Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Z Kuşağında Narsizm ile Girişimcilik İlişkisi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 221 - 231, 31.12.2024
https://doi.org/10.38009/ekimad.1485779

Öz

Z kuşağı bireyler, dünya toplumunda önemli bir rol oynayan ve geleceğin liderleri olarak bilinen bir nesildir. Bu neslin girişimcilik eğilimleri ve narsistik özelliklerinin ilişkisi, gençlerin gelecekteki rolü ve toplumda girişimcilik kültürünün gelişimi hakkında önemli ipuçları sağlayabilir. Girişimcilik; yenilikçilik ve ekonomik büyüme için kritik öneme sahiptir. Z kuşağındaki narsistik özelliklerin, girişimcilik eğilimi ve başarısı üzerindeki etkisi, ekonomik büyüme ve iş dünyasının geleceği için önem teşkil eder. Bu ilişkinin iyi ve doğru anlaşılması, gençler üzerinde daha etkili girişimcilik destek ve eğitim programlarının geliştirilmesine fırsat tanır. Narsistik özelliklere sahip Z kuşağı bireyler için özelleştirilmiş eğitim ve mentorluk programları, potansiyel girişimcilik yeteneklerini daha iyi açığa çıkarabilir. Bu potansiyeli doğru alanda kullanarak daha fazla verim sağlanabilir. Narsistik özelliklerin, girişimcilikte karşılaşılan riskler ve fırsatlar üzerindeki etkisi, girişimcilerin başarı ivmesini etkileyebilir, daha hızlı ve verimli yol olmasına katkı sağlayabilir. Normal narsizm kişilik özellikleri gösteren bireylerin girişimcilik faaliyetlerinde daha başarılı olduğu düşünülmemektedir

Kaynakça

  • Akhtar, S. (1989). Narcissistic personality disorder: Descriptive features and differential diagnosis. Psychiatric Clinics of North America, 12(3), 505-529.
  • Back, M. D., Küfner, A. C., Dufner, M., Gerlach, T. M., Rauthmann, J. F., & Denissen, J. J. (2013). Narcissistic admiration and rivalry: Disentangling the bright and dark sides of narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 105(6), 1013-1037. https://doi.org/10.1037/a0034431
  • Bygrave, W. D., & Hofer, C. W. (1992). Theorizing about entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(2), 13-22.
  • Campbell, W. K., & Miller, J. D. (2011). Handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (1st ed.). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Campbell, W. K., & Foster, J. D. (2007). The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies. In C. Sedikides & S. Spencer (Eds.), The self (pp. 115-138). New York: Psychology Press.
  • Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(1), 7-26.
  • Erboy, N. (2013). E-Dış ticaret ve girişimcilik üzerine etkileri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 5(8), 50-61.
  • Lesinskis, K., Mavlutova, I., Spilbergs, A., & Hermanis, J. (2023). Digital transformation in entrepreneurship education: The use of a digital tool KABADA and entrepreneurial intention of generation Z. Sustainability, 15(13), 10135. https://doi.org/10.3390/su151310135
  • Leslie, B., Anderson, C., Bickham, C., Horman, J., Overly, A., Gentry, C., ... & King, J. (2021). Generation Z perceptions of a positive workplace environment. Employee Responsibilities and Rights Journal, 33, 171-187. https://doi.org/10.1007/s10672-021-09376-6
  • Racolţa-Paina, N. D., & Irini, R. D. (2021). Generation Z in the workplace through the lenses of human resource professionals–A qualitative study. Calitatea, 22(183), 78-85.
  • Şencan, H. (2007). Sosyal ve davranışsal bilimlerde bilimsel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kernberg, O. (2016). Sınır durumlar ve patolojik narsisizm (Çev. M. Atakay). İstanbul: Metis Yayınları.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., & Nardi, A. E. (2010). Nomophobia: The mobile phone in panic disorder with agoraphobia: Reducing phobias or worsening dependence? Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52-54. https://doi.org/10.1097/WNN.0b013e3181b7eabc
  • Koç Ekinci, C. (2018). Erişkinlerde narsistik kişilik özelliklerinin mizaç ve karakter boyutları ile bağlanma stilleri açısından incelenmesi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Klinik Psikoloji Tezli Yüksek Lisans Programı. Gaziantep.
  • Kuran, E. (2019). Z bir kuşağı anlamak. İstanbul: Mundi Kitap.
  • Kuratko, D. F. (2007). Entrepreneurial leadership in the 21st century: Guest editor's perspective. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(4), 1-11.
  • Kuratko, D. F., & Hodgetts, R. M. (2007). Entrepreneurship: Theory, process, practice. Mason, OH: Thomson.
  • Rozenblatt, S. (2002). In defence of self: The relationship of self-esteem and narcissism to aggressive behavior (Doctoral dissertation). Long Island University, USA.
  • Taş, H. Y., & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675. https://doi.org/10.26466/opus.554751
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı işgücü araştırması 2022. Türkiye İstatistik Kurumu.
  • TÜİK. (2022a). Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçları, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=4550
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2000). Generations at work: Managing the clash of veterans, boomers, Xers, and Nexters in your workplace. Amacom.

