BibTex RIS Kaynak Göster

Critical Thinking In Nursing Care Of Child Patient With Chronic Renal Failure

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 95 - 105, 31.12.2011

Öz

Kaynakça

  • aralarında destekleyici bir ilişki kurulması için yardım edilmelidir (Ocakçı, 2006).
  • *Hastaya ve aileye psikososyal destek sağlamak için empatik bir yaklaşım sürdürülmelidir. Güven verecek
  • mesleki bir ilişki kurulması, psikososyal değerlendirmesinin yapılması, tedavi ve bakım ilişkilerinin tümünde
  • temel noktadır. Güven duyulması kendini güvende hissetmesini sağlar, hemşirenin aileye güven vermesi,
  • güvenmesi, ailenin de kendine güvenmesini sağlar.
  • *KBY geri dönüşsüz bir hastalıktır, bu yüzden çocuk ve ailede kayıp duygularının oluşmasına neden olacaktır.
  • Hemşire, değerlendirme sırasında hastanın ve ailenin kayıp evrelerinden hangisinde olduğunu saptamalı ve ona
  • göre bakımı planlamalıdır. Hemşirenin bakım planı içinde, ailelerin baş etmelerini sağlama, maneviyatlarının
  • güçlendirilmesi ve benlik saygılarının arttırılması yer almalıdır (Ocakçı, 2006; Tanyi, 2006).
  • *Hemşire, psikososyal yönden yaptığı değerlendirme ve girişimlerle, ailenin durumu nasıl algıladığını
  • anlamasına, baş etme yolları geliştirmesine ve hastalığa gösterdiği tepkiler arasında etkili olmayanları
  • düzeltmesine yardımcı olur. Aile arası ilişkileri gözlemek, çocuğun ailedeki konumunu ve bu ilişkilerinin niteliğini
  • değerlendirebilmek için ev ziyaretleri planlanmalıdır(Aydın, 2001; Çavuşoğlu, 2008; Potts veMandleco, 2002; Yürügen 2001).
  • Adams, E.D., ve Towle, M.A. (2009). Pediatric Nursing Care. Prenhall, 18-31,
  • Akpolat, T., ve Utaş, C. (Erişim Ağustos 2011). Böbrek Yetmezliği: Genel Bilgiler, http://www.tsn.org.tr/folders/file/bobrek_yetmezligi.pdf
  • Aydın, Z. (2001). Sürekli Ayaktan Periton Diyalizi, Akpolat T, Utaş C. (Eds.), Güzel Sanatlar Matbaası, İstanbul, 126-160.
  • Behrman, R.E., Kliegmen, R.M. (1994). Nefroloji: Sıvı ve Elektrolitler. Önder A. (Eds), Nobel Tıp Kitapevleri, 573- 610.
  • Cura, A. (1999).Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları.,E.Ç.V Yayınları No:6, İzmir, 443-560.
  • Cüceloğlu, D. (2001).Düşünme İyi Düşün Doğru Karar Ver. Remzi Kitabevi, İstanbul,100-125.
  • Çavuşoğlu, H. (2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 2, Ankara, 311-326.
  • Hasanoğlu, E. (2010). Düşünsel R, Bideci. A (Eds), Temel Pediatri, Nefroloji,Güneş Tıp Kitapevleri, 939-948.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. Kazancı Matbaacılık, İstanbul, 5-15.
  • Katz, S. (2002). When The Child’s Illness is Life Threatening: Impact on theParents, PediatricNursing; September-October, 28(5), 453-463.
  • K/DOQI Clinical Practice Guidelines for Chronic Kidney Diseases: Evaluation, Classification, and Stratification. (Erişim Ağustos 2011). http://www.kidney.org/PROFESSIONALS/kdoqi/guidelines_ckd/p4_class_g1.htm
  • Keven, K. (Erişim Ağustos 2011). Kronik Böbrek Hastalığı Tanı Ve Yaklaşım, http://www.medicine.ankara.edu.tr/dahili_tip/nefroloji/files/KBH.doc adresinden 1 Ağustos 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Kozier, B., Erb, G., Berman, A., ve Snyder, S. (2004). Fundamentals of Nursing Concepts, Process and Practice. 7 Baskı, PrenticeHall, USA.
  • Lipe, S., ve Beasley, S. (2004). Critical Thinking in Nursing A Cognitive Skills Workbook. Lıppıncott Wıllıams Wılkıns United States of America.
  • Nadir, I., Topçu, S., Gültekin, F., ve Yönem, Ö. (2002). Kronik Böbrek Yetmezliğinde Etiyolojik Değerlendirme. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 24(2), 62-64.
  • Ocakçı, A. (2006). Çocuğun Aile Merkezli Bakımı, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Yayın No: 31, Zonguldak, 126-176.
  • Oermann, M. (1999). CrticalThinking, Critical Practice. Nursing Mangement, 30(4), 40.
  • Özer, N. (2002). Kritik Düşünme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 23-28.
  • Özkahraman, Ş., ve Yıldırım, B. (2011). An Overview of Critical Thinking in Nursing and Education American International Journal of Contemporary Research , 1 (2 ),190-196.
  • Öztarhan, S. (1998). SAPD Hastalarında Ev Ziyaretleri ve Psikososyal Destek. Çınar Dergisi, 4(2), 36-37.
  • Pehlivan, G. (2007). Kronik Böbrek Yetmezliği, Pediatrik Periton Diyalizi Hemşireliği Uygulamaları. Tola Y, Pehlivan G.(Eds), Nefroloji, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireleri Derneği Yayınları-6, İstanbul, 2007; 14-17.
  • Potts, N., ve Mandleco, B.L. (2002). Pediatric Nursing Caring for Children and Their Families, Delmar comp, 615-647.
  • Ramage, I.J., ve Durkan, A.M. (2003). Principles Of Management in Cronic Renal Failure, Current Pediatrics, 13, 496-501.
  • Rudolph, A.M., Kamei, R.K., ve Overby, K.J. (2003). Rudolph’s Fundemantals of Pediatrics. Yurdakök M. (Eds.) Üçüncü Baskı, Güneş Kitabevi, 593-594.
  • Saltürk, A.G. (2006). Hemodiyaliz Hastalarında Yaşam Kalitesinin Diyaliz Yeterliliği ile İlişkis., T.C. Sağlık Bakanlığı İstanbul Göztepe Eğitim Ve Araştırma Hastanesi III. Dâhiliye Kliniği, Tıpta Uzmanlık Tezi, İstanbul.
  • Sulliman, W.A. (2006). Critical Thinkingand Learning Styles Of Students in Conventional and Accelerated. İnternational Nursing Reviews, 53, 73-79.
  • Şahin, N. (1998). Hemodiyaliz Hastalarının Rehabilitasyonu. Çınar Dergisi, 4(2), 36-37.
  • Tanyi, A.R. (2006). Perceptions of Incorporating Spirituality into Their Care: A Phenomenological Study of Female Patients on Hemodialysis. Nephrology Nursing Journal, 33(5), 532-538.
  • The Complete American Philosophical Association Delphi Research Report. (1990). Available as ERIC Document Number: ED 315 423 (c ) California Academic Pres, 217 La CruzAve.,Millbrae, CA94030.
  • Tola, Y. (2007). Psikososyal Sorunlar. Tola Y, Pehlivan G. (Eds), Nefroloji, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireleri Derneği Yayınları-6, İstanbul, 186-188.
  • Wilson, M.S., ve Miles, M.S. (2001). Spirituality in African-American Mother Copingwith a SeriouslyI Infant. Journal of The Society of Pediatric, 6(3), 116-122.
  • Wong, D.L. (2003). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. 7 thEd.,Mosby, 905-946, 1255-1302,
  • Yalçın, A., ve Akpolat, T. (Erişim Mayıs 2011). Kronik Böbrek Yetmezliği, http://www.tsn.org.tr/folders/file/kronik_bobrek_yetmezligi.pdf
  • Yürügen, B. (2001). Kronik Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Yaklaşımı. Çınar Dergisi, 7(1), 5-7.
  • Yıldırım, B. (2010). Hemşirelikte Eleştirel Düşünme Uygulamalı Yaklaşım. Özsoy SA (Eds): Tuna Matbaacılık, Aydın, 8-24.
  • Yıldırım, Ö.B. (2011). Sağlık Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme. Ay FA. (Eds): Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 106-115.
  • Yıldırım, B., ve Özkahraman, Ş. (2011b). ,Critical Thinking Theory and Nursing Education. International Journal of Humanities and Social Science, 1(17) ,176-185.
  • Yıldırım, B., ve Özkahraman, Ş. (2011a). Hemşirelikte Eleştirel Düşünme ve Eğitimi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 155-160.

