Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKUSTİK İYİLEŞTİRME YAPILMIŞ BİR OKULDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 4, 637 - 658, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347793

Öz

Gürültü kirliliği okul ortamı içersinde
öğrenmeyi engelleyen, insan sağlığını fizyolojik ve psikolojik olarak etkileyen
oldukça önemli bir sorundur. Bu çalışmanın amacı, akustik iyileştirme yapılmış
bir okuldaki gürültünün düzeyini, nedenlerini, etkilerini değerlendirmektir.
Araştırma Antalya ili merkezinde akustik iyileştirme yapılmış bir ortaokulda
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak ses ölçüm cihazı
kullanılarak elde edilen veriler, öğretmen ve idareciden elde edilen anket ve
görüşme verileri kullanılmıştır. Akustik iyileştirme yapılan ve yapılmayan
sınıflarda gürültü ve çınlanım
ölçümleri Bruel & Kjaer 2250-A-D00 el tipi analizör ile
gerçekleştirilmiştir. Anket 19 öğretmene uygulanmış ve toplanan veriler SPSS
programı kullanılarak frekans analizi yapılmıştır. Görüşme ise okul müdürü ve
bir öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Gürültü ölçümleri akustik tedbir alınan
katlarda hem gürültü düzeyinin hem de çınlanım süresinde gelişme olduğunu
ortaya koymaktadır. Anket sonuçlarına göre öğretmenlerin yaklaşık %70’e yakını
genel olarak okulun gürültü düzeyinin düşük ve orta düzeyde olduğunu
düşünmektedir. Yapılan görüşmede akustik iyileştirme sonucunda bir öğretmen baş
ağrısının kesildiğini, okul müdürü ise konuşmanın duyulması ve
anlaşılabilirliğinin arttığını ifade etmiştir. Buna karşın öğretmenlerin
yarısından fazlası teneffüste meydana gelen gürültünün yüksek olduğunu
belirtmişlerdir Bu sonuçlar bütün okullarda gürültü ve çınlanım ölçümleri
yapılarak gerekli akustik tedbirlilerin alınmasına yönelik çalışmaların
yapılmasının yanı sıra okuldaki tüm paydaşlara gürültü farkındalık eğitimi
verilmesine gereksinim olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Berg, F. S., Blair, J. C., & Benson, P. V. (1996). Classroom acoustics: The problem, impact, and solution. Language Speech and Hearing Services in Schools, 27, 16–20.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda Akustik Düzenleme ve Gürültü. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67.
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise Pollution Awareness and Sensitivity Training. International Journal of Environmental and Science Education, 9(2), 215-234.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N., & Tavşanlı, Ö. F. (2017). An Evaluation of Primary School Students' Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 1-17.
  • Choi, C.Y., & McPherson, B. (2005). Noise levels in Hong Kong Primary Schools: Implications for classroom listening, International Journal of Disability, Development and Education, 52(4), 345-360.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(1996). A Guide To Teaching Practice. Routledge, Great Britain By Clays Ltd, St Ives Plc, Fourth Edition. London ve New York.
  • Çelik, V. (2000). Okul kültürü ve yönetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, 2008 (2002/49/EC)
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme.
  • Grebennikov, L. (2006). Preschool teachers’ exposure to classroom noise. International Journal of Early Years Education, 14 (1), 35-44.
  • Güney, E. (1998). Çevre sorunları. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Ikenberrgy, L.D. (1974). School noise and its control. Journal of Environmental Health, 36 (5), 493-499.
  • Jewell, L. R. (1980). Effects of noise on students performance. Journal of Vocational Education Research, 5 (3), 47-53.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mackenzie, D. (May, 2000) Noise sources and levels in UK schools. Proceedings of the International Symposium on Noise Control and Acoustics for Educational Buildings, Proceedings of the Turkish Acoustical Society, 97–106 (Istanbul).
  • Özbıçakçı, Ş., Çapık, C., Aydoğdu, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir Okul Toplumunda Gürültü Düzeyi Tanılaması ve Duyarlılık Eğitimi, Eğitim ve Bilim, 37(165), 223-236.
  • Polat, S., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Roy, K. P. (2011). Acoustics Codes, Standards, and Design Guidelines: A Primer Track. Codes and Standards in the HVAC&R Industry. 2nd February, 2011 ASHRAE Winter Conference.
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2004). External and internal noise surveys of London primary schools. Journal of the Acoustical Society of America, 115 (2) 730-738.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2006). Acoustical barriers in classrooms: the impact of noise on performance in the classroom, British Educational Research Journal, 32(3), 509-525.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. Journal of the Acoustical Society of America, 123(1), 133-144.
  • Skarlatos, D., & Manatakis, M. (2003). Effects of classroom noise on students and teachers in Greece. Perceptual & Motor Skills, 96 (2), 539-545.
  • Tamer, N., Küçükçiftçi, S., & Şan, B. (2011). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması, İTÜ Dergisi, 10(2), 169-181.
  • Varış, F. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Yücel, M. & Altunkasa, M.F. (1999). Çevre: Kız meslek liseleri için temel ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.

