Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRKLARELI YOUTH CINEMA

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 54 - 70, 29.06.2022

Öz

Cinema; As of the twentieth century, when it entered our lives, it completes itself with permanent structures after music halls, breweries and traveling screenings. Cinema is perceived as a scientific entertainment in the nineteenth century, when it first appeared, but it soon becomes part of society and urban culture. It takes a place among the artistic activities such as theater and opera that have existed since decently ancient cultures. Over time, cinema, which knows how to attract the masses to the halls in all societies in which it is located, is considered an art, as well as a social event. Nowadays, thanks to the digital world and television, it is possible to watch movies anywhere you want. However, cinema viewing venues that have emerged due to the invention and development of cinema, which is part of the city and community culture, have allowed people to communicate / interact with each other and with the environment before and after the film. Cinema viewing venues that develop in accordance with periodic needs keep the pulse of society and make it possible for a person to have a special experience only for himself. Information about the cinema was given before the review of the Kırklareli Youth Cinema (Daim Restaurant) located in the central district of Kırklareli, which was chosen as the study area, and its history; changes and developments in the period from its first appearance to the present day were included. Later, technical issues related to cinema halls were mentioned spatially and information was given about their architectural features. A literature survey was conducted on the Kırklareli Youth Cinema, which is the subject of the study, and relief and restitution drawings were made, and determinations were made about the historical value of the structure, which is widely used today.

Kaynakça

  • Aslanoğlu, İ., (1980), “Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara.
  • Azsöz, G.P., (2022). Kişisel_____ Arşivi.
  • Baltacı, B. ve Kasap, F. (2016). Bağımsız Sinemacılar İçerisinde Reha Erdem Sinemasına Bakış, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:9, Sayı:43, S:1661-1668.
  • Büyük Larousse, (1986), İstanbul: İnterpress Yayıncılık.
  • Çelen, P., (2010), Toplumsal Etkileşim Mekânı Olarak Sinemalar, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimari Tasarım ABD., İstanbul.
  • Görsel Büyük Genel Kültür Ansiklopedisi, (1987), Görsel Yayınlar, İstanbul.
  • Düştegör, P., (2011), Sinema ve Sinema Mekânlarının Tarihsel Gelişimi ve İstanbul İlinde Yer Alan Sinema Mekânlarının İncelenmesi: Alışveriş Merkezleri Üzerine Değerlendirme Çalışması, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık ABD., İstanbul.
  • Evren, B., (2014), “Türk Sinemasının 100. Yılı”, Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstanbul.
  • Hasol, D., (2008), “Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü (Geliştirilmiş Onuncu Baskı)”, Y.E.M. Yayınları, İstanbul.
  • İlbuğa, E. U. (2021). Eski Sinema Salonları ve İzleyici Deneyimleri Üzerine Bir Sözlü Tarih Çalışması, Sinema Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 293-329.
  • Güneş, T., (2017), ‘‘Cumhuriyet Dönemi Modernleşme Sürecinde Sinem Yapılarının Biçimsel ve Mekânsal Olarak İncelenmesi: Karabük Yenişehir Sineması Örneğinde Değerlendirmeler’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Karabük.
  • Kaprol, T., (2020), Kişisel_____ Arşivi.
  • Kırel, S., (2005), Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayınları, İstanbul.
  • ‘‘Kırklareli’’, (1983), Yurt Ansiklopedisi, C.7, İstanbul.
  • Özön, N., (1964), Sinema El Kitabı, Elif Kitabevi, Beyazıt- İstanbul.
  • Özön, N., (1995), Karagözden Sinemaya: Türk Sineması ve Sorunları, Kitle Yayınları, Ankara.
  • Özön, N., (2000), Sinema Televizyon Video Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Sezer, Y., (2009), “Film ve Televizyon Yapım Süreci- 21”, Broadcasterinfo, 64:103-104.
  • Scognamillo, G., (1987), Türk Sinema Tarihi 1896-1986, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Scognamillo, G., (1990), Bir Levantenin Beyoğlu Anıları, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Scognamillo, G., (2008), Cadde-i Kebir’de Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • TDK, (2005), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Teksoy, R., (2005), Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul.
  • Temel Britannica, (1993), Ana Yayıncılık, İstanbul.
  • Thompson, K., (2003), Film History: an Introduction, McGraw-Hill, New York.
  • Uffelen, C. V., (2009), Cinema Architecture, Braun, Berlin.
  • Yusufoğlu, N. T., (2017). ‘‘Türkiye’de Havacılık ve Sivil Sanayii Yapıları: 1923-1940.’’ Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
  • URL 1 Kırklareli Eski Sinama Binası (Erişim Tarihi: 07.04.2022) http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/anitlar.php?id=578

