Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

According To The Teachers’ Opinions About Needs For Primary Life Studies Curriculum

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 14 - 26, 30.04.2019

Öz

The purpose of this study is to determine the needs for the Primary Life Studies curriculum according to the teachers’ opinion. Criterion sampling was used as a qualitative research sampling technique in the study. The working group constitutes 8 primary school teachers who have master or doctoral degree in Denizli. The data were obtained through semi-structured interviews with teachers. Content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, according to the opinions of teachers within the curriculum of Life Studies lesson, four themes; "Skills of living", "Effective Citizenship", "Differences" and "Values". The sub-themes of the theme of life skills are "Self-Care", "Effective Communication", "Information and Communication Technologies", "Practical Non School Nature Activities", "Play" and "Socialization". The sub-theme of effective citizenship is "Consciousness of Democracy", "Rights and Freedoms", "Consciousness for Living Together". The sub-themes of the theme of differences are "Individual", "Regional" and "Cultural". Values are defined as "Human Values" and "National Values".

Kaynakça

  • Akaydın, B. B. ve Kaya, S. (2015). Türkiye’de ilkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler alanında yapılan ve ulusal indeksli dergilerde yayınlanan araştırmalara yönelik bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 251-264.
  • Aykaç, N. (2005). Öğretme ve öğrenme sürecinde aktif öğretim yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Naturel yayınları.
  • Arı, A. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler ve sorunlar. Konya: Eğitim yayınevi.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Balkan Kıyıcı, F. ve Atabek Yiğit, E. (2010). Sınıf duvarlarının ötesinde fen eğitimi: Rüzgar santraline teknik gezi. International Online Journal of Science Education, 2 (1), 225-243.
  • Bogner, F. X. & Wiseman, M. (2004) Outdoor ecology education and pupil’s environmental perception in preservation and utilization. Science Education International, 15 (1), 27-48.
  • Çengelci, T., Hancı, B. ve Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11 (25), 33-56.
  • Demir, S. B. (2013). Araştırma deseni. (4. Baskıdan çeviri). Ankara: Eğiten kitap.
  • Demir, F. ve Merter, F. (2016). Hayat bilgisi programındaki değerlerin kazandırılma düzeyi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı, 953-966.
  • Demir, K. ve Demirhan, C. İ. (2007). Hayat bilgisi dersinde değerler ve değer eğitimi. I. İlk Öğretim Kongresi. 15-17 Kasım 2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (1998). Collecting and interpreting qualitative materials. Tousand Oaks, CA: Sage.
  • Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ertaş, H., Şen, İ. ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5 (2), 178-198.
  • Gülener, S. (2010). Hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Şanlıurfa ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Hanbaba, L. ve Bektaş, M. (2007). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 115-128.
  • İnal, F. N. (2010). İlköğretim 3.sınıf hayat bilgisi ders kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2009). İhtiyaç analizi ve delphi tekniği; öğretmenlerin eğitim ihtiyacını belirleme örneği / needs analysis and the delphi technique: case of determination of teachers' educational needs. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Kayalar, D. (2007). İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf hayat bilgisi ders programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Kars ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Keleş, H. ve Tonga, D. (2014). Öğrencilerin vatandaşlık bilincini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 61-85. Kısakürek, M. A. (1983). Eğitim programlarının hazırlanması ve geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (16). 217-244.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Tousand Oaks, CA: Sage.
  • Olivia, P. F. (1988). Developing the curriculum. (Second Edition). Boston: Scott, Foresman and Company.
  • Öztürk, T. (2015). Öğrencilerin hayat bilgisi dersi öğretim programındaki temel becerileri kazanmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40 (181), 271-292.
  • Posner, G. J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill İnc.
  • Silverman, D. (2000). Interpreting qualitative data: Methods for analysing talk, text and interaction. Tousand Oaks, CA: SAGE
  • Sönmez, V. (2010). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme kavramlar ve yaklaşımlar. (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlkoğretim Online, 11 (4), 883-896.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. London: The University of Chicago Press.
  • Ulusoy, K. ve Erkuş, B. (2016). İlkokul 4. Sınıfta “insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi” dersinin okutulmasına ilişkin sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1143-1172.
  • Uzunkol, E. ve Yel, S. (2016). Hayat bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41 (183), 267-292.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.

İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı İçin Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Ortaya Çıkan İhtiyaçlar

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 14 - 26, 30.04.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen görüşlerine göre ilkokul hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik ihtiyaçları belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına uygun olarak yürütülen çalışmada örnekleme tekniği olarak amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Denizli ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu lisans veya doktora eğitimi almış 8 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Veriler öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda hayat bilgisi dersi öğretim programı kapsamında öğretmen görüşlerine göre ortaya çıkan ihtiyaçlar; dört tema olarak belirlenmiştir. Temalar; “yaşam becerileri”, “etkili vatandaşlık”, “farklılıklar” ve “değerler”dir. Yaşam becerileri temasında öğrencilerin günlük yaşamlarında ihtiyaç duyacakları özbakım, etkili iletişim, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma gibi beceriler üzerinde durulmuştur. Etkili vatandaşlık temasında bireylerin demokrasi bilincini kazanması, hak ve özgürlüklerinin bilincinde olması sıklıkla altı çizilen noktalardandır. Farklılıklar temasında bireysel, bölgesel ve kültürel farklılıkların önemine değinilirken, değerler temasında insani ve milli değerlerden bahsedilmiştir.





Kaynakça

  • Akaydın, B. B. ve Kaya, S. (2015). Türkiye’de ilkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler alanında yapılan ve ulusal indeksli dergilerde yayınlanan araştırmalara yönelik bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 251-264.
  • Aykaç, N. (2005). Öğretme ve öğrenme sürecinde aktif öğretim yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Naturel yayınları.
  • Arı, A. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler ve sorunlar. Konya: Eğitim yayınevi.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Balkan Kıyıcı, F. ve Atabek Yiğit, E. (2010). Sınıf duvarlarının ötesinde fen eğitimi: Rüzgar santraline teknik gezi. International Online Journal of Science Education, 2 (1), 225-243.
  • Bogner, F. X. & Wiseman, M. (2004) Outdoor ecology education and pupil’s environmental perception in preservation and utilization. Science Education International, 15 (1), 27-48.
  • Çengelci, T., Hancı, B. ve Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11 (25), 33-56.
  • Demir, S. B. (2013). Araştırma deseni. (4. Baskıdan çeviri). Ankara: Eğiten kitap.
  • Demir, F. ve Merter, F. (2016). Hayat bilgisi programındaki değerlerin kazandırılma düzeyi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı, 953-966.
  • Demir, K. ve Demirhan, C. İ. (2007). Hayat bilgisi dersinde değerler ve değer eğitimi. I. İlk Öğretim Kongresi. 15-17 Kasım 2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (1998). Collecting and interpreting qualitative materials. Tousand Oaks, CA: Sage.
  • Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ertaş, H., Şen, İ. ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5 (2), 178-198.
  • Gülener, S. (2010). Hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Şanlıurfa ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Hanbaba, L. ve Bektaş, M. (2007). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 115-128.
  • İnal, F. N. (2010). İlköğretim 3.sınıf hayat bilgisi ders kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2009). İhtiyaç analizi ve delphi tekniği; öğretmenlerin eğitim ihtiyacını belirleme örneği / needs analysis and the delphi technique: case of determination of teachers' educational needs. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Kayalar, D. (2007). İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf hayat bilgisi ders programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Kars ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Keleş, H. ve Tonga, D. (2014). Öğrencilerin vatandaşlık bilincini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 61-85. Kısakürek, M. A. (1983). Eğitim programlarının hazırlanması ve geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (16). 217-244.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Tousand Oaks, CA: Sage.
  • Olivia, P. F. (1988). Developing the curriculum. (Second Edition). Boston: Scott, Foresman and Company.
  • Öztürk, T. (2015). Öğrencilerin hayat bilgisi dersi öğretim programındaki temel becerileri kazanmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40 (181), 271-292.
  • Posner, G. J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill İnc.
  • Silverman, D. (2000). Interpreting qualitative data: Methods for analysing talk, text and interaction. Tousand Oaks, CA: SAGE
  • Sönmez, V. (2010). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme kavramlar ve yaklaşımlar. (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlkoğretim Online, 11 (4), 883-896.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. London: The University of Chicago Press.
  • Ulusoy, K. ve Erkuş, B. (2016). İlkokul 4. Sınıfta “insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi” dersinin okutulmasına ilişkin sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1143-1172.
  • Uzunkol, E. ve Yel, S. (2016). Hayat bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41 (183), 267-292.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Burcu Armağan Erbil 0000-0003-1144-0856

Birsen Doğan 0000-0003-0271-4317

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Armağan Erbil, B., & Doğan, B. (2019). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı İçin Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Ortaya Çıkan İhtiyaçlar. Journal of Education, Theory and Practical Research, 5(1), 14-26.