Kronik Böbrek Yetmezliği Olan Çocuk Hastanın Hemşirelik Bakımında Eleştirel Düşünme

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 95 - 105, 31.12.2011

Öz

Kronik hastalıklar içinde ilerleyici, güçten düşürücü, geri dönüşümsüz hastalıkların en önemlilerinden biri kronik böbrek yetmezliğidir (KBY). Çocuğa ailede verilen değer göz önünde alındığında ise bu durumun çocuklarla birlikte anne babaları, kardeşleri ve yakın akrabalarını da birinci derecede etkilediği bilinmektedir. Hemşire çocuk hastaya, ailesine yaklaşımı, bakımı ve tedavisini sürdürmede, psikolojik destek vermede, eleştirel düşünme yaklaşımından yararlanır. Hemşire eleştirel bakım yaklaşımı sonucunda hasta çocuk ve ailesinin bakımında: çocuğun hastalığının semptom yönetimini sağlama, hastalığını kabullenmeyi sağlama, farkındalık yaratma, beden görüntüsündeki değişikliklere uyumunu artırma, hastalığın sonucuna hazırlıklı olmayı sağlama, ailenin sorumluluğunu arttırma ve aile ile işbirliği içinde bulunma gibi yaklaşımları kullanır. Hemşirelerin, çocuk hasta ve ailesinin sağlık gereksinimlerine yanıt verebilmesinde bilgiyi araması, sorgulaması, eleştirel düşünmesi, problemlere çözüm getirmesi gerekir

