Yaşanan Gerçekliğin Fotoğraflar Aracılığıyla Kodlanması Üzerine Bir İnceleme
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 2, 13 - 21, 29.12.2024
Berrin Bayraktaroğlu
Eren Görgülü
,
Ali Muhammet Bayraktaroğlu
Öz
Akıllı iletişim teknolojilerinin yaşantımıza girmesi, bu alanda görülen inanılmaz gelişmeler doğrultusunda teknolojinin getirdiği ‘yaşamsal’ kolaylıklar sonrasında hayatımızın görsellik temeli üzerine kurulduğunu söylememiz mümkündür. Nitekim fotoğrafın icadı ile başlayan, görsel temelli teknolojik süreç önce hareketli görüntüler ile sinemayı yaşantımıza dâhil etmiş; ardından sesin de hareketli görüntülere eşlik etmesiyle sinema ve televizyonun kurgulanabilir yaşamsal gerçekliğin sesli/görüntülü bir anlatısal ifadesi haline dönüşmüştür. Günümüzde ise internet üzerinden hızlı ve sınır tanımaz bir üretim-tüketim ilişkisi söz konusudur. Bu süreçte durağan ve devingen görüntüler olarak fotoğraf ve video görüntüleri üretim – tüketim ilişkisi bağlamında toplumsal boyutta görsel bellek inşasında ve ikna sürecinde etkin bir biçimde kurgulanarak gerek iktidarı elinde tutanlar ve/veya yönlendirenler gerekse iktidara muhalif olanlar tarafından kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı güncel yaşama ilişkin gerçekliğin fotoğraflar aracılığıyla nasıl kodlanarak topluma sunulduğunu ifade etmektir.
Kaynakça
- Arnheim, R. (2018). Görsel düşünce. İstanbul: Metis Yayınları.
- Bajac, Q. (2011). Fotoğraftan sonra analog fotoğraftan dijital devrime. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Barrett, T. (2017). Fotoğrafı eleştirmek imgeleri anlamaya giriş. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
- Bate, D. (2009). Fotoğraf anahtar kavramlar. Ankara: Deki Basım Yayım.
- Baudrillard, J. (2019). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Baudrillard, J. (2022). Neden Her Şey Halen Yok Olup Gitmedi?. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Bayraktaroğlu, A., & Bayraktaroğlu, B. (2009). Gazetelerde Yer Alan Haber Fotoğraflarında Kötünün Sunumu. Süleyman Demirel Üniversitesi. Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. Art-E, yıl: 2009. Sayı:3. Isparta.
- Burnett, R. (2018). İmgeler nasıl düşünür. İstanbul: Metis Yayınları.
- Clarke, G. (2017). Güzel sanatların bir dalı olarak fotoğraf. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
- Çeliker, M. (2009). Lider imajının yaratılmasında fotoğrafın işlevi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Grafik Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta.
- Ferraris, M. (2019). Yeni gerçeklik manifestosu. İstanbul: Kolektif Kitap.
- Freund, G. (2007). Fotoğraf ve toplum. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Goldberg, V. (1993). The power of photography. Abbeville Publishing Group, New York, London, Paris: Expanded and Updated Version. First Published 1991.
- Growcoot, M. (2023). Fake images of Donald Trump being arrested shows the power of AI. https://petapixel.com/2023/03/22/fake-images-of-donald-trump-being-arrested-shows-the-power-of-ai/
- Iyengar, S. (1988). “New directions and agenda setting research,” der., Anderson, Communication Year Book. cilt 11. akt. Ragnar Waldahl, political Attitudes and Public Opinion. çev. Süleyman İrvan, İletişim Dergisi. sayı:1–2, sf: 64–65, yıl:1994.
- Lacayo, R., & Russel, G. (1990). Eyewithness, 150 years of photojournalism, Time. Oxmore House Inc. New York.
- Lopes, D. M. (2018). Fotoğraf felsefesi. İçinde. Gerçek değer. İstanbul: Espas Yayınları.
- Robins, K. (2020). İmaj. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Roselnblum, N. (1984). A world history of photography, Abbeville Press Publishers, New York, London, Paris.
- Sartori, G. (2004). Görmenin iktidarı. Çev. Gül Batuş-Bahar Ulukan, İstanbul: Kara Kutu Yayınları.
- Sharma, J., & Sharma, R. (2017). Analysis of key photo manipulation cases and their impact on photography. ISS University Journal of Arts. Vol:6. P: 88–99.