Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of The Levels of Happiness and Self-Improvement Tendencies Among Unemployed Housewives

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1, 24 - 36, 26.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.491068

Öz

This
is a descriptive study aiming to examine whether the levels of happiness and
self-improvement tendencies of unemployed housewives significantly differ
according to certain personal variables. Selected using “convenient sampling”,
the study group consists of 321 housewives who were unemployed. The data was
collected using the “Oxford Happiness Inventory” (short version),
“Self-Improvement Tendency Scale”, and a “Personal Information Form”, for which
all validity and reliability studies have been performed. SPSS 21 software pack
was used for data analysis, for which One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and
Tukey Test were performed with a significance level of .05. According to the study
results, the following reasons were identified for unemployment among
housewives: for looking after kids, due to reluctance to work, because of the
husband’s unwillingness to allow his wife to work, since working is not deemed
proper for women in traditional mentality, due to lack of jobs, and other
reasons. The results revealed that 49.1% of the housewives have low levels of
happiness, while 50.9% have high happiness levels, meaning that the housewives
have similar levels of happiness. On the other hand, 40.2% of the housewives
have low levels of self-improvement tendencies, while the levels are high for
59.8%. No significant difference was detected between the housewives’ happiness
levels according to their education levels. Yet, their levels of
self-improvement tendencies significantly differ with their education levels.
The housewives who graduated from a university have significantly higher levels
of self-improvement tendencies than the primary school graduates. University
graduates were also found to have significantly higher levels of
self-improvement tendencies when compared to the housewives who graduated from
high schools. No significant difference was detected between the housewives’
self-improvement tendencies levels according to their economic income. Yet,
their levels of the happiness significantly differ with their economic income. Housewives
with a medium level of economic income were found to have significantly higher
happiness levels than the housewives with low levels of economic income.
Similarly, housewives with high economic income are significantly happier than
those with low income levels. 

Kaynakça

  • Aksoy, A. B., Güngör Aytar, B.ve Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), 1119-1132.
  • Aluş, Y. (2016). Türk ailesinde eşler arası mutluluk algısı ve Beklentileri: Sakarya İli Örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Arapkirlioğlu, H. ve Tankız, D. (2011). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarında alan ve yerleştirme puanlarının karşılaştırılması. E-International Journal Of Educational Research, 2 (4), 55-69.
  • Balaban Ö. ve Çakmak, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algılarının incelenmesi, Sakarya Üniversitesi İktisat Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet bize yüklenen roller (Çev: K. Ay). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve türkiye’de kadınlık, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (Özel sayı I): 108-114.
  • Bülbül, Ş. ve Giray, S. (2011). Sosyodemografik özellikler ile mutluluk algısı arasındaki ilişki yapısının analizi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11, 113-123.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E. Akgün,Ö. E. Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, Özlem. 2008. Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çevik, N. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de yaşam doyumu ve iş doyumu arasındaki ilişkinin iki değişkenli sıralı probit model analizi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi,7 (1), 126-145.
  • Çilli A. S., Kaya, N. Bodur, S. Özkan, İ. ve Kucur, R. (2004). Ev kadınlarında ve çalışan evli kadınlarda psikolojik belirtilerin karşılaştırılması. Konya Genel Tıp Dergisi, 14 (19): 1-5.
  • Dockery, AM. M.(2010). Education and happiness in the school-to-work transition. Australia: Published by National Centre for Vocational Education Research (NCVER)
  • Doğan, T. ve Çötok-Akıncı, N.(2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 165-172.
  • Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14 (1), 56-64.
  • Dökmen, Z. (2003). Çalışma durumları farklı üç grup kadında ruh sağlığı,kontrol odağı inancı ve cinsiyet rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 18 (51), 111-124.
  • Dökmen, Z. (2009). Menopoz, beden imgesi ve ruh sağlığı. Türk Psikoloji Yazıları, 12 (24), 41-55.
  • Duran, A. (2016). Okul yöneticilerinin mutluluk düzeylerinin öz-yeterlikleriyle ilişkisi (Amasya ili örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Easterlin, R. A. (2001). Income and happiness: towards a unified theory. The Economic Journal,111, 465-484.
  • Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. ve Taşkın, L. (2012). Türkiye’de Kadın Araştırma Görevlilerinin Ev ve İş Yaşamlarında Karşılaştıkları Güçlükler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (1), 43-49.
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13, 77-84.
  • Göksel-Oflas, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin toplumsal cinsiyet rollerine, kültürlerarası duyarlılığa ve risk faktörlerine göre yordanması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık-Erol, S. (2015). Türkiye’de kadının çalışma hayatına katılımının belirleyicileri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2 (3),1-22.
  • Kangal A. (2013). Mutluluk üzerine kavramsal bir değerlendirme ve Türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44), 214-233.
  • Kaya, N. (2017). Kırsal ve kentsel alanda yaşayan evli kadınların evlilik uyumu, evlilik doyumu ve ilişkilerde mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması ve incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, D. ve Öztürk, S. (2014). Türkiye’de kadınların işgücüne katılımı önündeki engeller ve çözüm yolları: bir ampirik uygulama. Amme İdaresi Dergisi, 47 (1),107-130.
  • Korkmaz, A. ve Korkut, G. (2012). Türkiye’de kadının işgücüne katılımının belirleyicileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, : 17 (2),41-65.
  • Korkmaz M., Germir, H. N., Yücel, A.S. ve Gürkan, A. (2015). Yaşam memnuniyeti üzerinde etkili olan sosyodemografik bileşenler üzerine bir analiz. Uluslar arası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 78-111.
  • Küçük, M. (2015). Çalışma hayatında kadınlar ve karşılaştıkları sorunlar: bir işverene bağlı olarak çalışan emekçi kadınlara ilişkin bir araştırma. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1-17.
  • Sevindik D. (2015). Orta yaş dönemi bireylerde dindarlık- mutluluk ilişkisi: Denizli örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Türkdoğan T. ve Duru, E. (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (4), 2429-2446.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) (2016). İstatistiklerle Kadın. Sayı: 24643. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr.
  • Ünal Ö. A. ve Şahin, M. (2013). Lise öğrencilerinin yaşam doyumlarının bazı değişkenlere göre yordanması. Cumhuriyet International Journal of Education, CIJE, 2 (3), 46-63.
  • Yalçın İ. ve Malkoç, A. (2013). Kişisel gelişim yönelimi ölçeği II’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özellikleriin incelenmesi. Düşünen Adam, 26, 258-266.
  • Yıldızoğlu, H. ve Burgaz, B. (2014). The relationship between school administrators’ five factor personality traits and their conflict management style preferences. Hacettepe University Journal of Education, 29 (2), 295-310.

