The aim of this study is to determine the leader accountability and ethical climates perception levels and the relationship between accountability dimension of ethical leadership behaviors and ethical climate in universities. The research was designed in quantitative model, correlational and single-subject research was conducted. The population of the research was composed of academicians from engineering faculties in universities of Marmara Region. In the research, a survey form involving “Personal Information Form”, “Leader Accountability Scale” and “Ethical Climate Scale” was used as the data collection tool. Data was collected via Survey Monkey. Data analysis was performed with descriptive statistics, appropriate difference tests, and regression analyses According to results, leader responsibility, answerability and openness behaviors are perceived in moderate level. “Laws and codes” and “Rules” ethical climates were most perceived climate types while the “organizational interest” and “caring”. Ethical climate types perception levels differ significantly according to status (state/foundation) of university. Furthermore, it was revealed that there is a moderate level relationship between perception level of leader accountability behaviors and perception level of ethical climate. The perception level of ethical climate predicts the perception level of “responsibility” behavior of leader. Furthermore, it is determined that perception level of “laws and codes”, “caring” and “instrumental” ethical climates predict the perception level of leader accountability.
Leader accountability Ethical climate Leadership Ethics Higher education ethics
Bu çalışma ile etik liderliğin hesap verebilirlik boyutu ile etik iklim ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tekil ve ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Marmara Bölgesi’nde yer alan üniversitelerin mühendislik fakültelerinde görev yapan akademisyenlerden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında “Lider Hesap Verebilirliği ve “Etik İklim” ölçekleri kullanılmıştır. Veriler, Survey Monkey programı aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde betimsel istatistikler, korelasyon, regresyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversitelerde lider cevap verebilirlik davranışları, sorumluluk davranışları ve açıklık davranışları orta düzeyde algılanmaktadır. En fazla algılanan örgütsel etik iklim tipleri “kanunlar ve kodlar” ve “kurallar”, en az algılanan örgütsel etik iklim tipleri “örgütsel çıkar” ve “arkadaşlık” etik iklim tipleridir. Algılanan etik iklim tipleri üniversitenin devlet-vakıf olma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Algılanan lider hesap verebilirlik davranışları düzeyi ile algılanan örgütsel etik iklim düzeyi arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki vardır. Algılanan örgütsel etik iklim düzeyini lider hesap verebilirlik davranışlarından sorumluluk davranışı yordamaktadır. Etik iklim tiplerinden “kanunlar kodlar”, “arkadaşlık” ve “bireysel çıkar” etik iklim tipleri lider hesap verebilirlik düzeyini yordamaktadır.
Lider hesap verebilirliği Etik iklim Liderlik Etik Yükseköğretimde etik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.