Kaynakça

  • aralarında destekleyici bir ilişki kurulması için yardım edilmelidir (Ocakçı, 2006).
  • *Hastaya ve aileye psikososyal destek sağlamak için empatik bir yaklaşım sürdürülmelidir. Güven verecek
  • mesleki bir ilişki kurulması, psikososyal değerlendirmesinin yapılması, tedavi ve bakım ilişkilerinin tümünde
  • temel noktadır. Güven duyulması kendini güvende hissetmesini sağlar, hemşirenin aileye güven vermesi,
  • güvenmesi, ailenin de kendine güvenmesini sağlar.
  • *KBY geri dönüşsüz bir hastalıktır, bu yüzden çocuk ve ailede kayıp duygularının oluşmasına neden olacaktır.
  • Hemşire, değerlendirme sırasında hastanın ve ailenin kayıp evrelerinden hangisinde olduğunu saptamalı ve ona
  • göre bakımı planlamalıdır. Hemşirenin bakım planı içinde, ailelerin baş etmelerini sağlama, maneviyatlarının
  • güçlendirilmesi ve benlik saygılarının arttırılması yer almalıdır (Ocakçı, 2006; Tanyi, 2006).
  • *Hemşire, psikososyal yönden yaptığı değerlendirme ve girişimlerle, ailenin durumu nasıl algıladığını
  • anlamasına, baş etme yolları geliştirmesine ve hastalığa gösterdiği tepkiler arasında etkili olmayanları
  • düzeltmesine yardımcı olur. Aile arası ilişkileri gözlemek, çocuğun ailedeki konumunu ve bu ilişkilerinin niteliğini
  • değerlendirebilmek için ev ziyaretleri planlanmalıdır(Aydın, 2001; Çavuşoğlu, 2008; Potts veMandleco, 2002; Yürügen 2001).
  • Adams, E.D., ve Towle, M.A. (2009). Pediatric Nursing Care. Prenhall, 18-31,
  • Akpolat, T., ve Utaş, C. (Erişim Ağustos 2011). Böbrek Yetmezliği: Genel Bilgiler, http://www.tsn.org.tr/folders/file/bobrek_yetmezligi.pdf
  • Aydın, Z. (2001). Sürekli Ayaktan Periton Diyalizi, Akpolat T, Utaş C. (Eds.), Güzel Sanatlar Matbaası, İstanbul, 126-160.
  • Behrman, R.E., Kliegmen, R.M. (1994). Nefroloji: Sıvı ve Elektrolitler. Önder A. (Eds), Nobel Tıp Kitapevleri, 573- 610.
  • Cura, A. (1999).Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları.,E.Ç.V Yayınları No:6, İzmir, 443-560.
  • Cüceloğlu, D. (2001).Düşünme İyi Düşün Doğru Karar Ver. Remzi Kitabevi, İstanbul,100-125.
  • Çavuşoğlu, H. (2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 2, Ankara, 311-326.
  • Hasanoğlu, E. (2010). Düşünsel R, Bideci. A (Eds), Temel Pediatri, Nefroloji,Güneş Tıp Kitapevleri, 939-948.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. Kazancı Matbaacılık, İstanbul, 5-15.
  • Katz, S. (2002). When The Child’s Illness is Life Threatening: Impact on theParents, PediatricNursing; September-October, 28(5), 453-463.
  • K/DOQI Clinical Practice Guidelines for Chronic Kidney Diseases: Evaluation, Classification, and Stratification. (Erişim Ağustos 2011). http://www.kidney.org/PROFESSIONALS/kdoqi/guidelines_ckd/p4_class_g1.htm
  • Keven, K. (Erişim Ağustos 2011). Kronik Böbrek Hastalığı Tanı Ve Yaklaşım, http://www.medicine.ankara.edu.tr/dahili_tip/nefroloji/files/KBH.doc adresinden 1 Ağustos 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Kozier, B., Erb, G., Berman, A., ve Snyder, S. (2004). Fundamentals of Nursing Concepts, Process and Practice. 7 Baskı, PrenticeHall, USA.
  • Lipe, S., ve Beasley, S. (2004). Critical Thinking in Nursing A Cognitive Skills Workbook. Lıppıncott Wıllıams Wılkıns United States of America.
  • Nadir, I., Topçu, S., Gültekin, F., ve Yönem, Ö. (2002). Kronik Böbrek Yetmezliğinde Etiyolojik Değerlendirme. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 24(2), 62-64.
  • Ocakçı, A. (2006). Çocuğun Aile Merkezli Bakımı, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Yayın No: 31, Zonguldak, 126-176.
  • Oermann, M. (1999). CrticalThinking, Critical Practice. Nursing Mangement, 30(4), 40.
