Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

High School Students’ Metaphors about Literature

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1, 1 - 10, 26.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.492724

Öz

This research aims to reveal perceptions of high
school students regarding literature with the help of metaphors. Accordingly
the perceptions of students regarding literature concepts and this lesson were
determined according to class level and gender. Metaphor and education concepts
are related to each other. Yet metaphor and metaphorical ideation is important
for students to show the ways in which they sense the world and to determine
their thoughts and attitudes towards an abstract understanding such as
literature. With this intention, in this study the students were asked to make
metaphors regarding literature and were asked to fill the questionnaire
formed as “Literature is like/similar to ….….,
because; ………”. High school students in 9th-12th grade educated in a state
school in Kütahya form the participants of research. Among qualitative research
designs “Phenomenology” was used in the research. In analysis of data, content
analysis method was included and in analysis period of metaphors elimination
and selection, naming, categorizing, validity and reliability, frequency stages
were followed. Based on findings obtained from research, it was found out that
students can form valid metaphors regarding literature, these metaphors are
highly positive and in this sense students are aware of the importance of
literature. Based on the findings obtained from the study, it was observed that
187 high school students produced 75 metaphors. It has been determined that the
categories that students produce most metaphors are the second and fifth
categories. Another finding is that students develop a positive metaphor about
literature in general.

Kaynakça

  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak.” Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(4), 9-22.
  • Boost Rom, R. (1998). Safe spaces: reflections on an educational metaphor. Journal of Curriculum Studies. 30, 397-408.
  • Candan, A., ve Öztaş, S. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 507-526.
  • Çelikten, M. (2006), Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21, 269-283.
  • Hasırcı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,10 (51), 717-728.
  • Kaygana, M., Güney, N. ve. Yapıcı, M. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının romana ilişkin metaforları. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum (Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi)2(6), 56-70.
  • Lakoff, G., Johnsson, M., (1980). Metaphors we live, chicago: University of Chicago Press.
  • Morgan, G., (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor, (Çev: G. Bulut), İstanbul: MESS Yayınları.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 55-69.
  • Pilav, S. ve Uslu Üstten, A. (2013). Lise öğrencilerinin edebiyatla ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi üzerine bir araştırma. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8(8), 1073-1085.
  • Sevim, O., Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). Öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi: Atatürk üniversitesi örneği. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1 (1), 38-47.
  • Yazıcı, N. (2012). Türk dili ve edebiyatı bölümünden mezun öğretmen adayların “edebiyat” hakkındaki metaforları. Millî Eğitim, 193, 106-114.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Lise Öğrencilerinin Edebiyata İlişkin Metaforları

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1, 1 - 10, 26.03.2019
https://doi.org/10.17244/eku.492724

Öz

Bu araştırma, lise öğrencilerinin edebiyata yönelik algılarını,
metaforlar yardımıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Metafor ve eğitim
kavramları birbirleriyle ilişkilidir. Zira metafor ve metaforik düşünce, öğrencilerin
dünyayı anlamlandırma biçimlerini gösterme, onların edebiyat gibi soyut bir
kavrama yönelik düşüncelerini ve tutumlarını belirleyebilme yönleriyle
önemlidir. Buna yönelik olarak çalışmada, öğrencilerden edebiyata ilişkin
metafor üretmeleri ve “Edebiyat ….…. gibidir/benzer, çünkü; ………” şeklinde
oluşturulmuş cümleyi doldurmaları istenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını,
Kütahya’da bir devlet okulunda eğitimlerine devam eden lise 9-12. sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniğine yer verilmiş; metaforların
çözümlenmesi sürecinde eleme ve seçme, adlandırma, kategori
oluşturma/geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama aşamaları takip
edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulardan hareketle, 187 lise öğrencisinin
75 metafor ürettiği görülmüştür. Öğrencilerin en fazla metafor ürettikleri
kategorilerin 2. ve 5. kategoriler olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel
olarak edebiyat hakkında olumlu metafor geliştirmiş olmaları da elde edilen
diğer bir başka bulgudur.

Kaynakça

  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak.” Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(4), 9-22.
  • Boost Rom, R. (1998). Safe spaces: reflections on an educational metaphor. Journal of Curriculum Studies. 30, 397-408.
  • Candan, A., ve Öztaş, S. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 507-526.
  • Çelikten, M. (2006), Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21, 269-283.
  • Hasırcı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,10 (51), 717-728.
  • Kaygana, M., Güney, N. ve. Yapıcı, M. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının romana ilişkin metaforları. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum (Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi)2(6), 56-70.
  • Lakoff, G., Johnsson, M., (1980). Metaphors we live, chicago: University of Chicago Press.
  • Morgan, G., (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor, (Çev: G. Bulut), İstanbul: MESS Yayınları.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 55-69.
  • Pilav, S. ve Uslu Üstten, A. (2013). Lise öğrencilerinin edebiyatla ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi üzerine bir araştırma. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8(8), 1073-1085.
  • Sevim, O., Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). Öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi: Atatürk üniversitesi örneği. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1 (1), 38-47.
  • Yazıcı, N. (2012). Türk dili ve edebiyatı bölümünden mezun öğretmen adayların “edebiyat” hakkındaki metaforları. Millî Eğitim, 193, 106-114.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Eskimen 0000-0002-9155-9971

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Eskimen, A. (2019). Lise Öğrencilerinin Edebiyata İlişkin Metaforları. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 15(Özel Sayı 1), 1-10. https://doi.org/10.17244/eku.492724