Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tablet Bilgisayarların Okul Öncesi Dönemde Resim Çiziminde Kullanılması

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 1, 17 - 36, 25.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.447167

Öz



Bu çalışmanın amacı tablet bilgisayarların okul
öncesi dönemde resim çizmek gibi çocukların gelişimlerini destekleyen
etkinliklerde kullanılabilirliğini belirlemektir. Araştırmaya Konya ilinde yer
alan özel bir okulun anasınıfına giden 3-6 yaş arası 44 (25 kız, 19 erkek)
çocuk, aileleri ve öğretmenleri dahil edilmiştir. Ailelere veli bilgi formları
dağıtılarak, evde bulunan teknolojik aletler, çocukların bu teknolojileri ne
kadar ve ne şekilde kullandıkları gibi sorular sorulmuştur. Çalışmanın ilk
aşamasında, çocuklardan kendi portrelerini bir kağıda çizmeleri istenmiştir.
İkinci aşamasında çocuklara gerekli eğitimler verilerek ve uygun ortam
sağlanarak çocuklardan yine kendi portrelerini tablet kalemi yardımı ile
çizmeleri istenmiştir. Çizimler sonunda çocuklarla birebir görüşmeler yapılmış
ve tablet bilgisayarlarla çizdikleri resimler hakkında görüşleri alınmıştır.
Daha sonra çocukların resimleri öğretmenlere gösterilmiş ve çocukların
çizdikleri her iki resmi karşılaştırmaları istenmiştir. Bu görüşmeler sırasında
öğretmenlere teknoloji ve tablet bilgisayarlar hakkında görüşleri alınmak üzere
sorular sorulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Araştırma verileri veli bilgi formları, uygulama esnasındaki gözlemler ve video
kayıtları, öğrenci görüşmeleri, öğretmen görüşleri şeklinde toplanmış ve içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, tablet
bilgisayarların eğitimde kullanılabilir olduğu, çocukların tablet
bilgisayarların kullanımı konusunda ilgili ve meraklı oldukları, çocukların
tablet bilgisayarlar ile yaptıkları resimlerin geleneksel yöntemle yaptıkları
resimlerden daha yaratıcı, detaylı ve renkli olduğu ve tabletteki çizim alanını
daha verimli kullandıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın bulgularına dayalı
olarak, velilere ve öğretmenlere yönelik etkili ve verimli teknoloji kullanımı
konusunda eğitimler verilmesi ve çocukların gelişen teknolojiye uyum sağlamaları
için sınıflarda teknolojinin doğru ve verimli bir şekilde kullanımının
arttırılması önerilmektedir.



Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23),12-21. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/hunefd/article/view/5000048843/5000046164
  • Aksoy, A. & Çiftçi, H. D. (2009). Duygusal gelişim. Aral, N. Duman, T.(Ed.). Eğitim psikolojisi içinde (ss. 178-208). İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Bencik-Kangal, S. & Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim. Bayhan, B. (Ed.). Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü içinde (ss. 9-31). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Bogdan, R., & Biklen, S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory and practice (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Buckingham, D. (2007). Beyond technology: Children's learning in the age of digital culture. Cambridge: Polity Press.
  • Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., & Wartella, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Education, 77, 82-90. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.013
  • Clements, D. H. & Sarama, J. (2014). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Couse, L.J. & Chen, D. W. (2010). A tablet computer for young children? Exploring its viability early childhood education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75-98. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782562
  • Çeliköz, N. & Kol, S. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1803-1820. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/27734/327563
  • Doğan, D., Çınar, M., & Seferoğlu, S. S. (2016). “One laptop per child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/sduijes/article/view/5000137824/5000165355/
  • FATİH. (y.y.). Eğitimde fatih projesi hakkında – TC MEB fatih projesi web sitesi. Erişim adresi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/
  • Franklin, C. (2007). Factors That Influence Elementary Teachers Use of Computers. Journal of Technology and Teacher Education, 15(2), 267-293. Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/19833/.
  • International Society for Technology in Education. (2017). ISTE Standards. Retrieved from https://www.iste.org/standards/standards
  • Kesicioğlu, O. S. (2016). Okul öncesi dönemde bilgisayar ve matematik. Akman, B. (Ed.) Okul öncesi matematik eğitimi içinde (ss. 236-246). Ankara: Pegem Akademi.
  • McCarick,K. & Xiaoming,L. (2007). Burried treasure: The impact of computer use on young childrens’ social, cognitive, language development and motivation. AACE Journal,15(1),73-95. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ805602
  • McKenney, S., & Voogt, J. (2009). Designing technology for emergent literacy: The PictoPal initiative. Computers & Education, 52(4), 719-729. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.11.013
  • Miller, V. (2011). Understanding digital culture. Sage Publications. London: SAGE.
  • Neumann, M. M. (2014). An examination of touch screen tablets and emergent literacy in Australian pre-school children. Australian Journal of Education, 58(2), 109–122. https://doi.org/10.1177/0004944114523368
  • Neumann, M. M. (2015). Young children and screen time: Creating a mindful approach to digital technology. Australian Educational Computing, 30(2). Retrieved from: http://journal.acce.edu.au/index.php/AEC/article/view/67
  • Outhwaite, L. A., Gulliford, A., & Pitchford, N. J. (2017). Closing the gap: Efficacy of a tablet intervention to support the development of early mathematical skills in UK primary school children. Computers & Education, 108, 43–58. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.011
  • Özdemir, S. & Çetin, E. (2015). Teknolojik ürünler ve teknolojik ürünlerin sınıfta kullanımı. Bayhan, B. (Ed.). Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü içinde (ss. 9-31). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Özer, S. (2009). Türk örnekleminde bir adam çiz testi: Cinsiyet ve sosyoekonomik düzeyin etkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(2), 93-102. Retrieved from http://openaccess.dogus.edu.tr/handle/11376/163#sthash.krQ3LZvq.dpbs
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri , (Çev: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Plowman, L., Stevenson, O., McPake, J., Stephen, C., & Adey, C. (2012). Parents, pre-schoolers and learning with technology at home: Some implications for policy. Journal of Computer Assisted Learning, 27, 361-371. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00432.x
  • Price, S., Jewitt, C., & Crescenzi, L. (2015). The role of İpads in pre-school children’s mark making development. Computer & Education, 87(2015),131-141. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.003
  • Tekin, A. & Polat, E. (2014). Eğitimde teknoloji politikaları: Türkiye ve bazı ülkeler. Eğitimde kuram ve uygulama, 10(5), 1254-1266.
  • Ter Laack, J., de Goede, M., & Aleva, A. (2005). The Draw-A-Person Test: An indicator of children’s cognitive and socio-emotional adaptation? Journal of Genetic Psychology, 166(1), 77–93. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.77-93
  • Trepanier-Street, M. L., Hong, S. B., & Bauer, J. C. (2001). Using technology in Reggio- inspired long-term projects. Early Childhood Education Journal, 28(3), 181–188. https://doi.org/10.1023/A:1026547302846
  • Vandewater, E. A., Rideout, V. J., Wartella, E. A., Huang, X., Lee, J. H., & Shim, M. S. (2007). Digital childhood: Electronic media and technology use among infants, toddlers, and preschoolers. Pediatrics, 119, 1006–1015. http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2016.1254095
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E., & Zachopoulou, E. (2005). The use of computer assisted instruction in preschool education: Making teaching meaningful. Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ747026
  • Wittenburg, P., Brugman, H., Russel, A., Klassmann, A., & Sloetjes, H. (2006, May). Elan: A professional framework for multimodality research. Paper presented at the 5th International Conference on Language Resources and Evaluation, Genoa, Italy. Retrieved from http://www. lrec-conf.org/proceedings/lrec2006/
  • Wong, S. S. H. (2015). Mobile digital devices and preschoolers' home multiliteracy practices. Language & Literacy: A Canadian Educational E-Journal, 17(2). Retrieved from https:// journals.library.ualberta.ca/langandlit/index.php/langandlit/article/.../18367
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Exploring the Use of Tablet Computers for Drawing Activities in Early-Childhood Education

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 1, 17 - 36, 25.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.447167

