkilerin olumlu ya da olumsuz olmasından en çok etkilenen kesim ise turizm bölgesinde yaşayan yerel halktır. Yerel halkın turizmin etkilerini algılama yönü (olumsuz/olumlu) ve düzeyi turizme olan desteğini de etkilemektedir. Bu çalışmanın temel amacı yerel halkın turizmin hangi etkilerini ne düzeyde algıladığını tespit etmek ve toplam turizm etkisini oluşturan faktörler arasında hangilerinin daha çok ön plana çıktığını belirlemektir. Ayrıca turizm desteği üzerinde toplam turizm etkilerini oluşturan faktörlerin ne derecede etkisi bulunduğunun tespiti de çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Çalışmada birincil veriler Muğla İli, Dalyan ilçesinde yaşayan yerel halka uygulanan anketler aracılığıyla sağlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda turizmin sosyal ve kültürel etkilerinin ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Bu faktörler turizm desteğini etkileyen en önemli faktörler olmuşlardır. Bununla birlikte turizmden ekonomik kazanç sağlayan turizm esnafı ve turizm çalışanlarının, bölgede yaşayan diğer meslek gruplarına göre, turizmin etkilerini daha olumlu algıladıkları ve turizmi desteklemeye daha çok eğilimli oldukları tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 2 (1)
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), 1- 16.
  • Bilim, Y., Özer, Ö. (2013). Yerel Halk Gözüyle Konya’da Turizmin Önemi ve Ekonomik, Sosyal, Çevresel Etkileri. Ulusal KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, Konya.
  • Butler, R.W. (1980). The Concept of a Tourist Area Cycle of Evoluation: Implication for the Management of Resources. Canadian Geographer, XXIV, 5-12.
  • Cengiz, E., Kırkbir, F., (2007). Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 19-37.
  • Çalışkan, U. ve Tütüncü, Ö. (2008). Turizmin Yerel Halk Üzerindeki Etkileri ve Kuşadası İlçesi Uygulaması”. IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi.
  • Doğan, H., Üngüren, E. (2012). Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (1), 103-122.
  • Eralp, Z. (1974). Socio-Economic Effects of Tourism towards Communal Changes. Ankara University Press, Ankara
  • Eren, R., Aypek, N. (2012). Kırsal Turizm Bölgesinde Yerel Halkın Turizmin Gelişimine Karşı Tutumları: Cumalıkız Köyü Örneği. Uluslararası Sosyal Ekonomik Bilimler Dergisi, 2 (2), 43-47.
  • Fesenmaier, D.R., O’Leary, J. ve Uysal, M. (1996). Advances in Tourism Marketing Methodologies, Hawoth Press, New York.
  • Han, G., Fang, W.T., Huang, Y.W. (2011). Classification and Influential Factors in the Perceived Tourism Impacts of Community Residents on Nature-based Destinations: China’s Tiantangzhai Scenic Area. Procedia Environmental Sciences, 10, 2010-2015.
  • Kervankıran, İ., (2011). Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 1-25.
  • Mathieson A. and Wall, G. (1992). Tourism, economic, physical and social impacts. Longman Specific and Technical, Longman Singapore Publisher Ltd., London
  • Mason Peter ve Cheyne Joanne (2000). Residents’ Attitudes to Proposed Tourism Development. Annals of Tourism Research. 27(2), 391-409.
  • Murphy, P.E. (1985). Perceptions and Attitudes of Decision –Making Groups in Tourism Centers. Journal of Travel Research, 21(3),8-12.
  • Perdue, R.R., Long, P.T. ve Allen, L. (1990). Rural Resident Tourism Perceptions and Attitudes by Community Level of Tourism. Journal of Travel Research, 28(3), 3-9.
  • Sekaran, U. (1999). Research Methods For Business, John Wiley & Sons Inc. New York.
  • Tosun, C. ve Timothy, D. J. (2003). Arguments for Community Participation in The Tourism Development Process. The Journal of Tourism Studies. 14(2), 2-15.
  • Yoon, Y., Gürsoy, D., Chen, J.S. (2001). Validating a Touirsm Development Theory With Structural Equation Modeling. Tourism Management, 22, 363-372.
  • Zhong, L., Deng, J., Song, Z., Ding, P. (2011). Research on Environmental Impacts of Tourism in China: Progress and Prospect. Journal of Environmental Management 92, 2972-2983.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Özaltin Türker Bu kişi benim

Ali Türker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türker, G. Ö., & Türker, A. (2014). YEREL HALKIN TURİZM ETKİLERİNİ ALGILAMA DÜZEYİ TURİZM DESTEĞİNİ NASIL ETKİLER: DALYAN DESTİNASYONU ÖRNEĞİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(1), 81-98. https://doi.org/10.17343/ejovoc.27336