Many of the innovations and reforms in education aim to cultivate scientifically literate individuals with a sound understanding of the nature of science. The first step toward understanding science and its nature is to properly conceptualize the individuals who produce scientific knowledge—namely, scientists. Misconceptions or negative perceptions about scientists may lead individuals to distance themselves from science. Previous studies indicate that perceptions of scientists begin to form as early as the preschool years. Particularly at the elementary level, the models of scientists that students construct in their minds based on their experiences influence whether they will engage in scientific work in the future and whether they will use scientific process skills to solve problems encountered in daily life. From this perspective, the present study aimed to identify the images of scientists held by pre-service primary teachers. In addition, it examined whether these images differed according to gender, year of study, following a scientific publication, having previously met a scientist, and having a scientist in the family. The study employed a case study design and was conducted during the 2022–2023 academic year fall semester with pre-service primary teachers enrolled at Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Education. A total of 149 participants took part in the study. Data were collected using the modified Draw-a-Scientist Test (m-DAST), adapted specifically for this research. The data were analyzed using rubrics under three categories: the appearance of the scientist, the field of work of the scientist, and the work of the scientist. The findings revealed that pre-service teachers viewed scientists’ appearance primarily within the “traditional” category. Their images of scientists’ fields of work included both “traditional” and “broader than traditional” categories, whereas their images of scientists’ work were predominantly classified as “traditional.”
Eğitim alanında gerçekleşen yenilik ve değişimlerin birçoğunun amacı doğru bir bilimin doğası anlayışına sahip bilimsel okuryazar bireyler yetiştirilmesidir. Bilimi ve bilimin doğasını anlamanın ilk koşulu ise bilgiyi ortaya koyan bireylerin yani bilim insanlarının doğru anlaşılmasıdır. Çünkü bilim insanlarına yönelik olumsuz ve yanlış düşünceler bireyleri bilimden uzaklaştırabilmektedir. Bireylerin bilim insanı ile ilgili algılarının okul öncesi dönemden itibaren belirginleşmeye başladığını ortaya koyan çalışmalar mevcuttur. Öğrencilerin özellikle ilköğretim seviyesinde edindikleri deneyimlerle birlikte zihinlerinde oluşturdukları bilim insanı modeli, gelecekte bilimsel çalışma yapıp yapmayacaklarını, günlük hayatta karşılaştıkları problemleri bilimsel süreç becerilerini işe kullanarak çözüp çözmeyeceklerini de etkilemektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının bilim insanı imajlarının belirlenmesidir. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının bilim insanı imajlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, bilimsel bir yayın takip etme, daha önce bir bilim insanı ile tanışma ve ailesinde bilim insanı olma durumuna göre değişip değişmediği belirlenmiştir. Çalışma durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma 2022-2023 eğitim öğretim yılı güz döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışmaya 149 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Çalışma kapsamında “Bilim İnsanı Çiz Testi”nin modifiye edilmesi ile tasarlanmış m-DAST kullanılmıştır. Verilerin analizinde, rubrikler kullanılmıştır. Rubrikler 3 başlık altında (bilim insanının görünümü, bilim insanının çalışma alanı, bilim insanının çalışması) toplanmıştır. Çalışma sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının bilim insanı görünümü ile ilgili imajlarının “geleneksel”, bilim insanının çalışma alanı ile ilgili imajlarının ise “geleneksel” ve “gelenekselden daha geniş”, bilim insanının çalışması ile ilgili imajlarının ise “geleneksel” kategoride olduğu söylenebilir.
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU - 2 KARARI Protokol No : 220151 Karar No : 133
Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı kapsamında 2021 yılı II. dönemde desteklenmiştir.
TÜBİTAK'a desteğinden dolayı teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İlköğretim |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.