The purpose of this study is to examine undergraduate students’ knowledge and opinions about sexual health training and sexual health. This research is a descriptive study. The study population consists of year preparatory, 1., 2., 3. and 4. undergraduate students who study in different universities during the spring term of 2016-2017 academic year. The study was conducted on 288 students. The study group was determined by convenience sampling method. 77.8 % of participants did not have sexual health training before. In this research Personal Information Form and survey form which was developed by the researcher were used. The personal information form includes information about the participant students’ age, gender, grade level, socio-economic status, place of growth and have sexual health training. The survey was developed as a result of literature review. There are eight questions in the survey to determine students' knowledge and opinions about sexual health education and sexual health. The data was analyzed through the SPSS 21 statistical software. Frequency and percentage distributions were calculated in data analysis. According to findings, 94.4 % of the students find it necessary to provide sexual health education and 57.3 % do not find enough knowledge level about sexual health. The majority of students (40.3 %) think that sexual health education should be started at secondary school level and 46.2% say that they start to learn sexual health information in middle school period. Most of the students learned about sexual health from their friends (27.4%). Nearly half (44.8%) of the students stated that they would prefer health personnel if they needed to know about sexual health. It was found that more than half of the students (58%) had moderate knowledge of sexually transmitted diseases and the majority (65.3%) described sexual health as "a general good state". The results were discussed further on the basis of previous findings and recommendations were presented.
Bu çalışmanın amacı lisans öğrencilerinin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşlerini incelemektir. Araştırma betimsel niteliktedir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde çeşitli üniversitelerde hazırlık, birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarda öğrenim gören 288 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Katılımcıların % 77.8’ i daha önce cinsel sağlık eğitimi almamıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve anket kullanılmıştır. Kişisel Bilgi Formu’nda yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyoekonomik gelir düzeyi, büyüdüğü yer ve cinsel sağlık eğitimi alma durumu bilgileri yer almaktadır. Anket ise literatür taraması sonucunda geliştirilmiştir. Ankette öğrencilerin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşlerini belirlemek amacıyla sekiz soru bulunmaktadır. Toplanan veriler SPSS 21 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Veri analizinde frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Bulgulara göre öğrencilerin % 94.4’ü cinsel sağlık eğitimi verilmesini gerekli bulmakta, % 57.3’ü cinsel sağlık ile ilgili bilgi düzeyini yeterli bulmamaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu (% 40.3) cinsel sağlık eğitiminin ortaokul kademesinde verilmeye başlanması gerektiğini düşünmekte, % 46.2’si cinsel sağlık ile ilgili bilgileri ortaokul döneminde öğrenmeye başladığını belirtmektedir. Öğrenciler cinsel sağlık ile ilgili bilgilerini en çok (% 27.4) arkadaşlarından öğrenmiştir. Öğrencilerin yaklaşık yarısı (% 44.8) cinsel sağlık ile ilgili bilgi edinmeleri gerekirse sağlık personellerini tercih edeceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin yarısından fazlasının (% 58) cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili orta düzeyde bilgi sahibi olduğu ve çoğunluğun (% 65.3) cinsel sağlığı “genel bir iyilik hali” olarak tanımladığı saptanmıştır. Bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.