Öz

The purpose of this
study was to explore the viability of tablet computers in early childhood
education for activities that support children’s developmental process. A total
of 44 three to six-year-old children, their parents, and teachers participated
in the study. A parent background survey was distributed and data was collected
about the patterns of children’s technology use at home. In the first phase of
the study, the children were asked to draw their self-portraits in a
traditional way with paper-and-pencil. In the second phase, the children were
asked to draw their self-portraits on tablet computer with a stylus. At the end
of the drawing sessions, the children were interviewed and questions were asked
about their drawings. Then, children’s classroom teachers were asked to compare
the quality of drawings produced on the tablet with those produced in
traditional way. The study was designed and analyzed using qualitative methods
and techniques, specifically content analysis. The data included a parent
background survey, observations and video recordings during the drawing
sessions, student interviews, and teacher focus group. The study found the
drawings on tablet computers to be more creative, detailed, and colorful and
drawing spaces on tablet computers were used more efficiently than a paper
space. The children were interested and persisted in learning with this new
technology. The stylus-interfaced technology appears to be a viable tool in
early childhood education for activities that support children’s developmental
process. It is suggested that trainings on effective and efficient use of
technology can be provided for parents and teachers and the use of technology
in a careful and efficient manner should be increased in the classroom in order
for the children to adapt to the developing technology.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23),12-21. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/hunefd/article/view/5000048843/5000046164
  • Aksoy, A. & Çiftçi, H. D. (2009). Duygusal gelişim. Aral, N. Duman, T.(Ed.). Eğitim psikolojisi içinde (ss. 178-208). İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Bencik-Kangal, S. & Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim. Bayhan, B. (Ed.). Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü içinde (ss. 9-31). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Bogdan, R., & Biklen, S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory and practice (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Buckingham, D. (2007). Beyond technology: Children's learning in the age of digital culture. Cambridge: Polity Press.
  • Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., & Wartella, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Education, 77, 82-90. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.013
  • Clements, D. H. & Sarama, J. (2014). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Couse, L.J. & Chen, D. W. (2010). A tablet computer for young children? Exploring its viability early childhood education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75-98. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782562
  • Çeliköz, N. & Kol, S. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1803-1820. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/27734/327563
  • Doğan, D., Çınar, M., & Seferoğlu, S. S. (2016). “One laptop per child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/sduijes/article/view/5000137824/5000165355/
  • FATİH. (y.y.). Eğitimde fatih projesi hakkında – TC MEB fatih projesi web sitesi. Erişim adresi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/
  • Franklin, C. (2007). Factors That Influence Elementary Teachers Use of Computers. Journal of Technology and Teacher Education, 15(2), 267-293. Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/19833/.
  • International Society for Technology in Education. (2017). ISTE Standards. Retrieved from https://www.iste.org/standards/standards
  • Kesicioğlu, O. S. (2016). Okul öncesi dönemde bilgisayar ve matematik. Akman, B. (Ed.) Okul öncesi matematik eğitimi içinde (ss. 236-246). Ankara: Pegem Akademi.
  • McCarick,K. & Xiaoming,L. (2007). Burried treasure: The impact of computer use on young childrens’ social, cognitive, language development and motivation. AACE Journal,15(1),73-95. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ805602
  • McKenney, S., & Voogt, J. (2009). Designing technology for emergent literacy: The PictoPal initiative. Computers & Education, 52(4), 719-729. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.11.013
  • Miller, V. (2011). Understanding digital culture. Sage Publications. London: SAGE.
  • Neumann, M. M. (2014). An examination of touch screen tablets and emergent literacy in Australian pre-school children. Australian Journal of Education, 58(2), 109–122. https://doi.org/10.1177/0004944114523368
  • Neumann, M. M. (2015). Young children and screen time: Creating a mindful approach to digital technology. Australian Educational Computing, 30(2). Retrieved from: http://journal.acce.edu.au/index.php/AEC/article/view/67
  • Outhwaite, L. A., Gulliford, A., & Pitchford, N. J. (2017). Closing the gap: Efficacy of a tablet intervention to support the development of early mathematical skills in UK primary school children. Computers & Education, 108, 43–58. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.011
  • Özdemir, S. & Çetin, E. (2015). Teknolojik ürünler ve teknolojik ürünlerin sınıfta kullanımı. Bayhan, B. (Ed.). Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü içinde (ss. 9-31). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Özer, S. (2009). Türk örnekleminde bir adam çiz testi: Cinsiyet ve sosyoekonomik düzeyin etkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(2), 93-102. Retrieved from http://openaccess.dogus.edu.tr/handle/11376/163#sthash.krQ3LZvq.dpbs
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri , (Çev: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Plowman, L., Stevenson, O., McPake, J., Stephen, C., & Adey, C. (2012). Parents, pre-schoolers and learning with technology at home: Some implications for policy. Journal of Computer Assisted Learning, 27, 361-371. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00432.x
  • Price, S., Jewitt, C., & Crescenzi, L. (2015). The role of İpads in pre-school children’s mark making development. Computer & Education, 87(2015),131-141. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.003
  • Tekin, A. & Polat, E. (2014). Eğitimde teknoloji politikaları: Türkiye ve bazı ülkeler. Eğitimde kuram ve uygulama, 10(5), 1254-1266.
  • Ter Laack, J., de Goede, M., & Aleva, A. (2005). The Draw-A-Person Test: An indicator of children’s cognitive and socio-emotional adaptation? Journal of Genetic Psychology, 166(1), 77–93. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.77-93
  • Trepanier-Street, M. L., Hong, S. B., & Bauer, J. C. (2001). Using technology in Reggio- inspired long-term projects. Early Childhood Education Journal, 28(3), 181–188. https://doi.org/10.1023/A:1026547302846
  • Vandewater, E. A., Rideout, V. J., Wartella, E. A., Huang, X., Lee, J. H., & Shim, M. S. (2007). Digital childhood: Electronic media and technology use among infants, toddlers, and preschoolers. Pediatrics, 119, 1006–1015. http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2016.1254095
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E., & Zachopoulou, E. (2005). The use of computer assisted instruction in preschool education: Making teaching meaningful. Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ747026
  • Wittenburg, P., Brugman, H., Russel, A., Klassmann, A., & Sloetjes, H. (2006, May). Elan: A professional framework for multimodality research. Paper presented at the 5th International Conference on Language Resources and Evaluation, Genoa, Italy. Retrieved from http://www. lrec-conf.org/proceedings/lrec2006/
  • Wong, S. S. H. (2015). Mobile digital devices and preschoolers' home multiliteracy practices. Language & Literacy: A Canadian Educational E-Journal, 17(2). Retrieved from https:// journals.library.ualberta.ca/langandlit/index.php/langandlit/article/.../18367
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Ergulec 0000-0002-7236-7894

Rahime Filiz Kiremit 0000-0003-2418-1515

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ergulec, F., & Kiremit, R. F. (2019). Tablet Bilgisayarların Okul Öncesi Dönemde Resim Çiziminde Kullanılması. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 15(1), 17-36. https://doi.org/10.17244/eku.447167