Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnşaat Mühendisliği Öğrencilerinin Yetişkin Eğitimi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 186 - 200, 30.12.2020

Öz

Yetişkin eğitimi, meslek hayatında ve diğer konularda kendilerini sürekli geliştirmek isteyen bireylerin üzerinde durması gereken önemli bir konudur. İnşaat mühendisliği çok geniş ve çeşitli alanlara sahip bir meslektir. İnşaat mühendislerinin tüm inşaat alanları hakkında bilgi sahibi olarak mezun olmaları mümkün değildir. Bu sebeple hayat boyu öğrenme farkındalığı olan bireyler olarak yetiştirilmelidir. Bu çalışmanın amacı İnşaat Mühendisliği Bölümünde okuyan öğrencilerin yetişkin eğitimi kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Bu amaçla Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü öğrencilerine, üzerinde “Bana göre yetişkin eğitimi ……… gibidir; çünkü ………” yazılı cümleyi tamamlayacakları formlar dağıtılmıştır. Öğrencilerin doldurduğu formların içerikleri incelenmiş ve 75 farklı metafor kullandıkları görülmüştür. Daha sonra bu metaforların kullanılma sebeplerine bakılarak toplam 14 kategori elde edilmiştir. Araştırma sonucunda inşaat mühendisliği öğrencilerinin “Zorlu uğraş” ve “Öğreticiye göre değişkenlik gösteren” kategorilerinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay R. (2003). Küreselleşme, eğitimsel yoksunluk ve yetişkin eğitimi, Milli Eğitim Dergisi, 159(16.02), 2015.
  • Altun, T. & Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 21(3), 883-918.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 26, 25-44.
  • Bilir, M. (2013). Yetişkin/halk eğitiminin tarihsel gelişimi, İçinde A. Yıldız ve M. Uysal (Der). Yetişkin Eğitimi (229-254). İstanbul Kalkedon Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Büyükarıkan, B. & Büyükarıkan, U. (2014). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin analizi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5, 65-79
  • Egüz, Ş. & Kesten, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin sosyal medya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 219-240. DOI: 10.30703/cije.403147
  • İhsan Kurt (2000). Yetişkin Eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 1. Baskı, s.124.
  • Knowles (1995). Designs for Adult Learning, American Society for Training and Development.
  • Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S, Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 897-931. DOI: 10.14812/cuefd.383527
  • Lala, Ö., Yazar, T. & Çolak, A. (2017). Öğretmenlerin yetişkin eğitimi kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 80-99. DOI: 10.29299/kefad.2017.18.3.005
  • Merriam, S, B. & Brockett, R, G. (2007). The profession and practice of adult education: An introduction, Jossey-Bass.
  • Miles, M, B. & Huberman, A, M. (1994). Qualitative data analysis ( Thousand Oaks, CA: Sage)
  • Saban A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326
  • Şeker, R., Çınar, D. & Özkaya, A. (2004). Çevresel faktörlerin üniversite öğrencilerinin başarı düzeyine etkileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Yalçın, E. (2002). Öğrenen ve öğreten arasındaki iletişimin yetişkin eğitimi süreci açısından değerlendirilmesi (çankaya halk eğitim merkezi ve 7.akşam sanat okulu müdürlüğü merkez kursları örneği) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi] Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. (2012). Transformation of adult education in turkey: from public education to life-long learning, In “Neoliberal Transformation of Education in Turkey”. (Edited by Kemal İnal and Güliz Akkaymak). Palgrave Macmillan.
  • Yıldız, K. & Ertürk, R. (2019). Yönetici ve lider kavramlarına ilişkin öğretmen görüşleri: bir metafor çalışması, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1190-1216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-574232

Examination of Civil Engineering Students' Perceptions on Adult Education Concept Through Metaphor Analysis

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 186 - 200, 30.12.2020

Öz

The aim of this study is to determine the perceptions of the students studying in the Civil Engineering Department about the concept of adult education through metaphors. For this purpose, the students of Karadeniz Technical University Civil Engineering Department were given a form that on written “For me, adult education is like ………; because ……… ”. And they were asked to complete the sentence. The contents of the forms filled out by the students were examined and it was seen that they used 75 different metaphors. Then, 14 categories were obtained by looking at the reasons for using these metaphors. As a result of the research, it has been determined that civil engineering students think that adult education is often difficult to get efficiency and a good educator should be needed to get efficiency.

Teşekkür

Author would like to thank Faculty Member, Phd, Zehra Nesrin Birol for their help in research.

Kaynakça

  • Akçay R. (2003). Küreselleşme, eğitimsel yoksunluk ve yetişkin eğitimi, Milli Eğitim Dergisi, 159(16.02), 2015.
  • Altun, T. & Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 21(3), 883-918.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 26, 25-44.
  • Bilir, M. (2013). Yetişkin/halk eğitiminin tarihsel gelişimi, İçinde A. Yıldız ve M. Uysal (Der). Yetişkin Eğitimi (229-254). İstanbul Kalkedon Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Büyükarıkan, B. & Büyükarıkan, U. (2014). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin analizi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5, 65-79
  • Egüz, Ş. & Kesten, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin sosyal medya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 219-240. DOI: 10.30703/cije.403147
  • İhsan Kurt (2000). Yetişkin Eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 1. Baskı, s.124.
  • Knowles (1995). Designs for Adult Learning, American Society for Training and Development.
  • Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S, Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 897-931. DOI: 10.14812/cuefd.383527
  • Lala, Ö., Yazar, T. & Çolak, A. (2017). Öğretmenlerin yetişkin eğitimi kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 80-99. DOI: 10.29299/kefad.2017.18.3.005
  • Merriam, S, B. & Brockett, R, G. (2007). The profession and practice of adult education: An introduction, Jossey-Bass.
  • Miles, M, B. & Huberman, A, M. (1994). Qualitative data analysis ( Thousand Oaks, CA: Sage)
  • Saban A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326
  • Şeker, R., Çınar, D. & Özkaya, A. (2004). Çevresel faktörlerin üniversite öğrencilerinin başarı düzeyine etkileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Yalçın, E. (2002). Öğrenen ve öğreten arasındaki iletişimin yetişkin eğitimi süreci açısından değerlendirilmesi (çankaya halk eğitim merkezi ve 7.akşam sanat okulu müdürlüğü merkez kursları örneği) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi] Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. (2012). Transformation of adult education in turkey: from public education to life-long learning, In “Neoliberal Transformation of Education in Turkey”. (Edited by Kemal İnal and Güliz Akkaymak). Palgrave Macmillan.
  • Yıldız, K. & Ertürk, R. (2019). Yönetici ve lider kavramlarına ilişkin öğretmen görüşleri: bir metafor çalışması, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1190-1216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-574232
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ediz Boz 0000-0002-4824-4739

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Boz, E. (2020). İnşaat Mühendisliği Öğrencilerinin Yetişkin Eğitimi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(3), 186-200.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .