Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6-10 Yaş Düzeyi Resimli Çocuk Hikâyelerinin Matematik Öğeleri Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 2, 152 - 167, 31.12.2024
https://doi.org/10.17244/eku.1544698

Öz

Bu araştırmada 6-10 yaş düzeyi resimli çocuk hikâyelerinin matematik öğeleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri kaynağı olarak Sivas İli Şemsî Sivasî İl Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümünde sisteme kayıtlı 11.647 çocuk kitabı arasından 30 Ocak 2024 tarihi itibarı ile son alınan 200 kitap kullanılmıştır. Kitaplar amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örneklem yoluyla belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Matematik Ögeleri Belirleme Rubriği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen veriler matematik alanlarında ayrı ayrı başlıklar altında tablolar ve resimlerle desteklenerek sunulmuştur. Araştırma sonucunda 6-10 yaş resimli çocuk hikâye kitaplarında, matematik ile ilgili ögelere toplam 67 farklı kitapta yer verildiği bulgusu elde edilmiştir. Bu öğeler alt alanlar bazında incelendiğinde ise; “Zaman Ölçme, Doğal Sayılar ve Kesirler” konularında daha fazla öğeye kitaplarda yer verildiği; “Geometrik Örüntüler” teması ile ilgili ise herhangi bir ögeye yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.

Kaynakça

  • Alptekin, Z. D. (2018). 3-6 yaş grubu çocuklara yönelik yayımlanan resimli hikâye kitaplarının kavram gelişimine katkısı ve temel fen kavramları açısından incelenmesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 2(1), 76-86.
  • Altunbay, M., & Soylu, Ş. (2020). Çocuk edebiyatının disiplinler arası öğrenmeye etkisi: Hikâye ile matematik öğrenimi ve bir kitap incelemesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 5(1), 16-24.
  • Anderson, C.G. (2013). Girls, STEM, and children's books: A review of the literature concerning girls’ ınterest, motivation and ability in stem, complemented by a mixed methods content analysis of award winning ınformational children's books. (Master Thesis). University of Washington.
  • Aslan, O. (2019). Z kuşağı çocuklarının matematik öğreniminde “Çocuk Edebiyatı”. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 32-48.
  • Barnaby, D. (2015). The use of Children’s Literature to Teach Mathematics to improve Confidence and Reduce Math Anxiety. A research paper submitted in conformity with the requirements for the degree of Master of Teaching, Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
  • Başdağ, D. A., & Dağlıoğlu, H. E. (2020). Resimli öykü kitaplarının temel matematik becerileri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233-253.
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretimde matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Bircan, M. A. (2022). İlkokulda eğitsel dijital oyunlarla öğretim. Bircan, M. A. & Akman, E. (Ed). İlkokul matematik öğretiminde eğitsel dijital oyunlar (ss.117-131). Vizetek
  • Boavida, A., Paiva, A., Cebola, G., Vale, I., & Pimentel, T. (2008). The mathematical experience in basic education - continuous training program in mathematics for teachers of 1st and 2nd. cycles of basic education. Lisbon: Directorate General for Innovation and Curriculum Development. Ministry of Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Dede, Y., & Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134).
  • Dursunoğlu, H. (2007). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Durmaz, B., Can, D., & Özer, A. (2022). Matematik öğretiminde çocuk edebiyatının kullanımı sürecine ilişkin uygulayıcıların görüş ve deneyimleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(34), 377-394.
  • Edelman, J., Green, K. B., & Jett, C. C. (2019). Children’s literature to ınform mathematics teaching and learning: a systematic review of the research literature from 1991-2016. The International Journal of Science, Mathematics and Technology Learning, 26(1), 49-60. https://doi.org/10.18848/2327-7971/CGP/v26i01/49-60
  • Ernest, P. (1991). Mathematics teacher education and quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 16(1), 56-65.
  • Fırat, Z., & Dinçer, Ç. (2020). Matematiksel kavramları içinde barındıran resimli öykü kitaplarının biçim ve içerik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 664-685.
  • Furner, J. M. (2018). Using children’s literature to teach mathematics: an effective vehicle in a stem world. European Journal of STEM Education, 3(3), 14. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3874
  • Güven, Y., & Oktay, A. (1999). Erken Matematik Yeteneği Testi-2'nin Türkiye uyarlaması: Geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 163-182.
  • Haktanır, G. ve Gürkan, T. (1997). Okul öncesi yayınlara ilişkin anne-baba görüşleri. Okul Öncesi Eğitim Sempozyumu. İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Hong, H. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature on math achievement and dispositional outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 11, 477- 494
  • Huang, Y. M., Huang, S. H., & Wu, T. T. (2014). Embedding diagnostic mechanisms in a digital game for learning mathematics. Educational Technology Research and Development, 62, 187-207.
  • Jennings, C.M. (1992). Increasing interest and achievement in math-ematics through children’s literature. Early Childhood Research Quarterly, 7(2), 263-276.
  • John, J. (2012). Content analysis of mathematical concepts in children’s literature.
  • Johnson, B., ve Christensen, L. (2012). Educational research quantitative, qualitative and mixed approaches. London: SAGE.
  • Keat, J. B. & Wilburne, J. M. (2009). The impact of storybooks on kindergarten children’s mathematical achievement and approaches to learning. US-China Education Review, 6(7), 61-67.
  • Kaçar, A. (2019). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kazez, H., & Genç, Z. (2016). İlkokul matematik öğretiminde yeni bir yaklaşım: Lego MoretoMath. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 5(2), 59-71.
  • Lowitt, C. ve Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and teaching program (MCTP): professional development package activity bank. Carlton: Curriculum Cooperation
  • Menezes, L., Rodrigues, C., Ferraz, L., & Martins, A., (2009). Stories with mathematics. Viseu: Higher School of Viseu
  • MEB. (2022). 2022 ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav raporu. Erişim adresi: https://cdn.eba.gov.tr/icerik/2022/06/2022_LGS_rapor.pdf
  • MEB. (2024). LGS kapsamındaki merkezi sınav sonuçları. Erişim adresi: https://odsgm.meb.gov.tr/www/lgs-kapsamindaki-merkez-sinav-sonuclari-aciklandi/icerik/1248
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods (pp. 125-140). IGI Global.
  • Mink, D. V., & Fraser, B. J. (2005). Evaluation of a K-5 mathematics program which integrates children’s literature: classroom environment and attitudes. International Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 59-85.
  • Muir, T., Livy, S., Bragg, L., Clark, J., Wells, J. and Attard, C. (2017). Engaging with Mathematics through Picture Books. Teaching Solutions, Australia, pp. 96. ISBN 978-1-925145-17-5
  • Okay, Ş., & İncikabı, L. (2019). Süreli çocuk yayınlarındaki matematik problemlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(3), 186-203.
  • Okudur, İ. N., & Işık, A. D. (2021). Mathematical concepts in children's books. The Journal of Limitless Education and Research, 6(3), 427-451.
  • Öcal, T., Öcal, M. & Şimşek, M. (2015). Okul öncesi öğrencilerine uygun hikâye kitaplarında geçen matematiksel kavram ve becerilerin incelenmesi. Current Research in Education, 1(2), 58-69.
  • Ösym. (2024). 2024 YKS sonuçları. Erişim adresi: https://www.osym.gov.tr/TR,29524/2024-yks-sonuclari-aciklandi-16072024.html
  • Özkan Kılıç, Ö., Güleç, H. ve Genç, S. Z. (2014). Okul öncesi dönem resimli öykü kitaplarının coğrafi kavramları içermesi yönünden incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 35-52.
  • Patton, Q. M. (2014) Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev Edt: Bütün, M. ve Demir, S. B). Ankara: PegemA
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık. Simsar, A. (2021). Preschool teachers' views on in-class science activities with minority children. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(2), 216-236. https://doi.org/10.46328/ijonses.170.
  • Stodolsky, S. S., Salk, S., & Glaessner, B. (1991). Student views about learning math and social studies. American educational research journal, 28(1), 89-116.
  • Tahiroğlu, M., & Çakır, S. (2014). İlkokul 4. Sınıflara yönelik matematik motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3).
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Elia, I. (2011). Kindergartners’ performance in length measurement and the effect of picture book reading. ZDM, 43, 621-635.
  • Welchman-tischler, R. (1992). How to use children’s literature to teach mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1992). Read any good math lately?Children’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1995). It’s the story that counts: More chil-dren’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1995). It’s the story that counts: More chil-dren’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. The Guilford Press.
  • Young-Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early childhood research quarterly, 19(1), 82-98.

Analysis of Illustrated Children's Stories for 6-10 Years of Age in Terms of Mathematical Elements

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 2, 152 - 167, 31.12.2024
https://doi.org/10.17244/eku.1544698

Öz

This study aims to analyse the illustrated children's stories at the age level of 6-10 in terms of mathematical elements. In this direction, case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. As a data source in the study, among the 11,647 children's books registered in the system in the Children's Department of Sivas Province Şemsî Sivasî Provincial Public Library, the last 200 books received as of 30 January 2024 were used. The books were determined through criterion sampling, one of the purposeful sampling techniques. The ‘Mathematics Elements Identification Rubric’ developed by the researcher was used as a data collection tool. Descriptive analysis was used to analyse the data. The data obtained were presented under separate headings in the fields of mathematics, supported by tables and pictures. As a result of the research, it was found that a total of 67 different books included elements related to mathematics in children's story books for ages 6-10. When these items were analysed on the basis of sub-fields, it was concluded that more items were included in the books on ‘Time Measurement, Natural Numbers and Fractions’, while no items were included in the theme of ‘Geometric Patterns’.

Etik Beyan

Research and publication ethics were complied with.

Kaynakça

  • Alptekin, Z. D. (2018). 3-6 yaş grubu çocuklara yönelik yayımlanan resimli hikâye kitaplarının kavram gelişimine katkısı ve temel fen kavramları açısından incelenmesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 2(1), 76-86.
  • Altunbay, M., & Soylu, Ş. (2020). Çocuk edebiyatının disiplinler arası öğrenmeye etkisi: Hikâye ile matematik öğrenimi ve bir kitap incelemesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 5(1), 16-24.
  • Anderson, C.G. (2013). Girls, STEM, and children's books: A review of the literature concerning girls’ ınterest, motivation and ability in stem, complemented by a mixed methods content analysis of award winning ınformational children's books. (Master Thesis). University of Washington.
  • Aslan, O. (2019). Z kuşağı çocuklarının matematik öğreniminde “Çocuk Edebiyatı”. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 32-48.
  • Barnaby, D. (2015). The use of Children’s Literature to Teach Mathematics to improve Confidence and Reduce Math Anxiety. A research paper submitted in conformity with the requirements for the degree of Master of Teaching, Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
  • Başdağ, D. A., & Dağlıoğlu, H. E. (2020). Resimli öykü kitaplarının temel matematik becerileri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233-253.
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretimde matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Bircan, M. A. (2022). İlkokulda eğitsel dijital oyunlarla öğretim. Bircan, M. A. & Akman, E. (Ed). İlkokul matematik öğretiminde eğitsel dijital oyunlar (ss.117-131). Vizetek
  • Boavida, A., Paiva, A., Cebola, G., Vale, I., & Pimentel, T. (2008). The mathematical experience in basic education - continuous training program in mathematics for teachers of 1st and 2nd. cycles of basic education. Lisbon: Directorate General for Innovation and Curriculum Development. Ministry of Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Dede, Y., & Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134).
  • Dursunoğlu, H. (2007). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Durmaz, B., Can, D., & Özer, A. (2022). Matematik öğretiminde çocuk edebiyatının kullanımı sürecine ilişkin uygulayıcıların görüş ve deneyimleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(34), 377-394.
  • Edelman, J., Green, K. B., & Jett, C. C. (2019). Children’s literature to ınform mathematics teaching and learning: a systematic review of the research literature from 1991-2016. The International Journal of Science, Mathematics and Technology Learning, 26(1), 49-60. https://doi.org/10.18848/2327-7971/CGP/v26i01/49-60
  • Ernest, P. (1991). Mathematics teacher education and quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 16(1), 56-65.
  • Fırat, Z., & Dinçer, Ç. (2020). Matematiksel kavramları içinde barındıran resimli öykü kitaplarının biçim ve içerik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 664-685.
  • Furner, J. M. (2018). Using children’s literature to teach mathematics: an effective vehicle in a stem world. European Journal of STEM Education, 3(3), 14. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3874
  • Güven, Y., & Oktay, A. (1999). Erken Matematik Yeteneği Testi-2'nin Türkiye uyarlaması: Geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 163-182.
  • Haktanır, G. ve Gürkan, T. (1997). Okul öncesi yayınlara ilişkin anne-baba görüşleri. Okul Öncesi Eğitim Sempozyumu. İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Hong, H. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature on math achievement and dispositional outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 11, 477- 494
