Bu çalışmada, Türkiye'deki çevre mühendisliği lisans programlarının mevcut yapısı, açık kaynaklardan veri odaklı analizler yapılarak çok boyutlu olarak değerlendirilmiştir. Mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesine büyük önem veren mesleki eğitim ve öğretimde kapasite geliştirme (CB VET) yaklaşımı, Çevre Mühendisliği programlarının kurumsal kapasitesini artırabilecek önemli bir yaklaşım olarak değerlendirilmiştir. Yetkinlik temelli bu eğitim modeline göre öğretim üyelerinin uzmanlaşması, sektörden ve mezunlardan düzenli geri bildirim alınması, laboratuvar ve saha olanaklarının iyileştirilmesi, 7+1 gibi öğrencilerin problem çözmeyi öğrenme ve sahada deneyim kazanma süreçlerini hızlandıran uzun ömürlü iş yeri uygulamalarının yaygınlaştırılması önem taşıyor. MÜDEK ve ABET gibi akreditasyon süreçleri, programlar için sürekli iyileştirme döngülerini kurumsallaştırmakta ve böylece müfredatın güncel kalmasını sağlamaktadır. Sonuç olarak, Türkiye'de Çevre Mühendisliği programlarında CB VET yaklaşımının benimsenmesi, güncel çevre sorunlarına duyarlı ve sektörel becerileri yüksek mühendislerin uluslararası standartlara uygun bir kalite güvencesiyle yetiştirilmesinde stratejik bir adım olacaktır. Bu sayede hem sektörün talep ettiği yetkinliklere sahip öğrenciler mezun edilerek istihdam edilebilirlikleri artırılabilir hem de uygulamadaki nitelikli insan kaynağı eksikliği giderilebilir.
Education Capacity Building Environmental Engineering Vocational Education And Training Higher Education
In this study, the current structure of environmental engineering undergraduate programmes in Türkiye has been evaluated in a multidimensional manner through informal interviews with graduates and sector representatives and data-driven analyses from open sources. Within the scope of the study, the capacity building in vocational education and training (CB VET) approach, which attaches great importance to the improvement of vocational and technical education, was evaluated as an important approach that could increase the institutional capacity of environmental engineering programs. According to this competency-based education model, specialization of faculty members, regular feedback from the sector and graduates, improvement of laboratory and field facilities, and dissemination of long-lasting workplace practices such as 7+1, which accelerate the processes of students learning to solve problems and gaining experience in the field, are important. Accreditation processes such as MÜDEK and ABET institutionalize continuous improvement cycles for programs and thus ensure that the curriculum remains up-to-date. In conclusion, adopting the CB VET approach in environmental engineering programs in Türkiye will be a strategic step in training engineers who are sensitive to current environmental problems and have high industry skills with a level of quality assurance that meets international standards. In this way, both students with the competencies demanded by the industry can be graduated and their employability can be increased, and the lack of qualified human resources in the implementation of national environmental policies can be resolved.
Education Capacity Building Environmental Engineering Vocational Education And Training Higher Education
Etik izin gerekli değildir.
Her hangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mesleki Eğitim ve Öğretim(Diğer), Yükseköğretim Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.