Çalışmayan Ev Kadınlarının Mutluluk ve Kişisel Gelişim Yönelimi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1, 24 - 36, 26.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.491068

Öz

Araştırmada, çalışmayan ev kadınlarının mutluluk ve
kişisel gelişim yönelimi düzeylerinin bazı kişisel değişkenlere göre
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, “uygun örnekleme”
yoluyla seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, çalışmayan 321 ev kadını
oluşturmuştur. Araştırmada gerekli verileri elde etmek için geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmış olan “Oxford Kısa Mutluluk Ölçeği”, “Kişisel
Gelişim Yönelimi Ölçeği” ve “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde, Tek Yönlü Varyans Analizi Testi (ANOVA) ve Tukey Testi analizi
yapılmıştır. Araştırmada, anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmanın
sonucunda, ev kadınlarının çalışmama nedenleri sırası ile çocuklarına bakmak
için, çalışmak istemediği için, eşi çalışmasına izin vermediği için, geleneksel
yapıda kadınların çalışması uygun görünmediği için, iş bulamadığı için ve diğer
nedenler olarak belirtilmiştir. Araştırmanın sonucunda, ev kadınlarının % 49.1’inin mutluluk düzeyi düşükken, % 50.9’unun
mutluluk düzeyi yüksek çıkmıştır. Ev kadınlarının mutluluk düzeyleri
birbirlerine yakın çıkmıştır. Ayrıca, ev kadınlarının % 40.2’sinin kişisel
gelişim yönelimi düzeyi düşükken, % 59.8’inin kişisel gelişim yönelimi düzeyi
yüksek çıkmıştır. Araştırmanın sonucunda,
ev kadınlarının eğitim düzeylerine göre mutluluk düzeyleri arasında anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır. Ancak, ev kadınlarının eğitim düzeylerine göre
kişisel gelişim yönelimi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Üniversite mezunu olan ev kadınlarının kişisel gelişim yönelimi düzeyi, ilkokul
mezunu olan ev kadınlarının kişisel gelişim yönelimi düzeylerinden anlamlı
olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Yine, üniversite mezunu olan ev kadınlarının
kişisel gelişim yönelimi düzeyleri, lise mezunu olan ev kadınlarının kişisel
gelişim yönelimi düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmanın
sonucunda, ev kadınlarının ekonomik gelirine göre kişisel gelişim yönelimi düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak, ekonomik gelire göre mutluluk
düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ekonomik geliri orta olan
ev kadınlarının mutluluk düzeyleri, ekonomik geliri düşük olan ev kadınlarının
mutluluk düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Yine, ekonomik
geliri yüksek olan ev kadınlarının mutluluk düzeyleri, ekonomik geliri düşük
olan ev kadınlarının mutluluk düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, A. B., Güngör Aytar, B.ve Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), 1119-1132.
  • Aluş, Y. (2016). Türk ailesinde eşler arası mutluluk algısı ve Beklentileri: Sakarya İli Örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Arapkirlioğlu, H. ve Tankız, D. (2011). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarında alan ve yerleştirme puanlarının karşılaştırılması. E-International Journal Of Educational Research, 2 (4), 55-69.
  • Balaban Ö. ve Çakmak, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algılarının incelenmesi, Sakarya Üniversitesi İktisat Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet bize yüklenen roller (Çev: K. Ay). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve türkiye’de kadınlık, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (Özel sayı I): 108-114.
  • Bülbül, Ş. ve Giray, S. (2011). Sosyodemografik özellikler ile mutluluk algısı arasındaki ilişki yapısının analizi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11, 113-123.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E. Akgün,Ö. E. Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, Özlem. 2008. Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çevik, N. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de yaşam doyumu ve iş doyumu arasındaki ilişkinin iki değişkenli sıralı probit model analizi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi,7 (1), 126-145.