KIRKLARELİ GENÇLİK SİNEMASI

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 54 - 70, 29.06.2022

Öz

Sinema; 20. yüzyıl itibari ile hayatımıza girmesiyle müzikhol, birahane ve gezici gösterimlerden sonra kalıcı yapılarla kendini tamamlar. Sinema; ilk ortaya çıktığı 19. yüzyılda bilimsel bir eğlence olarak algılanır ancak kısa sürede toplumda ve kent kültürünün bir parçası haline gelir. Çok eski kültürlerden beri var olan tiyatro ve opera gibi sanatsal etkinlikler arasında kendine bir yer edinir. Zamanla içinde bulunduğu tüm toplumlarda kitleleri salonlara çekmeyi bilen sinema sosyal etkinliğinin yanı sıra bir sanat kabul edilir. Günümüzde dijital dünya ve televizyon sayesinde filmleri istenilen her yerde izlemek mümkündür. Ancak kent ve toplum kültürünün bir parçası olan sinemanın icadı ve gelişimine bağlı olarak ortaya çıkan sinema seyir mekânları; kişilerin film öncesinde ve sonrasında birbirleriyle ve ortam ile iletişim/etkileşim kurmalarına olanak sağlamıştır. Dönemsel ihtiyaçlar doğrultusunda gelişen sinema seyir mekânları toplumun nabzını tutarak kişinin sadece kendine özel bir deneyim yaşamasını mümkün kılar. Çalışma alanı olarak seçilen Kırklareli merkez ilçede yer alan Kırklareli Gençlik Sineması’nın (Daim Restoran) incelemesi yapılmadan önce sinema hakkında bilgi verilmiş, tarihçesine; ilk ortaya çıkışından günümüze kadar geçen süre içerisindeki değişim ve gelişimlerine yer verilmiştir. Daha sonra mekânsal olarak sinema salonları ile ilgili teknik konulardan bahsedilerek mimari özellikleri hakkında bilgi verilmiştir. Çalışma konusu olan Kırklareli Gençlik Sineması hakkında literatür araştırması yapılarak rölöve ve restitüsyon çizimleri yapılmış, günümüzde restoran olarak kullanılan yapının tarihi değeri hakkında saptamalar yapılmıştır.

Kaynakça

  • Aslanoğlu, İ., (1980), “Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara.
  • Azsöz, G.P., (2022). Kişisel_____ Arşivi.
  • Baltacı, B. ve Kasap, F. (2016). Bağımsız Sinemacılar İçerisinde Reha Erdem Sinemasına Bakış, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:9, Sayı:43, S:1661-1668.
  • Büyük Larousse, (1986), İstanbul: İnterpress Yayıncılık.
  • Çelen, P., (2010), Toplumsal Etkileşim Mekânı Olarak Sinemalar, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimari Tasarım ABD., İstanbul.
  • Görsel Büyük Genel Kültür Ansiklopedisi, (1987), Görsel Yayınlar, İstanbul.
  • Düştegör, P., (2011), Sinema ve Sinema Mekânlarının Tarihsel Gelişimi ve İstanbul İlinde Yer Alan Sinema Mekânlarının İncelenmesi: Alışveriş Merkezleri Üzerine Değerlendirme Çalışması, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık ABD., İstanbul.
  • Evren, B., (2014), “Türk Sinemasının 100. Yılı”, Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstanbul.
  • Hasol, D., (2008), “Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü (Geliştirilmiş Onuncu Baskı)”, Y.E.M. Yayınları, İstanbul.
  • İlbuğa, E. U. (2021). Eski Sinema Salonları ve İzleyici Deneyimleri Üzerine Bir Sözlü Tarih Çalışması, Sinema Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 293-329.
  • Güneş, T., (2017), ‘‘Cumhuriyet Dönemi Modernleşme Sürecinde Sinem Yapılarının Biçimsel ve Mekânsal Olarak İncelenmesi: Karabük Yenişehir Sineması Örneğinde Değerlendirmeler’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Karabük.
  • Kaprol, T., (2020), Kişisel_____ Arşivi.
  • Kırel, S., (2005), Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayınları, İstanbul.
  • ‘‘Kırklareli’’, (1983), Yurt Ansiklopedisi, C.7, İstanbul.
  • Özön, N., (1964), Sinema El Kitabı, Elif Kitabevi, Beyazıt- İstanbul.
  • Özön, N., (1995), Karagözden Sinemaya: Türk Sineması ve Sorunları, Kitle Yayınları, Ankara.
  • Özön, N., (2000), Sinema Televizyon Video Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Sezer, Y., (2009), “Film ve Televizyon Yapım Süreci- 21”, Broadcasterinfo, 64:103-104.
  • Scognamillo, G., (1987), Türk Sinema Tarihi 1896-1986, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Scognamillo, G., (1990), Bir Levantenin Beyoğlu Anıları, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Scognamillo, G., (2008), Cadde-i Kebir’de Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • TDK, (2005), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Teksoy, R., (2005), Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul.
  • Temel Britannica, (1993), Ana Yayıncılık, İstanbul.
  • Thompson, K., (2003), Film History: an Introduction, McGraw-Hill, New York.
  • Uffelen, C. V., (2009), Cinema Architecture, Braun, Berlin.
  • Yusufoğlu, N. T., (2017). ‘‘Türkiye’de Havacılık ve Sivil Sanayii Yapıları: 1923-1940.’’ Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
  • URL 1 Kırklareli Eski Sinama Binası (Erişim Tarihi: 07.04.2022) http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/anitlar.php?id=578
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kent ve Bölge Planlama
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökben Pala Azsöz 0000-0002-8811-4920

Timur Kaprol 0000-0001-6280-7887

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pala Azsöz, G., & Kaprol, T. (2022). KIRKLARELİ GENÇLİK SİNEMASI. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 12(1), 54-70.