BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA OLUŞTURMACILIK

Yıl 2008, Cilt: 4 Sayı: 2, 291 - 316, 14.01.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf İngilizce, Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji programlarının oluşturmacı yaklaşımın ilkelerine ve standartlarına uygunluğunu incelemektir. Ankara'da bir özel ilköğretim okulunda gerçekleştirilen bu küçük ölçekli durum çalışmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler 2007-2008 eğitim yılı güz döneminde görüşmeler ve belge analizi yoluyla toplanmıştır. Araştırmaya 2 yönetici, 1 Türkçe Öğretmeni, 3 İngilizce Öğretmeni, 4 Matematik Öğretmeni, 3 Fen ve Teknoloji Öğretmeni katılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Karşılaştırma ölçütü olarak oluşturmacı eğitim ilkelerinin değerlendirilmesi için geliştirilmiş bir puanlama anahtarı ve bir oluşturmacı eğitim standartları listesinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; 1) araştırma konusu olan programlarda uygulananlarla, oluşturmacı eğitim ilkelerinin uyumlu olduğunu; 2) öngörülen ya da öngörülmeyen (örtük) kazanımlarla, programlarda uygulananlar ve oluşturmacı eğitim standartlarının uyumlu olduğunu söylemek mümkündür. Ancak, elde edilen bulguların ayrıntısına inildiğinde; araştırma konusu olan programlarda içerik, öğrenme süreçleri, değerlendirme süreçleri ve kaynak kullanımına ilişkin bazı sorunlar ve belirsizlikler dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş., Çimen, O., Günhan, E. & Oruç, A. (2006). İlköğretim matematik 5 öğretmen kılavuz kitabı. İstanbul: Devlet Kitapları.
  • Austin, A. & Baldwin, R. (1991). Faculty collaboration: enhancing the quality of scholarship and teaching. ASHE-ERIC Higher Education Report, 7,
  • Washington, D. C.. the George Washington University, School of Education and Human Development. http://www.ericdigests.org/1992-2/faculty.htm
  • (08.07.2004 tarihinde erişilmiştir)
  • Bitner, N. & Bitner, J. (2002). Integrating technology into the classroom: eight keys to successs. Journal of Technology and Teacher Education, 10 (1): 95-100.
  • Black, J. & McClintock, R. (1996). An interpretation construction approach to constructivist design. In B. Wilson (Ed.), Constructivist Learning
  • Environments (25-31). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge, MA: Hardvard University Press.
  • Bulut, M. 2007. Curriculum reform in Turkey: a case of primary school mathematics curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology
  • Education, 3 (3). http://www.ejmste.com/v3n3/EJMSTE_v3n3_Bulut.pdf (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Caine, R. & Caine, G. (1991). Making connections: teaching and the human brain. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Coward, A. (1990). Pattern thinking. New York: Praeger Publishers.
  • Daniels, H.(2002). Literature circles: voice and choice in book clubs & reading groups. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
  • Demirel, Ö. (1997). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme.
  • Ankara: Şafak Matbaacılık. Demirel, Ö. (2004). ELT methodology. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Edelman, G. (1992). Bright air, brilliant fire: on the matter of the mind . New York: Basic Books.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu [Online]. (2006).
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu ilköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı Sonuç Bildirisi. http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf (10.07.2006 tarihinde erişilmiştir)
  • Ercan, F. & Akbaba Altun, S. (2005). ‘İlköğretim fen ve teknonoji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri’. 14-16 Kasım 2005
  • Kayseri, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. European Commision [Online]. (1997). Building the european ınformation society for us all—First Reflections of the High Level Group of Experts. http://europa.eu.int/ISPO/policy/isf/documents/rep-96/ISF-REPORT
  • A.htm (09.05.2002 tarihinde erişilmiştir)
  • Flores, M. A. (2005). Teachers’ views on recent curriculum changes: tensions and challenges. The Curriculum Journal, 16 (3): 401-413.