The Relationship Between Narcissism and Entrepreneurship in Generation Z

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 221 - 231, 31.12.2024
https://doi.org/10.38009/ekimad.1485779

Öz

Individuals in Generation Z are known as future leaders who play an important role in the world society. The relationship between the entrepreneurial tendencies and narcissistic traits of this generation can provide important clues about the future role of young people and the development of entrepreneurial culture in society. Entrepreneurship is critical for innovation and economic growth. The impact of narcissistic traits in Generation Z on entrepreneurial tendency and success is important for economic growth and the future of business. A good and accurate understanding of this relationship allows for the development of more effective entrepreneurship support and education programs for young people. Customized training and mentoring programs for Generation Z individuals with narcissistic traits can better unlock their potential entrepreneurial talents. More efficiency can be achieved by using this potential in the right field. The impact of narcissistic traits on the risks and opportunities encountered in entrepreneurship may affect the success momentum of entrepreneurs and contribute to a faster and more efficient path. Individuals with normal narcissistic personality traits are not considered to be more successful in entrepreneurial activities.

Kaynakça

  • Akhtar, S. (1989). Narcissistic personality disorder: Descriptive features and differential diagnosis. Psychiatric Clinics of North America, 12(3), 505-529.
  • Back, M. D., Küfner, A. C., Dufner, M., Gerlach, T. M., Rauthmann, J. F., & Denissen, J. J. (2013). Narcissistic admiration and rivalry: Disentangling the bright and dark sides of narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 105(6), 1013-1037. https://doi.org/10.1037/a0034431
  • Bygrave, W. D., & Hofer, C. W. (1992). Theorizing about entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(2), 13-22.
  • Campbell, W. K., & Miller, J. D. (2011). Handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (1st ed.). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Campbell, W. K., & Foster, J. D. (2007). The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies. In C. Sedikides & S. Spencer (Eds.), The self (pp. 115-138). New York: Psychology Press.
  • Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(1), 7-26.
  • Erboy, N. (2013). E-Dış ticaret ve girişimcilik üzerine etkileri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 5(8), 50-61.
  • Lesinskis, K., Mavlutova, I., Spilbergs, A., & Hermanis, J. (2023). Digital transformation in entrepreneurship education: The use of a digital tool KABADA and entrepreneurial intention of generation Z. Sustainability, 15(13), 10135. https://doi.org/10.3390/su151310135
  • Leslie, B., Anderson, C., Bickham, C., Horman, J., Overly, A., Gentry, C., ... & King, J. (2021). Generation Z perceptions of a positive workplace environment. Employee Responsibilities and Rights Journal, 33, 171-187. https://doi.org/10.1007/s10672-021-09376-6
  • Racolţa-Paina, N. D., & Irini, R. D. (2021). Generation Z in the workplace through the lenses of human resource professionals–A qualitative study. Calitatea, 22(183), 78-85.
  • Şencan, H. (2007). Sosyal ve davranışsal bilimlerde bilimsel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kernberg, O. (2016). Sınır durumlar ve patolojik narsisizm (Çev. M. Atakay). İstanbul: Metis Yayınları.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., & Nardi, A. E. (2010). Nomophobia: The mobile phone in panic disorder with agoraphobia: Reducing phobias or worsening dependence? Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52-54. https://doi.org/10.1097/WNN.0b013e3181b7eabc
  • Koç Ekinci, C. (2018). Erişkinlerde narsistik kişilik özelliklerinin mizaç ve karakter boyutları ile bağlanma stilleri açısından incelenmesi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Klinik Psikoloji Tezli Yüksek Lisans Programı. Gaziantep.
  • Kuran, E. (2019). Z bir kuşağı anlamak. İstanbul: Mundi Kitap.
  • Kuratko, D. F. (2007). Entrepreneurial leadership in the 21st century: Guest editor's perspective. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(4), 1-11.
  • Kuratko, D. F., & Hodgetts, R. M. (2007). Entrepreneurship: Theory, process, practice. Mason, OH: Thomson.
  • Rozenblatt, S. (2002). In defence of self: The relationship of self-esteem and narcissism to aggressive behavior (Doctoral dissertation). Long Island University, USA.
  • Taş, H. Y., & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675. https://doi.org/10.26466/opus.554751
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı işgücü araştırması 2022. Türkiye İstatistik Kurumu.
  • TÜİK. (2022a). Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçları, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=4550
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2000). Generations at work: Managing the clash of veterans, boomers, Xers, and Nexters in your workplace. Amacom.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Davranışsal İktisat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Baysal 0009-0005-0177-6323

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Baysal, Z., & Fidan, Y. (2024). The Relationship Between Narcissism and Entrepreneurship in Generation Z. Ekonomi İşletme Ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 6(3), 221-231. https://doi.org/10.38009/ekimad.1485779