  • Çilli A. S., Kaya, N. Bodur, S. Özkan, İ. ve Kucur, R. (2004). Ev kadınlarında ve çalışan evli kadınlarda psikolojik belirtilerin karşılaştırılması. Konya Genel Tıp Dergisi, 14 (19): 1-5.
  • Dockery, AM. M.(2010). Education and happiness in the school-to-work transition. Australia: Published by National Centre for Vocational Education Research (NCVER)
  • Doğan, T. ve Çötok-Akıncı, N.(2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 165-172.
  • Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14 (1), 56-64.
  • Dökmen, Z. (2003). Çalışma durumları farklı üç grup kadında ruh sağlığı,kontrol odağı inancı ve cinsiyet rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 18 (51), 111-124.
  • Dökmen, Z. (2009). Menopoz, beden imgesi ve ruh sağlığı. Türk Psikoloji Yazıları, 12 (24), 41-55.
  • Duran, A. (2016). Okul yöneticilerinin mutluluk düzeylerinin öz-yeterlikleriyle ilişkisi (Amasya ili örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Easterlin, R. A. (2001). Income and happiness: towards a unified theory. The Economic Journal,111, 465-484.
  • Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. ve Taşkın, L. (2012). Türkiye’de Kadın Araştırma Görevlilerinin Ev ve İş Yaşamlarında Karşılaştıkları Güçlükler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (1), 43-49.
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13, 77-84.
  • Göksel-Oflas, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin toplumsal cinsiyet rollerine, kültürlerarası duyarlılığa ve risk faktörlerine göre yordanması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık-Erol, S. (2015). Türkiye’de kadının çalışma hayatına katılımının belirleyicileri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2 (3),1-22.
  • Kangal A. (2013). Mutluluk üzerine kavramsal bir değerlendirme ve Türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44), 214-233.
  • Kaya, N. (2017). Kırsal ve kentsel alanda yaşayan evli kadınların evlilik uyumu, evlilik doyumu ve ilişkilerde mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması ve incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, D. ve Öztürk, S. (2014). Türkiye’de kadınların işgücüne katılımı önündeki engeller ve çözüm yolları: bir ampirik uygulama. Amme İdaresi Dergisi, 47 (1),107-130.
  • Korkmaz, A. ve Korkut, G. (2012). Türkiye’de kadının işgücüne katılımının belirleyicileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, : 17 (2),41-65.
  • Korkmaz M., Germir, H. N., Yücel, A.S. ve Gürkan, A. (2015). Yaşam memnuniyeti üzerinde etkili olan sosyodemografik bileşenler üzerine bir analiz. Uluslar arası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 78-111.
  • Küçük, M. (2015). Çalışma hayatında kadınlar ve karşılaştıkları sorunlar: bir işverene bağlı olarak çalışan emekçi kadınlara ilişkin bir araştırma. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1-17.
  • Sevindik D. (2015). Orta yaş dönemi bireylerde dindarlık- mutluluk ilişkisi: Denizli örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Türkdoğan T. ve Duru, E. (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (4), 2429-2446.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) (2016). İstatistiklerle Kadın. Sayı: 24643. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr.
  • Ünal Ö. A. ve Şahin, M. (2013). Lise öğrencilerinin yaşam doyumlarının bazı değişkenlere göre yordanması. Cumhuriyet International Journal of Education, CIJE, 2 (3), 46-63.
  • Yalçın İ. ve Malkoç, A. (2013). Kişisel gelişim yönelimi ölçeği II’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özellikleriin incelenmesi. Düşünen Adam, 26, 258-266.
  • Yıldızoğlu, H. ve Burgaz, B. (2014). The relationship between school administrators’ five factor personality traits and their conflict management style preferences. Hacettepe University Journal of Education, 29 (2), 295-310.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fulya Yüksel-sahin 0000-0003-3454-2142

Tülay Taşkın Bu kişi benim 0000-0001-5228-8008

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Yüksel-sahin, F., & Taşkın, T. (2019). Çalışmayan Ev Kadınlarının Mutluluk ve Kişisel Gelişim Yönelimi Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 15(Özel Sayı 1), 24-36. https://doi.org/10.17244/eku.491068