  • Fogarty, R. (1991). The mindful school: how to integrate the curricula. Palatine,
  • IL: Skylight Publishing, Inc. Gelen, İ. & Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programlı ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13 (51): 457-476.
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E., & Karacaoğlu, Ö. C. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması. 14-16 Kasım
  • Kayseri, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyum’unda sunulmuş bildiri. Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (2001). Guidelines and checklist for constructivist
  • (a.k.a. fourth generation) evaluation. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/constructivisteval. pdf (21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Hodgins, W. (2000). Into the future: a vision paper. commission on technology & adult learning: a joint project of the American society for trainning & development http://www.learnativity.com. (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir) the national governors’ association.
  • Howard, B., McGee, S., Schwartz, N. & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: transforming teacher epistemology. Journal of Research on
  • Computing in Education, 32 (4): 455-464. Hutchinson, T. 1988. Making materials work in the ESP classroom. In D.
  • Chamberlain (Ed.), ESP in Practice (71-75). Hong Kong: Modern English Publications and The British Council. İlköğretim Genel Müdürlüğü: Eğitimde Reform Daha Aydınlık Gelecek. Yenilenen İlköğretim Programları. Kapulu, A. & Karaca, A. (2005). Türkçe 5. sınıf öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Koza. Kotulak, R. (1996). Leaning how to use (17.09.2004 http://www.newhorizons.org/neuro/kotulak.htm erişilmiştir) tarihinde
  • Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. & Yavuz, S. (2008). Altıncı sınıf fen ve teknoloji kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online 7 (1), 111-126 http://ilkogretim- online.org.tr/vol7say1/v7s1m8.pdf. (18.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Maine Rubric. Quality curriculum evaluation rubric. http://www.umaine.edu/call/profdev/pdf/Quality%20rubric.pdf (21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Maine Standards. http://www.mainestandards.com/(21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Parsons, J. (2004). Energy. England: Pearson Education Ltd.
  • Piaget, J. (1973). To understand is to invent.. New York: Grossman.
  • Pourdavood, R., Lawrence V. S. & Cowen, L. M. (2005). Social constructivism in practice: case study of an elementary school's mathematics program. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0NVC/is_1-2_27/ai_n15389278/pg_1
  • (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Rogan, J. M. & Grayson, D. J. (2003). Towards a theory of curriculum implementation with particular reference to science education in developing countries. International Journal of Science Education, 25 (10): 1171-1204.
  • Saunders, W. (1992). The constructivist perspective: implications and teaching strategies for science. School Science and Mathematics, 92 (3): 136-141. Stake, R. E. (1990). The countenance of educational evaluation. http://www.ed.uiuc.edu/circe/Publications/Countenance.pdf tarihinde erişilmiştir) (10.01.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi.
  • İlköğretim Online, 6 (2) http://ilkogretim- online.org.tr/vol6say2/v6s2m21.pdf (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • TTKB Raporu [Online]. (2007). Eğitim Bilimleri Derneği TTKB Raporu. http://www.egitimbilimleridernegi.org/gpage6.html (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Umay, A., Akkuş, O. & Duatepe, A. (2006). Matematik dersi 1.-5. sınf öğretim programının NCTM prensip ve standartlarına göre incelenmesi. Hacettepe
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31: 198-211. Vannatta, R. (2000). Evaluation to planning: technology integration in a school of education. Journal of Technology and Teacher Education, 8 (3): 231-246.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Watts, M. & Bentley, D. (1991) Constructivism in the classroom: can we close the gap between the strong theoretical version and the weak version of theory in practice?' , Curriculum Journal, 2 (2): 171-182 .
  • Wikipedia, the Free Encyclopedia [Online]. Eighteen Century Philoshopy. http://en.wikipedia.org/wiki/Giambattista_Vico erişilmiştir) (10.01.2008 tarihinde
  • Worthen, B. (1990). Program evaluation. In H. Walberg and G. Haertel (Eds.), The International Encyclopedia of Educational Evaluation (42-47). Toronto, ON: Pergammon Press.
  • Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu. [Online]. (2006). http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/yenimufredat_raporu[1].pdf
  • (10.07.2006 tarihinde erişilmiştir)
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
  • Ankara: Seçkin Yayınları. Yılmaz, F., Atalay, H. B., Özgül, E., Keleş, Ö., Gürer Kavas, B., Şen, N., Özgiresun, A. & Şahin, S. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara. Devlet Kitapları. Appendix 1.
Yıl 2008, Cilt: 4 Sayı: 2, 291 - 316, 14.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, Ş., Çimen, O., Günhan, E. & Oruç, A. (2006). İlköğretim matematik 5 öğretmen kılavuz kitabı. İstanbul: Devlet Kitapları.
  • Austin, A. & Baldwin, R. (1991). Faculty collaboration: enhancing the quality of scholarship and teaching. ASHE-ERIC Higher Education Report, 7,
  • Washington, D. C.. the George Washington University, School of Education and Human Development. http://www.ericdigests.org/1992-2/faculty.htm
  • (08.07.2004 tarihinde erişilmiştir)
  • Bitner, N. & Bitner, J. (2002). Integrating technology into the classroom: eight keys to successs. Journal of Technology and Teacher Education, 10 (1): 95-100.
  • Black, J. & McClintock, R. (1996). An interpretation construction approach to constructivist design. In B. Wilson (Ed.), Constructivist Learning
  • Environments (25-31). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge, MA: Hardvard University Press.
  • Bulut, M. 2007. Curriculum reform in Turkey: a case of primary school mathematics curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology
  • Education, 3 (3). http://www.ejmste.com/v3n3/EJMSTE_v3n3_Bulut.pdf (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Caine, R. & Caine, G. (1991). Making connections: teaching and the human brain. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Coward, A. (1990). Pattern thinking. New York: Praeger Publishers.
  • Daniels, H.(2002). Literature circles: voice and choice in book clubs & reading groups. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
  • Demirel, Ö. (1997). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme.
  • Ankara: Şafak Matbaacılık. Demirel, Ö. (2004). ELT methodology. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Edelman, G. (1992). Bright air, brilliant fire: on the matter of the mind . New York: Basic Books.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu [Online]. (2006).
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu ilköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı Sonuç Bildirisi. http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf (10.07.2006 tarihinde erişilmiştir)
  • Ercan, F. & Akbaba Altun, S. (2005). ‘İlköğretim fen ve teknonoji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri’. 14-16 Kasım 2005
  • Kayseri, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. European Commision [Online]. (1997). Building the european ınformation society for us all—First Reflections of the High Level Group of Experts. http://europa.eu.int/ISPO/policy/isf/documents/rep-96/ISF-REPORT
  • A.htm (09.05.2002 tarihinde erişilmiştir)
  • Flores, M. A. (2005). Teachers’ views on recent curriculum changes: tensions and challenges. The Curriculum Journal, 16 (3): 401-413.
  • Fogarty, R. (1991). The mindful school: how to integrate the curricula. Palatine,
  • IL: Skylight Publishing, Inc. Gelen, İ. & Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programlı ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13 (51): 457-476.
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E., & Karacaoğlu, Ö. C. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması. 14-16 Kasım
  • Kayseri, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyum’unda sunulmuş bildiri. Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (2001). Guidelines and checklist for constructivist
  • (a.k.a. fourth generation) evaluation. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/constructivisteval. pdf (21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Hodgins, W. (2000). Into the future: a vision paper. commission on technology & adult learning: a joint project of the American society for trainning & development http://www.learnativity.com. (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir) the national governors’ association.
  • Howard, B., McGee, S., Schwartz, N. & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: transforming teacher epistemology. Journal of Research on
  • Computing in Education, 32 (4): 455-464. Hutchinson, T. 1988. Making materials work in the ESP classroom. In D.
