Öz
Bu çalışma eleştirel okuma dersleri pratiklerinin, öğrenci motivasyonunu arttırmak için geleneksel
okuma derslerine adapte edilmesinin yollarını araştırmaktadır. Temelde bu çalışma, eleştirel okuma
derslerinde içsel motivasyonu arttırdığı gözlenen üç temel noktanın geleneksel okuma derslerinde
oynayabileceği potansiyel rolü incelemektedir, öğrencilerin kendi öğrenim süreçleri üzerindeki
kontrollerinin artması, öğrencilerin kendi deneyimleri ve yaşamlarının sınıf içi kolektif bilgi
yaratımında yer bulması, ve yeni, merak uyandıran beceri geliştirme. Bu çalışma İngilizce
öğretmenliği hazırlık sınıfı öğrencileriyle yapılmıştır. Bulgular, bu üç temel noktayı geleneksel okuma
beceri derslerine adapte etmenin öğrenci motivasyonunu arttırdığını göstermektedir. Ancak sonuçlar
ayrıca, yüksek öz-yeterlilik ve İngilizce yeterliliğe sahip olan öğrencilerde, sınıf içi faaliyetlerde
yapılan bu uyarlamada eleştirel okuma derslerinin sunduğu yeni, merak uyandıran beceri geliştirme
hususunun eksik kaldığını göstermektedir. Bu doğrultuda, bu çalışma öğrenci kontrolünün artması ve
sınıf içi faaliyetlerle öğrencilerin yaşamları arasındaki bağı kuvvetlendirmenin, yeni ve merak
uyandıracak aktivitelerle desteklenmesi halinde öğrencilerin içsel motivasyonlarının artacağını öne
sürmektedir.
Anahtar Sözcükler: İngilizce okuma, motivasyon, eleştirel okuma