  • Huang, Y. M., Huang, S. H., & Wu, T. T. (2014). Embedding diagnostic mechanisms in a digital game for learning mathematics. Educational Technology Research and Development, 62, 187-207.
  • Jennings, C.M. (1992). Increasing interest and achievement in math-ematics through children’s literature. Early Childhood Research Quarterly, 7(2), 263-276.
  • John, J. (2012). Content analysis of mathematical concepts in children’s literature.
  • Johnson, B., ve Christensen, L. (2012). Educational research quantitative, qualitative and mixed approaches. London: SAGE.
  • Keat, J. B. & Wilburne, J. M. (2009). The impact of storybooks on kindergarten children’s mathematical achievement and approaches to learning. US-China Education Review, 6(7), 61-67.
  • Kaçar, A. (2019). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kazez, H., & Genç, Z. (2016). İlkokul matematik öğretiminde yeni bir yaklaşım: Lego MoretoMath. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 5(2), 59-71.
  • Lowitt, C. ve Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and teaching program (MCTP): professional development package activity bank. Carlton: Curriculum Cooperation
  • Menezes, L., Rodrigues, C., Ferraz, L., & Martins, A., (2009). Stories with mathematics. Viseu: Higher School of Viseu
  • MEB. (2022). 2022 ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav raporu. Erişim adresi: https://cdn.eba.gov.tr/icerik/2022/06/2022_LGS_rapor.pdf
  • MEB. (2024). LGS kapsamındaki merkezi sınav sonuçları. Erişim adresi: https://odsgm.meb.gov.tr/www/lgs-kapsamindaki-merkez-sinav-sonuclari-aciklandi/icerik/1248
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods (pp. 125-140). IGI Global.
  • Mink, D. V., & Fraser, B. J. (2005). Evaluation of a K-5 mathematics program which integrates children’s literature: classroom environment and attitudes. International Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 59-85.
  • Muir, T., Livy, S., Bragg, L., Clark, J., Wells, J. and Attard, C. (2017). Engaging with Mathematics through Picture Books. Teaching Solutions, Australia, pp. 96. ISBN 978-1-925145-17-5
  • Okay, Ş., & İncikabı, L. (2019). Süreli çocuk yayınlarındaki matematik problemlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(3), 186-203.
  • Okudur, İ. N., & Işık, A. D. (2021). Mathematical concepts in children's books. The Journal of Limitless Education and Research, 6(3), 427-451.
  • Öcal, T., Öcal, M. & Şimşek, M. (2015). Okul öncesi öğrencilerine uygun hikâye kitaplarında geçen matematiksel kavram ve becerilerin incelenmesi. Current Research in Education, 1(2), 58-69.
  • Ösym. (2024). 2024 YKS sonuçları. Erişim adresi: https://www.osym.gov.tr/TR,29524/2024-yks-sonuclari-aciklandi-16072024.html
  • Özkan Kılıç, Ö., Güleç, H. ve Genç, S. Z. (2014). Okul öncesi dönem resimli öykü kitaplarının coğrafi kavramları içermesi yönünden incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 35-52.
  • Patton, Q. M. (2014) Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev Edt: Bütün, M. ve Demir, S. B). Ankara: PegemA
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık. Simsar, A. (2021). Preschool teachers' views on in-class science activities with minority children. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(2), 216-236. https://doi.org/10.46328/ijonses.170.
  • Stodolsky, S. S., Salk, S., & Glaessner, B. (1991). Student views about learning math and social studies. American educational research journal, 28(1), 89-116.
  • Tahiroğlu, M., & Çakır, S. (2014). İlkokul 4. Sınıflara yönelik matematik motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3).
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Elia, I. (2011). Kindergartners’ performance in length measurement and the effect of picture book reading. ZDM, 43, 621-635.
  • Welchman-tischler, R. (1992). How to use children’s literature to teach mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1992). Read any good math lately?Children’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1995). It’s the story that counts: More chil-dren’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Whitin, D.J., & Wilde, S. (1995). It’s the story that counts: More chil-dren’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. The Guilford Press.
  • Young-Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early childhood research quarterly, 19(1), 82-98.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Erdoğan 0000-0003-1197-070X

Mehmet Akif Bircan 0000-0003-2442-0600

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2024
Kabul Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan, S., & Bircan, M. A. (2024). 6-10 Yaş Düzeyi Resimli Çocuk Hikâyelerinin Matematik Öğeleri Açısından İncelenmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 20(2), 152-167. https://doi.org/10.17244/eku.1544698