  • Chamberlain (Ed.), ESP in Practice (71-75). Hong Kong: Modern English Publications and The British Council. İlköğretim Genel Müdürlüğü: Eğitimde Reform Daha Aydınlık Gelecek. Yenilenen İlköğretim Programları. Kapulu, A. & Karaca, A. (2005). Türkçe 5. sınıf öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Koza. Kotulak, R. (1996). Leaning how to use (17.09.2004 http://www.newhorizons.org/neuro/kotulak.htm erişilmiştir) tarihinde
  • Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. & Yavuz, S. (2008). Altıncı sınıf fen ve teknoloji kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online 7 (1), 111-126 http://ilkogretim- online.org.tr/vol7say1/v7s1m8.pdf. (18.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Maine Rubric. Quality curriculum evaluation rubric. http://www.umaine.edu/call/profdev/pdf/Quality%20rubric.pdf (21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Maine Standards. http://www.mainestandards.com/(21.11.2007 tarihinde erişilmiştir)
  • Parsons, J. (2004). Energy. England: Pearson Education Ltd.
  • Piaget, J. (1973). To understand is to invent.. New York: Grossman.
  • Pourdavood, R., Lawrence V. S. & Cowen, L. M. (2005). Social constructivism in practice: case study of an elementary school's mathematics program. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0NVC/is_1-2_27/ai_n15389278/pg_1
  • (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Rogan, J. M. & Grayson, D. J. (2003). Towards a theory of curriculum implementation with particular reference to science education in developing countries. International Journal of Science Education, 25 (10): 1171-1204.
  • Saunders, W. (1992). The constructivist perspective: implications and teaching strategies for science. School Science and Mathematics, 92 (3): 136-141. Stake, R. E. (1990). The countenance of educational evaluation. http://www.ed.uiuc.edu/circe/Publications/Countenance.pdf tarihinde erişilmiştir) (10.01.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi.
  • İlköğretim Online, 6 (2) http://ilkogretim- online.org.tr/vol6say2/v6s2m21.pdf (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • TTKB Raporu [Online]. (2007). Eğitim Bilimleri Derneği TTKB Raporu. http://www.egitimbilimleridernegi.org/gpage6.html (10.01.2008 tarihinde erişilmiştir)
  • Umay, A., Akkuş, O. & Duatepe, A. (2006). Matematik dersi 1.-5. sınf öğretim programının NCTM prensip ve standartlarına göre incelenmesi. Hacettepe
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31: 198-211. Vannatta, R. (2000). Evaluation to planning: technology integration in a school of education. Journal of Technology and Teacher Education, 8 (3): 231-246.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Watts, M. & Bentley, D. (1991) Constructivism in the classroom: can we close the gap between the strong theoretical version and the weak version of theory in practice?' , Curriculum Journal, 2 (2): 171-182 .
  • Wikipedia, the Free Encyclopedia [Online]. Eighteen Century Philoshopy. http://en.wikipedia.org/wiki/Giambattista_Vico erişilmiştir) (10.01.2008 tarihinde
  • Worthen, B. (1990). Program evaluation. In H. Walberg and G. Haertel (Eds.), The International Encyclopedia of Educational Evaluation (42-47). Toronto, ON: Pergammon Press.
  • Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu. [Online]. (2006). http://ilkogretim-online.org.tr/vol5say1/yenimufredat_raporu[1].pdf
  • (10.07.2006 tarihinde erişilmiştir)
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
  • Ankara: Seçkin Yayınları. Yılmaz, F., Atalay, H. B., Özgül, E., Keleş, Ö., Gürer Kavas, B., Şen, N., Özgiresun, A. & Şahin, S. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara. Devlet Kitapları. Appendix 1.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nehir Sert

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sert, N. (2013). İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA OLUŞTURMACILIK. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 4(2), 291-316.