ASSESSMENT OF NOISE LEVEL IN A SCHOOL WITH ACOUSTIC IMPROVEMENT

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 4, 637 - 658, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347793

Öz

Noise pollution is a very
serious problem that prevents learning in the school environment and affects
human health physiologically and psychologically.
The purpose of this study is to assess the noise level,
with causes and effects, in a school that has been acoustically improved. The
research was conducted in a middle school where acoustic improvement was made
in the Antalya province center.
To  collect data, a sound level meter was used, a
questionnaire was administered and interviews were conducted. Noise and resonance measurements were made with the
Bruel & Kjaer 2250-A-D00 handheld analyzer in acoustically improved and
non-acoustical classrooms. The questionnaire, answered by 19 teachers, was
analyzed using SPSS. Interviews were conducted with the school principal and a
teacher. Noise measurements reveal that both the noise level and the reverberation
levels are lower than typical with acoustic improvements. According to the
survey results, approximately 70% of the teachers think that the noise level of
the school is generally low and moderate. As a result of acoustical improvements,,
a teacher said his headache was gone, while the school principal said that his  hearing and the intelligibility of speech
increased. On the other hand, more than half of the teachers stated that the
noise level was still too high during the break time. The results suggest that
all schools should be  required to measure
noise and reverberation levels and provide noise awareness training to all their
stakeholders.

Kaynakça

  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Berg, F. S., Blair, J. C., & Benson, P. V. (1996). Classroom acoustics: The problem, impact, and solution. Language Speech and Hearing Services in Schools, 27, 16–20.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda Akustik Düzenleme ve Gürültü. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67.
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise Pollution Awareness and Sensitivity Training. International Journal of Environmental and Science Education, 9(2), 215-234.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N., & Tavşanlı, Ö. F. (2017). An Evaluation of Primary School Students' Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 1-17.
  • Choi, C.Y., & McPherson, B. (2005). Noise levels in Hong Kong Primary Schools: Implications for classroom listening, International Journal of Disability, Development and Education, 52(4), 345-360.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(1996). A Guide To Teaching Practice. Routledge, Great Britain By Clays Ltd, St Ives Plc, Fourth Edition. London ve New York.
  • Çelik, V. (2000). Okul kültürü ve yönetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, 2008 (2002/49/EC)
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme.
  • Grebennikov, L. (2006). Preschool teachers’ exposure to classroom noise. International Journal of Early Years Education, 14 (1), 35-44.
  • Güney, E. (1998). Çevre sorunları. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Ikenberrgy, L.D. (1974). School noise and its control. Journal of Environmental Health, 36 (5), 493-499.
  • Jewell, L. R. (1980). Effects of noise on students performance. Journal of Vocational Education Research, 5 (3), 47-53.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mackenzie, D. (May, 2000) Noise sources and levels in UK schools. Proceedings of the International Symposium on Noise Control and Acoustics for Educational Buildings, Proceedings of the Turkish Acoustical Society, 97–106 (Istanbul).
  • Özbıçakçı, Ş., Çapık, C., Aydoğdu, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir Okul Toplumunda Gürültü Düzeyi Tanılaması ve Duyarlılık Eğitimi, Eğitim ve Bilim, 37(165), 223-236.
  • Polat, S., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Roy, K. P. (2011). Acoustics Codes, Standards, and Design Guidelines: A Primer Track. Codes and Standards in the HVAC&R Industry. 2nd February, 2011 ASHRAE Winter Conference.
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2004). External and internal noise surveys of London primary schools. Journal of the Acoustical Society of America, 115 (2) 730-738.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2006). Acoustical barriers in classrooms: the impact of noise on performance in the classroom, British Educational Research Journal, 32(3), 509-525.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. Journal of the Acoustical Society of America, 123(1), 133-144.
  • Skarlatos, D., & Manatakis, M. (2003). Effects of classroom noise on students and teachers in Greece. Perceptual & Motor Skills, 96 (2), 539-545.
  • Tamer, N., Küçükçiftçi, S., & Şan, B. (2011). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması, İTÜ Dergisi, 10(2), 169-181.
  • Varış, F. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Yücel, M. & Altunkasa, M.F. (1999). Çevre: Kız meslek liseleri için temel ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mızrap Bulunuz Bu kişi benim

Nermin Bulunuz Bu kişi benim

Jonida Kelmendi Tuncal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bulunuz, M., Bulunuz, N., & Kelmendi Tuncal, J. (2017). AKUSTİK İYİLEŞTİRME YAPILMIŞ BİR OKULDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 13(4), 637-658. https://doi.org/10.17244/eku.347793

Cited By






EĞLENCE YERLERİNDEKİ GÜRÜLTÜ KİRLİLİĞİNİN ÇEVRESEL ETKİLERİ
Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering
Melike YALILI KILIÇ
https://doi.org/10.17482/uumfd.864436



Determination of Noise Pollution around Primary School: Bursa Case Study
Journal of the Institute of Science and Technology
Melike YALILI KILIÇ
https://doi.org/10.21597/jist.692523


Okulumun Gürültü Haritası: Bir Durum Çalışması
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Gamze ALP
https://doi.org/10.19171/uefad.679310