The rapid development of communication technologies
has had great impact on interpersonal relations together with family and social
structure. These technologies, which have made the individual activities of
parents more important, have started to play an important role in the relations
of parents and their children. Accordingly, this research aims to determine the
reactions of students studying at secondary schools towards the restrictions
imposed by their parents on communication technologies and their applications.
In this study, which was designed as a survey model, procedural diversity was
enabled by employing different data collection techniques and content analysis
types; categorical data analysis and frequency analysis. In the analysis of the
data which were collected by “open-ended question form” and “semi-structured
interview”, of the content analysis types, categorical analysis and frequency
analysis were utilized. The results of the study show that mothers in particular,
impose restrictions on their children more and the role of the parents could
vary depending on the gender of the restricted child. Students obey the rules
set by their parents to a large extent and its rate is higher in girls than
boys. At this point, students’ reactions to their parents are also themed
according to their level obedience. While nearly half of the students say that
they obey these restrictions willingly, the others say they obey because they
have to. However, most of the students who do not obey the restrictions, react
against the restrictions and keep on doing secretly.
Technology-human interaction Technology and restriction Parental responsibility Parental control Reaction
Gelişen bilişim teknolojileri, bireyler arası ilişkilerde ve
beraberinde, aile ve toplumsal yapıda etkisini hızla göstermeye devam
etmektedir. Ebeveynlerin bugüne kadar ki bireysel faaliyetlerinin daha da
önemli hale gelmesine neden olan bu teknolojiler, ebeveyn ve çocukları
arasındaki ilişkilerde önemli rol oynamaya başlamıştır. Bu doğrultuda
gerçekleştirilen çalışmada, ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören çocukların,
bilişim teknolojileri ve uygulamalarına yönelik ebeveynleri tarafından
getirilen kısıtlamalara karşı tepkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda tarama modelinde tasarlanan çalışmada birden fazla veri toplama
tekniği kullanılarak yöntemsel çeşitleme yapılmıştır. Verilerin “açık uçlu soru
formu” ve “yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile toplandığı çalışmanın analiz
aşamasında, içerik analizi türlerinden kategorisel analiz ve frekans analizi
tekniklerinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen çalışma sonucunda; özellikle
annelerin çocuklarına daha çok kısıtlama getirdikleri ve kısıtlamalar
konusunda, kısıtlamanın getirildiği çocuğun cinsiyetine göre ebeveyn rollerinin
de değişebildiği belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin büyük
bir oranda getirilen kısıtlamalara uydukları ve kız öğrencilerin getirilen
kısıtlamalara uyma oranlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Bu noktada öğrencilerin kısıtlamalara uyma durumları
çerçevesinde, ebeveynlere karşı tepkileri de temalaştırılmıştır. Ebeveynleri
tarafından getirilen kısıtlamalara uyduğunu belirten öğrencilerin neredeyse
yarısı bu kısıtlamalara kendi istekleriyle uyduklarını belirtirken; diğer
yarısı ise bu kısıtlamalara uymak zorunda kaldıklarını belirtmişlerdir. Diğer
taraftan, yapılan kısıtlamaya uymadığını ifade eden öğrencilerin büyük bir
çoğunluğunun getirilen kısıtlamalar karşısında tepki gösterdikleri ve gizlice
yapmaya devam ettikleri belirlenmiştir.
Teknoloji-insan etkileşimi Teknoloji ve kısıtlama Ebeveyn sorumluluğu Ebeveyn kontrolü Tepki
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 |