  • Özer, N. (2002). Kritik Düşünme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 23-28.
  • Özkahraman, Ş., ve Yıldırım, B. (2011). An Overview of Critical Thinking in Nursing and Education American International Journal of Contemporary Research , 1 (2 ),190-196.
  • Öztarhan, S. (1998). SAPD Hastalarında Ev Ziyaretleri ve Psikososyal Destek. Çınar Dergisi, 4(2), 36-37.
  • Pehlivan, G. (2007). Kronik Böbrek Yetmezliği, Pediatrik Periton Diyalizi Hemşireliği Uygulamaları. Tola Y, Pehlivan G.(Eds), Nefroloji, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireleri Derneği Yayınları-6, İstanbul, 2007; 14-17.
  • Potts, N., ve Mandleco, B.L. (2002). Pediatric Nursing Caring for Children and Their Families, Delmar comp, 615-647.
  • Ramage, I.J., ve Durkan, A.M. (2003). Principles Of Management in Cronic Renal Failure, Current Pediatrics, 13, 496-501.
  • Rudolph, A.M., Kamei, R.K., ve Overby, K.J. (2003). Rudolph’s Fundemantals of Pediatrics. Yurdakök M. (Eds.) Üçüncü Baskı, Güneş Kitabevi, 593-594.
  • Saltürk, A.G. (2006). Hemodiyaliz Hastalarında Yaşam Kalitesinin Diyaliz Yeterliliği ile İlişkis., T.C. Sağlık Bakanlığı İstanbul Göztepe Eğitim Ve Araştırma Hastanesi III. Dâhiliye Kliniği, Tıpta Uzmanlık Tezi, İstanbul.
  • Sulliman, W.A. (2006). Critical Thinkingand Learning Styles Of Students in Conventional and Accelerated. İnternational Nursing Reviews, 53, 73-79.
  • Şahin, N. (1998). Hemodiyaliz Hastalarının Rehabilitasyonu. Çınar Dergisi, 4(2), 36-37.
  • Tanyi, A.R. (2006). Perceptions of Incorporating Spirituality into Their Care: A Phenomenological Study of Female Patients on Hemodialysis. Nephrology Nursing Journal, 33(5), 532-538.
  • The Complete American Philosophical Association Delphi Research Report. (1990). Available as ERIC Document Number: ED 315 423 (c ) California Academic Pres, 217 La CruzAve.,Millbrae, CA94030.
  • Tola, Y. (2007). Psikososyal Sorunlar. Tola Y, Pehlivan G. (Eds), Nefroloji, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireleri Derneği Yayınları-6, İstanbul, 186-188.
  • Wilson, M.S., ve Miles, M.S. (2001). Spirituality in African-American Mother Copingwith a SeriouslyI Infant. Journal of The Society of Pediatric, 6(3), 116-122.
  • Wong, D.L. (2003). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. 7 thEd.,Mosby, 905-946, 1255-1302,
  • Yalçın, A., ve Akpolat, T. (Erişim Mayıs 2011). Kronik Böbrek Yetmezliği, http://www.tsn.org.tr/folders/file/kronik_bobrek_yetmezligi.pdf
  • Yürügen, B. (2001). Kronik Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Yaklaşımı. Çınar Dergisi, 7(1), 5-7.
  • Yıldırım, B. (2010). Hemşirelikte Eleştirel Düşünme Uygulamalı Yaklaşım. Özsoy SA (Eds): Tuna Matbaacılık, Aydın, 8-24.
  • Yıldırım, Ö.B. (2011). Sağlık Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme. Ay FA. (Eds): Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 106-115.
  • Yıldırım, B., ve Özkahraman, Ş. (2011b). ,Critical Thinking Theory and Nursing Education. International Journal of Humanities and Social Science, 1(17) ,176-185.
  • Yıldırım, B., ve Özkahraman, Ş. (2011a). Hemşirelikte Eleştirel Düşünme ve Eğitimi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 155-160.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seher Sarıkaya Karabudak Bu kişi benim

Belgin Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2011
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karabudak, S. S., & Yıldırım, B. (2011). Kronik Böbrek Yetmezliği Olan Çocuk Hastanın Hemşirelik Bakımında Eleştirel Düşünme. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 1(1), 95-105.